Gå til innhold

Skjermkort, CPU= Flaskehals?


Yidaki

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har 2 maskiner hjemme, en m Creative 5900 Ultra og den andre med Hercules 9800 Pro.

I begge disse har jeg TwinMos 3200 512 mzh ram, og kjører nforce 2hovedkort.

MEN, jeg har Thunderbird 1,4 ghz CPU inne i dem begge, og lurer på om det er en utrolig flaskehals i systemet? Vil jeg merke store forskjeller med f.eks en 2500 Barton eller 2800? Hvilken er å anbefale, ettersom en 2500 Barton har blitt "låst" og kanskje ikke lar seg klokke så høyt opp.

Kan noen gi meg noen gode råd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil vel ikke merke så mye bedre grafikk, men alt vil gå mye raskere, spesielt i scener der det er mange karakterer på en gang. Et eksempel er stalingrad-brettet i Call of Duty, der det er over 300 karakterer i sving. Jeg merket enorm forskjell da jeg klokket min kjære XP2500 opp til XP3200.

Siden prosessor etterhvert har blitt en av de billigste komponentene i en PC, er det bare å kjøpe ny! Hvilken type/merke blir mer en smakssak og et pris-spørsmål.

Lenke til kommentar

Til det om CPU er en flaske hals, så er det helt klart. En 1.4 vil aldri kunne utnytte et såpass kjapt skjermkort. Jeg hadde en xp1800+ før sammen med 2x512 PC2700 RAM. I 3dmark2001 (selv om det er en syntetisk test så gir det en viss pekepinn) fikk jeg 12000, men når jeg oppgraderte til det jeg har i dag, (se signatur) passerte jeg 20000 (har ikke fått "oppgradert" linken til futuremark sine hjemmesider, så nåværende resultat er feil)

Lenke til kommentar
Hvilken er å anbefale, ettersom en 2500 Barton har blitt "låst" og kanskje ikke lar seg klokke så høyt opp.

CPU'en er nok en stor flaskehals i mange typer spill ja.

 

Men 2500 er ikke noe dårlig kjøp selv om den er låst til MP=11. Du kan fortsatt klokke på FSB og det er mye å gå på. Feks om du klokker FSB til 200MHz så går den på 3200+-hastighet. Mange Nforce2 hovedkort går fint til 220 så da kan den potensiellt gå på hele 2420MHz om du har nok kjøling, spenning og flaks.

 

Om du vil endre multiplikatoren så kan du bare kjøpe AthlonXP-Mobile 2400+ (Barton!). Den er ikke låst, og de som starter på F (de fleste) passer i SocketA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...