oro2 Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Jeg har en Netopia-router fra NGT (med NAT) Trenger jeg da en firewall i tillegg (f eks ZA)? Lenke til kommentar
SpirreVipp Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Dette avhenger helt av hva slags sikkerhetsnivå du ønsker. NAT er ikke i så måte en firewall, men den hindrer direkte innsyn på din PC. Jeg kjører selv NAT i min NGT router, men bruker i tillegg Sygate Firewall for å kontrollere tilgangen til forskjellige programmer. Du finner f. eks. veldig raskt ut om noe er galt når firewall plutselig sier i fra om ett helt nytt program som vil ut på Internett. Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 20. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2004 (endret) Jeg ønsker i utgangspunktet at sikkerheten skal være så høy som mulig. Jeg kjører blandt annet FTP-server, og merker at det ganske ofte er folk som scanner og ser etter anonymous-tilgang. Er Zonealarm å anbefale? Eller finnes det andre bra gratis FW? Helst en som er noenlunde brukervennlig. takk for svar Endret 20. februar 2004 av oro2 Lenke til kommentar
SpirreVipp Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Høy sikkerhet avhenger av pris. Om du har råd så kjøp en egen firewall boks å sette etter routeren evt. å kjøre en linux firewall på en gammel maskin med to nettverkskort i. Av software firewall så har jeg testet flere og stoppet opp på Sygate sin gratisutgave. Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 20. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2004 Det blir nok ikke aktuelt å kjøpe en hardware firewall. Jeg tenkte på gratis software. Jeg kan sjekke den du nevnte, eller andre hvis flere har tips. Lenke til kommentar
XtraPlay Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 Det du kan gjøre for å unngå de som søker etter anonymous tilgang er å flytte ftp serveren fra port 21, flytt den til et nummer og over 1056 og sett serveren passiv, da vil du slippe nesten alle slike forsøk, Du trenger ikke software firewall, hvis du vet hva du installerer det eneste software firewallen kan tilby i ditt tilfelle er å kontrollere hvilke program som skal ha tilgang til internett Lenke til kommentar
Fjart Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 Jeg tenkte på gratis software. Jeg kan sjekke den du nevnte, eller andre hvis flere har tips. Kerio er meget bra... Lenke til kommentar
IRazor Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 (endret) Hvilken versjon av Kerio? 2.1.5 eller den nye 4.0.11? Endret 24. februar 2004 av IRazor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå