Gå til innhold

Går PC som spillmaskin mot døden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM
Jeg bare lurer.

 

Det synes å være en viss holdning blant PC-spillere på gamer.no at det kommer færre og færre gode spill til PC. Noe jeg forsåvidt kan være enig i.

 

Salgstall, både for Norge og for hele verden, viser en solid nedgang i salg av PC-spill de siste to årene. I Norge har omsetningen av PC-spill fra distributør til forhandler fra 2001 til 2003 gått ned fra 140 millioner kroner til 80 millioner kroner i året (kilde: Norges Spill- og Multimediaforening).

 

Stadig flere utviklere går over til å utvikle for konsoll. Dårlige PC-salg, samt risikoen for at spillet skal bli piratkopiert til døde gjør at publishere kvier seg for å satse penger på originale titler til PC, og kun sikre prosjekter får solid pengestøtte. Se forøvrig Computerworld fra 8.februar 2004 for et tosiders intervju med Henning Rokling (eks-Innerloop-sjef) og FunCom om deres pessimistiske syn på PC-spillenes fremtid.

 

Det er dessuten ikke like populært med en PC i stua lenger. Den store internet-boomen der alle skulle ha seg en ny PC for å komme seg på internet er over. De som kjøpte seg en PC for å komme seg på internett for fem år siden er fortsatt på internett, men PC-en deres kjører ingen nye spill, og hvorfor i all verden skal de gidde å kjøpe ny PC til mange tusen bare for å spille spill? Det kommer rett og slett for få nye brukere med high-end PC'er til.

 

Nei, det er usikre tider for PC-en. Spill som Half-Life 2 og Doom 3 er siste forsøk på å holde liv i PC-spill kulturen. Jeg tror PC-en i fremtiden kommer til å bli en nisje-maskin for spesielt interesserte. Den kommer til å ha et aktivt miljø av moddere og hjemme-utviklere som utvikler mange interessante produkter til maskinen, men den gamle storhetstiden, da PC var den prioriterte maskinen for spillutviklere er nok over for godt.

selvfølgelig er det en slik holdning, det er fordi man er kravstore og ønsker kvalitet, det sier vel egentlig seg selv.

men for å vri dette mot konsollene, hva var det siste virkelige kvalitetsspillet ?

konsollene får ikke akkurat nye store utgivelser hver måned som det oser av kvalitet, stort sett er det mortal combat klone nummer #32423, noe med tegneserie, eller et tennis spill.

la oss nå ta det segmentet som egentlig betyr noe, da ser jeg nemlig langt bort fra barnetitlene siden disse ikke er spesielt nyskapende, samt at de ikke er ment for å underholde vår gruppe..

så må du samtidig huske på at en del av disse virkelig store titlene til konsoll faktisk var ment å komme først på pc, helt til man la pengene på bordet for å forsikre seg om at spillet skulle få debut på konsoll lenge før det havner på pc.

f.eks sony med gta3 og microsoft med halo.

 

salgstallene til konsollene holdes vel rent generelt oppe av segmentet jeg unnlater å kommentere når det gjelder spillene, den hakket yngre generasjonen som kalles barn, det er nok ikke fabelaktige spill til konsoll som holder de tallene oppe.

 

hvorfor skulle en utvikler være "redd" for å utvikle pc spill ? faren er jo tilsynelatende like stor for at et konsoll-spill skal kopieres, og akkurat slik som på pc så havner konsollspillene som oftest på nett noen dager før offesiell release.

disse dårlige salgstallene gir vel et dårlig innblikk i saken, gode spill på markedet opplever veldig gode salg, men det varierer jo selvsagt fra år til år ettersom utgivelsene hvert år varierer.

i år kommer half life 2, far cry, doom3, stalker, hitman 3, world of warcraft og battlefield vietnam. disse titlene alene kommer til å føre til en dramatisk oppgang, og det er jo selvsagt ikke de eneste titlene som kommer.

 

er det ikke like populært med pc i stua lenger ? merkelig, likevel så står salgstallet for ferdigkomponerte maskiner temmelig høyt, samt at salgstallene fra nettbutikkene er høyere enn noensinne.

en av de tingene som vokser opp og oppnår høye salgstall er nettopp shuttle maskinene, de fungerer fint for de som vil spille, samt at den passer utmerket til nettopp stua. jeg legger også merke til at hver eneste gang en nettbutikk har et lite tilbud på dagens toppkort (f.eks 9800pro), så tømmes lageret temmelig fort.

de som kjøper slike kort bruker dem da til spilling ?

 

med titler som half life 2, far cry, doom3, stalker, hitman 3, world of warcraft og battlefield vietnam, så er det morsomt å påstå at det er usikre tider for pcen.

nettopp fordi disse titlene alene kommer til å løfte salgstallene, samt at salget av ferdigkomponerte maskiner samt vanlig hw utstyr øker.

 

hva skiller egentlig en konsoll fra en pc ?

ps2 har vel ikke engang støtte for 5.1 ?

la oss se, man kan nå få mus og tastatur til konsollen, man kan få 5.1 lyd på xbox, og man har også mulighet til å spille live med andre, piratkopierte spill flommer over, er ikke dette farlig nært det å være en komplett pc da ? bare med mindre muligheter ;)

 

en konsoll er ingenting annet enn en forenklet pc, spesielt ment for spill.

og ja, det er temmelig komisk når konsoll fanatikere blir så hylende glad for muligheten til å spille over internett, mus og tastatur, 5.1 lyd, dette har vi pc eiere hatt i evigheter nå.

Endret av Slettet-80wCWpIM
Lenke til kommentar
Om du hadde hatt inngående kunnskaper om spillene som kommer til konsoller, ville du innsett at PC-en er nok det formatet der det kommer minst originale og nytenkende spill når man tenker på det spilltekniske. Slik har det vært i flere år nå. PC som spillmaskin har stagnert, og er en maskin for endeløse FPS- og RTS-kloner, med Sims som det eneste originale spillet som har vært lansert på maskinen de siste fem årene.

 

Men jeg føler av og til at jeg prøver å beskrive farger for en blind mann i denne tråden. Det er vanskelig å forklare hvor mange bra konsollspill som egentlig finnes, når flesteparten av PC-eiere har gjort seg opp en bastant mening om noe de egentlig ikke vet noe om.

Kan du nevne 3 stk. orginale spill som er kommet til PC først som ikke har vært på konsoll i forkant? Hvis du klarer det skal jeg nevne minst 20 orginale spill som er kommet til kosoller som ikke enda har funnet veien til PC!

Jeg kan prøve å nevne noen ganske viktige/originale spill, eller heller konsepter som har dukket opp på PC først;

 

Civilization 1+2+3; Av mange ansett for muligens å være verdens beste spillserie. Fordummende kan man ihvertfall ikke si at det er :)

 

Warcraft serien; Ikke helt betydningsløs RTS serie.

 

Half Life + Counterstrike; Temmelig bra FPS med en etterhvert svært så legendarisk mod. Ubestridt gigant i multiplayer verdenen selv etter 5? år...

 

Everquest (ol.); Bare en av mange MMOGs (eller hva de kalles nå til dags) som mange vil si bare er en forsmak på de online spillene som vil komme.

 

The Sims; Til og med jenter spiller det! Nuff said.

 

Battlefield 1942; En slagmark jo, soldater, fly, tanks, båter, kanoner woot!

 

Osv osv.

 

Jeg sier det bare at hvis dine 20 konsollspill virkelig kan toppe den lista der (og dette var jo bare noen få) så skal jeg LØPE og kjøpe meg den feteste konsollen og låse meg inne til høsten eller der omkring. Nå er jeg SPENT!

 

:p

Ok, uten dybdegående info på titlene kommer her en liste over konsollspill som enten kun finnes på konsoll eller senere er blitt konvertert til PC.

 

- ICO

- Rez

- Zelda serien

- Mario serien

- Gran Turismo

- Grand Theft Auto

- Resident Evil

- Silent Hill

- Parappa The Rapper

- Tomb Raider

- Metroid serien

- Animal Crossing

- Monkey Ball

- F Zero serien

- Final Fantasy serien

- Street Fighter serien

- Fatal Frame

- Vib Ribbon

- Dance Dance Revolution

- Castlevania serien

- TOCA serien

 

Kan ramse opp flere, men det ser jeg ikke poeng i akkurat nå. På den andre siden er jeg ening i at det kommer mange bra eksklusive spill til PC også, bla Civ som du nevner, XCOM spillene, enkelte Online spill osv... men det er for det meste på konsoller man ser flest orginale spill.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

stig...en del av disse spillene kom jo FØRST til pc...

hva med å ramse opp noen spill som var -

a- originalt ment for konsoll, altså ikke spill som skulle havne på pcmarkedet først, før det ble kjøpt og betalt slik at det kunne lanseres til den respektive konsollen lenge før det havnet på pc.

 

b- et konsollspill som ikke er basert på et pc spill,altså ikke et spill som havnet på pc lenge før det havnet på konsoll.

 

c-originalt og nyskapende...

Endret av Slettet-80wCWpIM
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
stig...en del av disse spillene kom jo FØRST til pc...

Tror ikke det nei...hvilke spill tenkte du på?

 

 

- ICO

- Rez

- Zelda serien

- Mario serien

- Gran Turismo

- Grand Theft Auto

- Resident Evil

- Silent Hill

- Parappa The Rapper

- Tomb Raider

- Metroid serien

- Animal Crossing

- Monkey Ball

- F Zero serien

- Final Fantasy serien

- Street Fighter serien

- Fatal Frame

- Vib Ribbon

- Dance Dance Revolution

- Castlevania serien

- TOCA serien

-----------------------

nå tar jeg kun det jeg husker i løse luften, må ta turen til en kjedelig 3mx time så jeg har ikke tid til å bakgrunnssjekke alt det andre.

grand theft auto, originalt pc spill.

tomb raider er også et originalt pc spill.

toca er også et originalt pc spill.

animal crossing er vel basert på et temmelig originalt pc spill.

 

så skal jeg heller komme tilbake senere og fortelle hvorfor mesteparten av de spillene du ramser opp IKKE er originale og nyskapende konsollspill :)

Lenke til kommentar
Jeg kan prøve å nevne noen ganske viktige/originale spill, eller heller konsepter som har dukket opp på PC først;

 

Civilization 1+2+3; Av mange ansett for muligens å være verdens beste spillserie. Fordummende kan man ihvertfall ikke si at det er :)

 

Warcraft serien; Ikke helt betydningsløs RTS serie.

 

Half Life + Counterstrike; Temmelig bra FPS med en etterhvert svært så legendarisk mod. Ubestridt gigant i multiplayer verdenen selv etter 5? år...

 

Everquest (ol.); Bare en av mange MMOGs (eller hva de kalles nå til dags) som mange vil si bare er en forsmak på de online spillene som vil komme.

 

The Sims; Til og med jenter spiller det! Nuff said.

 

Battlefield 1942; En slagmark jo, soldater, fly, tanks, båter, kanoner woot!

 

Osv osv.

 

Jeg sier det bare at hvis dine 20 konsollspill virkelig kan toppe den lista der (og dette var jo bare noen få) så skal jeg LØPE og kjøpe meg den feteste konsollen og låse meg inne til høsten eller der omkring. Nå er jeg SPENT!

 

:p

Så ifølge din liste har det kommet to viktige/originale spill på PC de siste fem årene (Sims og Battlefield)?

Lenke til kommentar
stig...en del av disse spillene kom jo FØRST til pc...

Tror ikke det nei...hvilke spill tenkte du på?

GTA kom først på PC (de to første spillene), men GTA3 kom først på PS2.

 

Ellers kan jeg ikke se noen.

Ok, jeg innbildte meg bare at de kom til PSOne først, sorry. Som kompensasjon kan jeg fortsette å ramse opp flere om folk ikke er overbevist...men som sagt er dette bare tåpelig. Det finnes fantastiske spill på alle konsoller, på PC, på Gameboy osv... det er ikke vits i å krangle om hvilken maskin som er best. Liker man best FPS og RTS spill er det klart at PCen regjerer på den fronten, der kan ikke konsollene følge med....

Lenke til kommentar
stig...en del av disse spillene kom jo FØRST til pc...

Tror ikke det nei...hvilke spill tenkte du på?

 

 

- ICO

- Rez

- Zelda serien

- Mario serien

- Gran Turismo

- Grand Theft Auto

- Resident Evil

- Silent Hill

- Parappa The Rapper

- Tomb Raider

- Metroid serien

- Animal Crossing

- Monkey Ball

- F Zero serien

- Final Fantasy serien

- Street Fighter serien

- Fatal Frame

- Vib Ribbon

- Dance Dance Revolution

- Castlevania serien

- TOCA serien

-----------------------

nå tar jeg kun det jeg husker i løse luften, må ta turen til en kjedelig 3mx time så jeg har ikke tid til å bakgrunnssjekke alt det andre.

grand theft auto, originalt pc spill.

tomb raider er også et originalt pc spill.

toca er også et originalt pc spill.

animal crossing er vel basert på et temmelig originalt pc spill.

 

så skal jeg heller komme tilbake senere og fortelle hvorfor mesteparten av de spillene du ramser opp IKKE er originale og nyskapende konsollspill :)

Toca serien kom til PSX først, deretter konvertert til PC, det er jeg skråsikker på. Tombraider kom også til PSX først, selv om det i utgangspunktet ble programmert for PC. Animal Crossing er så vidt jeg vet ikke basert på noen andre spill i det heleste tatt...

Lenke til kommentar
nå tar jeg kun det jeg husker i løse luften, må ta turen til en kjedelig 3mx time så jeg har ikke tid til å bakgrunnssjekke alt det andre.

grand theft auto, originalt pc spill.

tomb raider er også et originalt pc spill.

toca er også et originalt pc spill.

animal crossing er vel basert på et temmelig originalt pc spill.

GTA har du rett i.

 

Tomb Raider kom samtidig på PC og PSX, men det kom faktisk ut på Sega Saturn en måned før disse versjonene dukket opp.

 

Toca ble sluppet samtidig på PC og PS2 (1. november 1997)

 

Men jeg er meget spent på hvilket PC-spill Animal Crossing er basert på? Det spillet er 100% unikt.

Lenke til kommentar

Nå uttaler du deg om ting du ikke vet noe som helst om.

Legg til den i signaturen - du som bruker den kommentaren så ofte. Hva med å være litt mer "open-minded" og akseptere at ikke dine meninger nødvendigvis er fasitsvaret? Meningsutveksling er OK så lenge man ikke hever seg over sine meddebattanter med holdningen "Jeg vet bedre enn dere. Hold kjeft".

 

Signaturen din passer iallfall :-D

Ja, jeg bruker den kommentaren ofte, fordi det er en forskjell på meninger og fakta, og mange har problemer med å skille mellom disse.

 

Har du et grunnlag for dine meninger, så må du gjerne bidra. Er meningene dine tatt ut av løse lufta, som de er for mange forumbrukere, så kan du like gjerne holde kjeft. Det blir presentert altfor mange meninger i altfor mange forum som ikke er interessant for noen, fordi med en gang man går meningene etter i sømmen, så kan man ikke forsvare dem.

 

Men jeg kan være enig i at min stil kan synes arrogant til tider, det er noe jeg må prøve å jobbe med.

 

Jeg oppfatter det heller omvendt. PC-spill-tråder blir ødelagt av konsolljunkies. Dette har kanskje noe ved hvilket parti vi holder med, og hvordan dette påvirker evnen til å vurdere hvem som er slemmingen?

 

Det er selvsagt tragisk dersom det skjer den veien også.

 

Men jeg har ikke fått med meg hva du egentlig ønsker å oppnå med tråden. Er det en klagetråd hvor du skjeller ut PC-folket? Mener du at PC suger? Konkretiser budskapet, for som du holder på nå kverulerer du vel så mye som  SBS.

 

Jeg var interessert i en nyansert debatt om PC-ens fremtid. Selv mener jeg, som jeg har gjort rede for flere ganger, at PC blir mer og mer en maskin for spesielt interesserte, og at folk flest går fra PC til konsoll. Dette vil ikke medføre at det slutter å komme spill til maskinen, men at spillene blir mer rettet mot spesielt interesserte, og PC som den foretrukne spillplattformen for de store spillutviklerne er i ferd med å forsvinne.

 

Det er ikke et angrep på PC eller PC-eiere, men en meningsutveksling, der jeg har prøvd å redegjøre for grunnlaget for mine meninger. Men når mange av motparten kommer med hardtslående argumenter som at "PC har alltid vært best og mest nyvinnende og vil alltid være det", uten å klare å utdype det noe mer, så sporer debatten lett av. Min intensjon var ikke å starte en konsoll vs. PC-krig, men det er nesten som å bære en kanne bensin gjennom et brennende hus.

 

Så for å oppsummere, jeg er ikke anti-PC, jeg er ekstremt imponert over det aktive modde-miljøet som eksisterer til PC, og mener maskinen er enormt kreativ og viktig i spillmiljøet. Jeg tror bare at maskinen får en mindre viktig rolle i fremtiden, men den vil fortsatt være der for de som elsker å holde på med spill og annet på PC.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

jeg påstår ikke at kun en platform kommer med bra og originale spill.

mente ikke pc spill, skal redigere :)

men jeg vil enda ikke kalle det spesielt originalt ettersom det bygger på, og er vel en videreføring av animal forest til n64, og det er jo nettopp det spillet det er basert på.

Lenke til kommentar

ThomasM, du hadde et langt og godt innlegg, og jeg kjøper mange av argumentene dine. Les min oppsummering ovenfor, så ser du at ting ikke er så svart/hvitt for meg som mange vil ha det til.

 

Men en viktig ting er at piratkopiering på konsoller er langt mindre utbredt enn piratkopiering på PC. Alle salgstall viser dette, og selv om chipping og kopiering på konsoller er svært utbredt i Europa, er det ikke så kjent i de viktigste markedene (USA og Japan). Jeg mener derfor at det er et mindre marked for smale titler på PC. Det er en grunn til at dyktige utviklere som Looking Glass gikk konkurs, og det er at altfor få kjøpte de smale (men geniale) spillene deres, mens altfor mange kopierte de.

 

Forøvrig har tidligere Looking Glass-ansatte utviklet Frequency, Amplitude og Karaoke Stage på PS2. Tre helt geniale og originale musikkspill for alle som er ute etter noe nytt.

Lenke til kommentar

Slik eg ser deter det ikkje kva spel som blir utgitt som bestemmer kva for ein

plattform som er mest nyskapande, men meir generelle revolusjonerande greier

som t.d.:

 

- Mus

- 3D-grafikk

- Onlinespeling

- Modding

osv.

 

Snakkar her sidan slutten av 80-tall, tidleg 90-tall. Her var det PC som var heilt

eller delvis først og iallfall før nokon som helst konsoll.

 

PC har stagnert, men konsoll har heller ikkje kome med noko nytt som ikkje har

vore på PC først som i tillegg har revolusjonert gaming og blitt allemannseie.

Lenke til kommentar

Hmm hvis vi ikke regner arkademaskiner som konsoller som kom vel Street Fighter på PC først gjorde det ikke?

 

Mario var også først på pc. Donkey Kong først og så Mario Bros.

 

Mange av de orginale "konsoll"-spillene stammer også fra arkademaskiner først, så det blir jo litt teit å si at det var på konsoll det kom først, selv om det er noen av de samme selskapene som jobber med arkademaskiner og konsoller.

 

edit:

Street Fighter kom på pc i 1988

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Hmm hvis vi ikke regner arkademaskiner som konsoller som kom vel Street Fighter på PC først gjorde det ikke?

 

Mario var også først på pc. Donkey Kong først og så Mario Bros.

 

Mange av de orginale "konsoll"-spillene stammer også fra arkademaskiner først, så det blir jo litt teit å si at det var på konsoll det kom først, selv om det er noen av de samme selskapene som jobber med arkademaskiner og konsoller.

Mario kom ikke på PC førts, det var Arcade maskinenene mario debuterte på . Det første supemario spillet kom til Famicom i Japan og revolusjonerte platformspillene totalt. Det var det første plaformspillet som introduserte bla scrolling og undervannsbrett. Streetfighter kom også på konsoller først, deretter amiga og atari st og til slutt PC.

Lenke til kommentar
Slik eg ser deter det ikkje kva spel som blir utgitt som bestemmer kva for ein

plattform som er mest nyskapande, men meir generelle revolusjonerande greier

som t.d.:

 

- Mus

- 3D-grafikk

- Onlinespeling

- Modding

osv.

 

Snakkar her sidan slutten av 80-tall, tidleg 90-tall. Her var det PC som var heilt

eller delvis først og iallfall før nokon som helst konsoll.

 

PC har stagnert, men konsoll har heller ikkje kome med noko nytt som ikkje har

vore på PC først som i tillegg har revolusjonert gaming og blitt allemannseie.

Det var på PC og amiga at de første 3d spillene kom, men det var den første Playstation maskinen som revolusjonerte 3D grafikk ved å introdusere hardware basert 3d akselerasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...