Gå til innhold

Går PC som spillmaskin mot døden?


Anbefalte innlegg

Mario kom ikke på PC førts, det var Arcade maskinenene mario debuterte på . Det første supemario spillet kom til Famicom i Japan og revolusjonerte platformspillene totalt. Det var det første plaformspillet som introduserte bla scrolling og undervannsbrett. Streetfighter kom også på konsoller først, deretter amiga og atari st og til slutt PC.

Hmm ok så det kom på atari st i 86-87 og så på pc i 88?

 

edit:

mario bros VGA hadde absolutt ikke sidescrolling eller undervannsbrett og kom lenge før det spillet du snakker om.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes denne diskusjonen går feil vei. Vi skulle jo diskutere om PC er i ferd med å bli forbikjørt av konsoller. Ikke rent teknisk, men på spillmarkedet. Men vi diskuterer jo heller fortiden.

For 5 år siden var det nesten udiskutabelt at PC var best på spillmarkedet, men det hjelper lite at de har Civ serien. warcraft eller lignende i fortiden når det er spill som blir utgitt i dag som avgjør fremtiden. Forhåpentligvis får begge spillene her nevnt oppfølgere eller nye og originale avstikkere inspirert av originalkonseptet. men om de ikke gjør det snart vil "casual" gamere bevege seg videre til nye spill. Og per i dag er det konsollene som har overtaket siden de har hatt en god periode i det siste, men som nå er i ferd med å gå ut.

 

Som jeg tidligere har sagt. Fight fire with fire. Gi "casual" gamers et nytt Sims eller annet middelmådig spill med sterk markedsføring. Selv om det blir flere add ons enn insekter i amazonas blir det penger i kassen og flere (selv om de ender opp i en jungel av skrap) kvalitetsspill med tiden, ettersom spillmarkedet for PC vil få et løft om en "casual" gamerene kommer tilbake, og mange av de vil da også oppdage gleden etterhvert ved f.eks Fallout, Morrowind eller andre gode pc titler.

Og det er fullt mulig å "frelse" de som kun spiller FIFA og Sims, jeg var selv en av dem til jeg oppdaget MGS, HL og FF5.

 

Unnskyld om jeg tråkker med piggsko på noen tær her, mener ikke noe av dette personlig mot noen.

Lenke til kommentar
Mario kom ikke på PC førts, det var Arcade maskinenene mario debuterte på . Det første supemario spillet kom til Famicom i Japan og revolusjonerte platformspillene totalt. Det var det første plaformspillet som introduserte bla scrolling og undervannsbrett. Streetfighter kom også på konsoller først, deretter amiga og atari st og til slutt PC.

Hmm ok så det kom på atari st i 86-87 og så på pc i 88?

Ok, vi er begge på litt villspor her. Jeg tenkte ikke på det middlemålige Street Fighter 1 i det heleste tatt, men Street Fighter 2 som rent faktisk revolusjonerte slåss spillene totalt i begynnelsen av 90 tallet... Kan godt hende at det første SF spillet kom på PC før konsollene, men det har jeg ingen kjennskap til.

Lenke til kommentar
Synes denne diskusjonen går feil vei. Vi skulle jo diskutere om PC er i ferd med å bli forbikjørt av konsoller. Ikke rent teknisk, men på spillmarkedet. Men vi diskuterer jo heller fortiden.

For 5 år siden var det nesten udiskutabelt at PC var best på spillmarkedet, men det hjelper lite at de har Civ serien. warcraft eller lignende i fortiden når det er spill som blir utgitt i dag som avgjør fremtiden. Forhåpentligvis får begge spillene her nevnt oppfølgere eller nye og originale avstikkere inspirert av originalkonseptet. men om de ikke gjør det snart vil "casual" gamere bevege seg videre til nye spill. Og per i dag er det konsollene som har overtaket siden de har hatt en god periode i det siste, men som nå er i ferd med å gå ut.

 

Som jeg tidligere har sagt. Fight fire with fire. Gi "casual" gamers et nytt Sims eller annet middelmådig spill med sterk markedsføring. Selv om det blir flere add ons enn insekter i amazonas blir det penger i kassen og flere (selv om de ender opp i en jungel av skrap) kvalitetsspill med tiden, ettersom spillmarkedet for PC vil få et løft om en "casual" gamerene kommer tilbake, og mange av de vil da også oppdage gleden etterhvert ved f.eks Fallout, Morrowind eller andre gode pc titler.

Og det er fullt mulig å "frelse" de som kun spiller FIFA og Sims, jeg var selv en av dem til jeg oppdaget MGS, HL og FF5.

 

Unnskyld om jeg tråkker med piggsko på noen tær her, mener ikke noe av dette personlig mot noen.

Bra sagt, helt enig med deg her, ja!

Lenke til kommentar
Det var på PC og amiga at de første 3d spillene kom, men det var den første Playstation maskinen som revolusjonerte 3D grafikk ved å introdusere hardware basert 3d akselerasjon.

 

Det kom samtidig, og sikkert før òg, huskar ikkje sikkert, 3D-kort til PC.

Du må huske at PSX ble lansert langt over et år tidligere i Japan enn her i Europa. Det var PSX som hadde 3D acc. først, så kom Voodoo kortene like etter. De var inspirert av PSX sitt grafikk system, men de forbedret det kraftig.

Lenke til kommentar
Du må huske at PSX ble lansert langt over et år tidligere i Japan enn her i Europa. Det var PSX som hadde 3D acc. først, så kom Voodoo kortene like etter. De var inspirert av PSX sitt grafikk system, men de forbedret det kraftig.

 

Nei, 10 månadar før. Det var 3D-kort lenge før Voodoo-kortene, sjølv om dei var rimeleg jalla samanlikna med Voodoo.

Lenke til kommentar
Du må huske at PSX ble lansert langt over et år tidligere i Japan enn her i Europa. Det var PSX som hadde 3D acc. først, så kom Voodoo kortene like etter. De var inspirert av PSX sitt grafikk system, men de forbedret det kraftig.

 

Nei, 10 månadar før. Det var 3D-kort lenge før Voodoo-kortene, sjølv om dei var rimeleg jalla samanlikna med Voodoo.

Hehe, husker hvilke kort du sikter til, var noe Hercules kort som kom ut med 2.25 MB ram eller noe sånt. De var jo ikke så mye 3d når alt kom til alt.. Det var på det tidspunkt ingen spill som hadde innebygd 3d rutiner som kunne bruke hardware, alt gikk på software rendering uansett, dermed kunne man også hatt et voodoo kort i maskinen uten at kortet hadde blitt brukt.

Lenke til kommentar
Det var på det tidspunkt ingen spill som hadde innebygd 3d rutiner som kunne bruke hardware, alt gikk på software rendering uansett

 

Ja, det har du rett i. Det var først i 96 at dei første spelene som utnytta 3d-kort kom.

Endelig ble vi enige om noe ;)

Det er tråder som dette som gjør at forumer kan bli litt bakvendt, folk misforstår hverandre alt for lett og det er ofte vanskelig å forstå toneleie i skrevne setninger, dermed blir det ofte flaming og småkrangling over ingenting, selv om motparter i en krangel i utgangspunktet er eninge.

Lenke til kommentar

Går PC som spillmaskin mot døden?

 

Det var vel dette som egentlig skulle diskuteres og ikke om PC eller konsoll er best. Mange har kommet med gode kommentarer og Pastor Lorentzen dine fakta opplysninger er gode. Er helt enig med deg i forhold til salgstallene at spill industrien jobber mest mot konsoll, kan det virke som. Grunnen er nok, som det blir sagt tidligere, at piratkopiering er ikke så utbredt på konsollmarkede som med PC. Men ettersom konsollene etterhvert begir seg ut på nettet og får spesifikasjoner mere og mere lik PC så vil dette etterhvert bli et problem. Det er ihvertfall min mening.

 

Så fort konsollene fikk mere og mere markedsandeler så begynte salget av spill øke og vi vil nok se i fremtiden at dette kommer til å fortsette. Dette betyr ikke at spill til PC vil stoppe opp. Spill til PC vil fortsett selv om det ikke akkurat er vanvittig mange nyskapende spill som kommer. Ser man på mange av spillene så kan man gå tilbake i tid og se lignende spill som er forbedret. Så klart det kommer nyskapende spill, som vi kan se i Sims serien, men det er alt for mange kopier.

 

Jeg er helfrelst PC fan og kommer til å synes PC er best iforhold til konsoller, men jeg har også Xbox og har funnet ut at noen spill er bedre på konsoll enn på PC. Slåss spill som Dead or Alive, Soulcaliber etc etc er bedre med gamepad enn med tastaturet. Strategi og FPS har jeg mere glede av på PC enn på konsoll.

 

En ting som alle må huske på i denne diskusjonen er at alle har forskjellige meninger og det er veldig viktig at man er tolerant og open minded med tanke på hva andre mener. Synes det er synd at mange bastant setter foten ned og sier "PC ER BEST". Så klart jeg synes det selv, men man kan ikke ignorere at konsollmarkede er økende og PC markede er synkende. PCer selger som hakkamøkk og det samme gjør konsoller, så probleme ligger ikke i salg av maskiner. Problemet ligger heller ikke hos spillprodusentene, men hos oss brukere. Vi tar for lett på å piratkopiere og når vi gjør det i lengden, så ser spillprodusentene nedgang i salget, og da er det en selvfølget at de ser mot markede som de faktisk kan tjene penger på.

Lenke til kommentar
Slik eg ser deter det ikkje kva spel som blir utgitt som bestemmer kva for ein

plattform som er mest nyskapande, men meir generelle revolusjonerande greier

som t.d.:

 

- Mus

- 3D-grafikk

- Onlinespeling

- Modding

osv.

 

Snakkar her sidan slutten av 80-tall, tidleg 90-tall. Her var det PC som var heilt

eller delvis først og iallfall før nokon som helst konsoll.

 

PC har stagnert, men konsoll har heller ikkje kome med noko nytt som ikkje har

vore på PC først som i tillegg har revolusjonert gaming og blitt allemannseie.

De tekniske nyvinningene har som regel PC stått for. Eller egentlig stod arkademaskinene for disse, det er først på slutten av 90-tallet at PC-en med kraftige 3D-kort klarte å forbigå arkademaskinene når det gjelder grafikk.

 

Men det blir to forskjellige debatter, de hardware-tekniske nyvinningene synes jeg ikke er like interessant som de spilltekniske nyvinningene, så den melder jeg meg ut av.

Lenke til kommentar

PC kan vel på ingen måte gå ut som spillmaskin. Konsoll spillene har ikke muligheten til å være så avanserte som PC spill. Tenk deg om, spill strategspill på konsoll. Mulig du kan kjøpe tilbehør som gjør d mulig men... ja. PC spillene har alltid bedre grafikk en konsoll versjonen, en grunn til at mange favoriserer PC hvis de er kresne.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tja. Ganske interessant poeng egentlig.

 

Ting forandrer seg og våre krav til spillene har blåst enormt opp samtidig som vi generelt er villige til kun å betale for de beste av dem. og knapt nok det.

Produsentene er for mange innefor de samme genrene og mangel på nytenkning går selfølgelig hånd i hånd med at investorer/produsenter/distributører er nervøse og gjerne vil ha en sikker vinner.

 

Kanskje den fremtidige løsningen ligger nettopp i denne tanken om at det er terminalene som vil overta for PC'en etterhvert. Altså, bort med kundenes direkte eierskap av programvaren og inn med leie av alt man vil ha gjennom en sentral.

 

Når det er sagt er det sikkert et bølge fenomen her. Type:

Spilldesign "starter". Kreativiteten står i høysetet, fansen lager spillene -> Spillene blir mer mainstream og det blir penger i det, store penger. Pengefolkene tar over kontrollen av utviklingen og den aksellererer sammen med teknologien -> Markedet blåses opp. Konkurransen blir hardere og økonomene spiller helst på sikre kort. Kreativiteten daler, kundene blir blaserte og lei mangelen på mangfold. -> Pengefolkene begynner å trekke seg ut, det var ikke så lukurativt lenger samtidig som teknologien til en viss grad blir tilbakeført til fansen. -> Fansen tenker først og fremst design igjen og sirkelen er sluttet.

 

Spørsmålet blir vel helst om teknologien blir tilbakeført til fansen eller om pengemennene finner en måte å bryte sirkelen på slik at de fortsetter å ha kontroll. Terminalene kan være en sånn løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...