Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg med dette:

 

1) Hvordan få sånn slow-motion (vet ikke helt hva det kalles) effekt som i Matrix filmene. Jeg vil helst ikke bruke mer enn 1000kr på programvare (har Photoshop hvis det hjelper noe) for å få til et greit nok resultat og jeg er villig til å betale litte, men bruke lang tid istedenfor å betale masse penger og få det gjort på en time eller to eller noe sånt. Som takk for svar på dette spørsmålet legger jeg ut en litt annderledes måtte man kan bruke denne effekten på: Se her!

 

2) Hvordan få noen til å fly i lufta? Må vel bruke bluescreen da tenker jeg.

 

Takker for svar :thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter mine dager med 3d Studio, husker jeg at jeg satte animasjon og at kameraet skulle "vandre" rundt objektet, tar litt tid å fikse det.

 

Dersom du skal gjøre dette med levende film, så mener jeg å huske at de hadde ca 25 forskjellige kameraer som tok opp opptaket samtidig og etter dette "morphet" dette til en sirkel rundt personene.

 

Men tror ikke det er så enkelt, but proove me wrong :) lenge siden jeg har lekte meg med 3d studio og maya :)

Lenke til kommentar

Antar at du snakker om den såkalte Bullet Time-effekten, der man kan bevege seg i rom uten at man beveger seg i tid - altså at bevegelsene til f.eks. skuespillerne "fryses", mens kamera "beveger" seg rundt dem i rommet.

 

For effekten i T-bane-sekvensen i den første Matrix-filmen, brukte de to vanlige filmkameraer samt 120 stillbildekameraer som ble plassert i en sirkel rundt skuespillerne. Alle stillbildekameraene kunne fyres av på ønsket tidspunkt fra ekstern datamaskin. Slik kunne man f.eks få alle kameraene til å ta bilde på nøyaktig samme tidspunkt. Dermed kunne man se skuespillerne fra alle tenkelige vinkler, på samme tdspunkt i handlingen. Stillbildene kunne deretter settes sammen til levende film (som jo består av stillbilder). Selv med dette utstyret måtte det morphes og justeres en hel masse på opptakene og bildene etterpå for å få det til å se bra ut. Litt vanskelig å forklare, dette her. Finnes helt sikkert masse info om denne effekten på nettet.

 

I de to siste Matrix filmene brukte de hovedsaklig cgi/3D-animasjon får å lage disse effektene, vha "motion capture"-utstyr, på samme måte som man lager animasjon til spill. Det var altså ikke filmet med ekte film, men laget kunstig.

 

Dersom du av en eller annen merkelig grunn ikke skulle ha råd til 120 kameraer med datastyrte remote control -moduler, kan du jo prøve denne kakeoppskriften for å lage din egen Bullet Time-effekt. Prinsippet er egentlig det samme, bare at man bruker færre bilder, og mer morphing, pluss at handlingen må gjøres omigjen for hvert bilde du tar.

Lenke til kommentar

Antar at du snakker om den såkalte Bullet Time-effekten, der man kan bevege seg i rom uten at man beveger seg i tid - altså at bevegelsene til f.eks. skuespillerne "fryses", mens kamera "beveger" seg rundt dem i rommet.

 

For effekten i T-bane-sekvensen i den første Matrix-filmen, brukte de to vanlige filmkameraer samt 120 stillbildekameraer som ble plassert i en sirkel rundt skuespillerne. Alle stillbildekameraene kunne fyres av på ønsket tidspunkt fra ekstern datamaskin. Slik kunne man f.eks få alle kameraene til å ta bilde på nøyaktig samme tidspunkt. Dermed kunne man se skuespillerne fra alle tenkelige vinkler, på samme tdspunkt i handlingen. Stillbildene kunne deretter settes sammen til levende film (som jo består av stillbilder). Selv med dette utstyret måtte det morphes og justeres en hel masse på opptakene og bildene etterpå for å få det til å se bra ut. Litt vanskelig å forklare, dette her. Finnes helt sikkert masse info om denne effekten på nettet.

 

I de to siste Matrix filmene brukte de hovedsaklig cgi/3D-animasjon får å lage disse effektene, vha "motion capture"-utstyr, på samme måte som man lager animasjon til spill. Det var altså ikke filmet med ekte film, men laget kunstig.

 

Dersom du av en eller annen merkelig grunn ikke skulle ha råd til 120 kameraer med datastyrte remote control -moduler, kan du jo prøve denne kakeoppskriften for å lage din egen Bullet Time-effekt. Prinsippet er egentlig det samme, bare at man bruker færre bilder, og mer morphing, pluss at handlingen må gjøres omigjen for hvert bilde du tar.

Lenke til kommentar
Kan noen hjelpe meg med dette:

 

2) Hvordan få noen til å fly i lufta? Må vel bruke bluescreen da tenker jeg.

 

Takker for svar :thumbs:

1. Finn et blått/grønt laken...en farge som er rik. Ikke en utvaska blek.

 

2. Legg lakenet på gulvet, legg deg/skuespilleren oppå

 

3. Kjøp en vifte for 250 kr på Claes ohlson. Sett den utenfor kamera vinkel blåsende mot skuespilleren.

 

4. Film ovenifra og ned at han ligger på lakenet og vrir og flyr og smiler og vinker.

 

Regner med du har et videoredigerings program. Hvis det har keying, så keyer du ut lakenet, og legger en himmel bak. Voila..

 

Dette er MEGET enkel måte da, og vil nok ikke være i nærheten av en god effekt...men for hobby og skolebruk så kan det være godt på vei.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Kan noen hjelpe meg med dette:

 

2) Hvordan få noen til å fly i lufta? Må vel bruke bluescreen da tenker jeg.

 

Takker for svar :thumbs:

1. Finn et blått/grønt laken...en farge som er rik. Ikke en utvaska blek.

 

2. Legg lakenet på gulvet, legg deg/skuespilleren oppå

 

3. Kjøp en vifte for 250 kr på Claes ohlson. Sett den utenfor kamera vinkel blåsende mot skuespilleren.

 

4. Film ovenifra og ned at han ligger på lakenet og vrir og flyr og smiler og vinker.

 

Regner med du har et videoredigerings program. Hvis det har keying, så keyer du ut lakenet, og legger en himmel bak. Voila..

 

Dette er MEGET enkel måte da, og vil nok ikke være i nærheten av en god effekt...men for hobby og skolebruk så kan det være godt på vei.

 

AKIRA

Takker...

Men hvordan får man til at det ser ut som personen flyr langt liksom hvis du skjønner. At han ikke bare flyr på samme sted hele tiden. At personen flyr fra hus til hus for eksempel. Må jeg ha langt blått laken da?

 

:thumbs:

Lenke til kommentar

Altså...alle disse spm du har er det laget en hel industri rundt som omsetter for en del hundre millioner kroner "over there". Så å forvente at det finnes en enkel løsning til 1000 kr er jo å være en smuuule over optimistisk.

 

Det jeg kan gi deg tips om er å lese på nette..tutorials for programmer som After Effects, Combustion, 3dsmax, maya, softimage...osv. Så kan du kjøpe DVDer som har mye behind the scenes materiale......feks "revisting the matrix". Så kan du kjøpe et blad som heter Cinefex....der får du MEGET detaljerte beskrivelser i hvordan effekter gjøres....men de kan bli veldig tekniske.

 

Lykke til!

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Som AkiraX24 sier, må du ha en del teknisk innsikt i spesialeffekter og programvare for i det hele tatt å kunne gjøre opp en mening om hvordan du kan løse slike "problemer". Behind the scenes-materiale på DVD-er er et godt tips. Også jeg kan anbefale The Matrix Revisited. Det finnes ikke noe program der man trykker på en knapp så blir alt som man vil. Det er mye arbeid som må til. Husk også at et skreddersydd program til en million heller ikke betyr mindre arbeid, bare større muligheter.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Etter mine dager med 3d Studio, husker jeg at jeg satte animasjon og at kameraet skulle "vandre" rundt objektet, tar litt tid å fikse det.

 

Dersom du skal gjøre dette med levende film, så mener jeg å huske at de hadde ca 25 forskjellige kameraer som tok opp opptaket samtidig og etter dette "morphet" dette til en sirkel rundt personene.

 

Men tror ikke det er så enkelt, but proove me wrong :) lenge siden jeg har lekte meg med 3d studio og maya :)

Det var nærmere 150 de brukte .. Eller det var nok kanskje til bullettime

Lenke til kommentar

Vi har gjort et raskt forsøk på noe Matrix lignende. For tiden er bare de første testene ute, men når jeg kommer tilbake til skolen så skal jeg få lagt ut den ferdige versjonen også.

 

Du kan finne noen småklipp og litt tekst jeg har skrevet til på http://advert.velmont.net - men jeg vil heller anbefale noen skikkelige GUIDER om du vil lage noe. Vårt kan heller brukes til mer inspirasjon og "how NOT to do it" guide :p

 

(ps: freezetime 180 spin ble ikke tatt med i den ferdige reklamen - vi hadde ikke tid til å gjøre dette skikkelig -> dermed kastet ut)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...