Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Går PC som spillmaskin mot døden?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De fleste orginale spill og spill som bryter tekniske grenser vil uansett fortsette å komme på pc, rett og slett pga konsollenes store begrensninger når det gjelder spillutvikling.

Det at konsollfolket får masse simple, uorginale spill uten dybde bryr meg et visst sted så lenge pcen får de virkelig orginale og gode spillene (tenker ikke på sære japanske spill når jeg nevner orginale spill hehe)

Om du hadde hatt inngående kunnskaper om spillene som kommer til konsoller, ville du innsett at PC-en er nok det formatet der det kommer minst originale og nytenkende spill når man tenker på det spilltekniske. Slik har det vært i flere år nå. PC som spillmaskin har stagnert, og er en maskin for endeløse FPS- og RTS-kloner, med Sims som det eneste originale spillet som har vært lansert på maskinen de siste fem årene.

Men jeg føler av og til at jeg prøver å beskrive farger for en blind mann i denne tråden. Det er vanskelig å forklare hvor mange bra konsollspill som egentlig finnes, når flesteparten av PC-eiere har gjort seg opp en bastant mening om noe de egentlig ikke vet noe om.

Lenke til kommentar

Pastor Lorentzen:

Har prøvd mange konsollspill oppigjennom årene, men det betyr ikke at jeg er nødt til å like de av den grunn ;)

Synes den talsmann-rollen du har påtatt deg er litt fåfengt... Vi har alle hørt din mening og vi er uenige... So what? Det hjelper ikke at du drar inn "fakta" og "verdenssannheter" for å få igjennom ditt synspunkt... Dette er jo et pc-forum for det meste og da er det klart at de fleste liker pc'er best.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Synes den talsmann-rollen du har påtatt deg er litt fåfengt... Vi har alle hørt din mening og vi er uenige... So what? Det hjelper ikke at du drar inn "fakta" og "verdenssannheter" for å få igjennom ditt synspunkt... Dette er jo et pc-forum for det meste og da er det klart at de fleste liker pc'er best.

Jeg kan ikke se at jeg har påtatt meg noen talsmann-rolle, men observerer at du har påtatt deg rollen som talsmann for hele forumet.

Det er ikke noe problem i det hele tatt å like PC best. Jeg vet at dette forumet i stor grad brukes av folk som liker PC best. Problemet er ikke å like PC men når samme brukere misliker noe de ofte ikke har greie på i det hele tatt.

For all del, lik PC best, men trekk ikke nisselua ned over ørene og tro at konsoller er for barnehagebarn, at konsoller aldri har gode og innovative spill, og at PC har det største spillmarkedet i verden, for det stemmer rett og slett ikke.

Toleranse er alt jeg er ute etter, og en motvekt til alle de PC-eierne som har til stadighet hakker på konsolleiere og ødelegger tråder der konsoller diskuteres (ferskt eksempel: den seriøse tråden om PS3-hardware basert på en analyse fra en ex-Naughty Dog coder som ble stengt etter at PC-fanatikere kom inn og bastant fastslo at PS3 kom til å suge fordi PC kom til å være så utrolig mye bedre når PS3 kom, og PC kan emulere alle konsollspill i hele verden, osv). Det er utrolig slitsomt i lengden, og ekstremt intolerant, og er mer et tegn på usikkerhet fra PC-eierne sin side enn noe annet.

Lenke til kommentar

Talsmann rolle var kanskje feil ord... mer misjonær kan man vel si... Du prøver å frelse forumet med dine nettopp oppdagete sannheter om hvor fantastisk konsoller er.

Kan og fint være PS3 blir bedre teknisk sett enn PCer når den kommer ut, det samme skjedde jo med xbox, selv om det bare varte i et halvt år.

Jeg har toleranse for konsoller akkurat som jeg har toleranse for teknomusikk.

Lenke til kommentar
MMO? Spilte det på starten av 90-tallet, da det het MUD og kjørte på UNIX-maskiner ved UiO.

Du veit kva eg snakkar om. Då det gjorde eit kommersielt gjennombrot.

Konsollar kjem nesten alltid diltandes etter, etter at det har blitt gjort på PC først.

Har MMORPG hatt et kommersielt gjennombrudd? Trodde det bare var to-tre MMORPG spill som faktisk tjente penger til utgiveren jeg, men mulig jeg tar feil. Paradoksalt nok er jo det MMORPG-spillet som tjener mest penger (Everquest) eid av Sony.

Men selvsagt har PC hatt mange tekniske gjennombrudd som konsollene har adoptert, det innrømmer jeg gjerne.

Lenke til kommentar
Kan og fint være PS3 blir bedre teknisk sett enn PCer når den kommer ut, det samme skjedde jo med xbox, selv om det bare varte i et halvt år.

Eh, det var ikke dette som ble diskutert.

Det som var den opprinnelige debatten var de tekniske spesifikasjonene til PS3, og hva bruken av Cell-teknologi vil ha å si i praksis, men det sporet av med en gang PC-eierne kom og forlangte å sammenlikne alle data med PC-prosessorer, og å gjøre det hele til en konsollkrig.

For andre gang, tråden handlet ikke om hva som er best, det er PC-eierne som konstant må påpeke at deres format er best, det skulle vært en ren diskusjon om PS3s potensiale, uten å behøve å sammenlikne den med PC eller annet, og å finne ut hva som blir best. Slutt å mase om hva som er best hele tiden.

Lenke til kommentar

Det er vel strengt tatt du som maser om hva som er best hele tiden eller hva? Du har jo tross alt et par tråder på samvittigheten.

Og å diskutere PS3 uten noe som helst sammenligningsgrunnlag er jo helt bak mål...

"Hmm, kanskje den kan vise skikkelig fin grafikk med sånne personer du kan styre rundt på skjermen"

Potensiale må ses ut fra en målestokk og ikke ut i fra seg selv...

Lenke til kommentar
Det er vel strengt tatt du som maser om hva som er best hele tiden eller hva? Du har jo tross alt et par tråder på samvittigheten.

Og å diskutere PS3 uten noe som helst sammenligningsgrunnlag er jo helt bak mål...

"Hmm, kanskje den kan vise skikkelig fin grafikk med sånne personer du kan styre rundt på skjermen"

Nå uttaler du deg om ting du ikke vet noe som helst om.

Stemmer analysen til Naughty Dog koderen, så har ikke PS3 en sentral CPU i tradisjonell forstand, og kommer til å være noe helt annet enn alt annet på markedet i dag, og det var konsekvensene og potensialet av dette man var i ferd med å diskutere, ikke hvor kraftig den blir sammenliknet med annen maskinvare. Inntil tråden ble ødelagt av folk som deg som ikke er interessert i å lese om det som diskuteres, men mest interessert i å ytre sine egne meninger.

Dine innlegg virker utelukkende skrevet for å kverulere. Hver gang jeg forklarer deg noe kommer du med nye angrep om andre ting jeg har gjort eller sagt, hvorfor det egentlig?

Lenke til kommentar

Det er vel irrellevant om PS3 har en annen oppbygning enn andre spillmaskiner?

Det som teller for en konsoll er brukervennlighet, grafikk (til en viss grad, publikum forventer forbedring), osv... Så et sammenligningsgrunnlag er vel på sin plass.

Jeg angriper heller ikke deg som person eller meningene dine. Det jeg prøver å få ut av dette er en diskusjon der synspunkter fra begge sider av saken kommer frem.

Lenke til kommentar

Nå uttaler du deg om ting du ikke vet noe som helst om.

Legg til den i signaturen - du som bruker den kommentaren så ofte. Hva med å være litt mer "open-minded" og akseptere at ikke dine meninger nødvendigvis er fasitsvaret? Meningsutveksling er OK så lenge man ikke hever seg over sine meddebattanter med holdningen "Jeg vet bedre enn dere. Hold kjeft".

Signaturen din passer iallfall :-D

Stemmer analysen til Naughty Dog koderen, så har ikke PS3 en sentral CPU i tradisjonell forstand, og kommer til å være noe helt annet enn alt annet på markedet i dag, og det var konsekvensene og potensialet av dette man var i ferd med å diskutere, ikke hvor kraftig den blir sammenliknet med annen maskinvare. Inntil tråden ble ødelagt av folk som deg som ikke er interessert i å lese om det som diskuteres, men mest interessert i å ytre sine egne meninger.

Jeg oppfatter det heller omvendt. PC-spill-tråder blir ødelagt av konsolljunkies. Dette har kanskje noe ved hvilket parti vi holder med, og hvordan dette påvirker evnen til å vurdere hvem som er slemmingen?

Men jeg har ikke fått med meg hva du egentlig ønsker å oppnå med tråden. Er det en klagetråd hvor du skjeller ut PC-folket? Mener du at PC suger? Konkretiser budskapet, for som du holder på nå kverulerer du vel så mye som SBS.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
med Sims som det eneste originale spillet som har vært lansert på maskinen de siste fem årene.

Heh... (kan jo utdype det med å si at det var en relativt tåpelig påstand)

Du kan kanskje utdype enda mer?

Ja, men hvis du ikke selv ser hvor utrolig latterlig den påstanden er, så begynner jeg å lure på hva du egentlig vet om spill til PC. Du sier mye fornuftig i denne tråden, men å hevde at det eneste originale spillet til PC på fem år er The Sims er så dumt som det kan få blitt, og det tror jeg faktisk du vet selv.

Hvis du står ved påstanden vil jeg gjerne vite litt mer om hva du mener med ordet "originalt", før jeg går inn i noen videre diskusjon. Hvor nyskapende bør et spill være for at det skal være "originalt"?

Lenke til kommentar
Om du hadde hatt inngående kunnskaper om spillene som kommer til konsoller, ville du innsett at PC-en er nok det formatet der det kommer minst originale og nytenkende spill når man tenker på det spilltekniske. Slik har det vært i flere år nå. PC som spillmaskin har stagnert, og er en maskin for endeløse FPS- og RTS-kloner, med Sims som det eneste originale spillet som har vært lansert på maskinen de siste fem årene.

Men jeg føler av og til at jeg prøver å beskrive farger for en blind mann i denne tråden. Det er vanskelig å forklare hvor mange bra konsollspill som egentlig finnes, når flesteparten av PC-eiere har gjort seg opp en bastant mening om noe de egentlig ikke vet noe om.

Kan du nevne 3 stk. orginale spill som er kommet til PC først som ikke har vært på konsoll i forkant? Hvis du klarer det skal jeg nevne minst 20 orginale spill som er kommet til kosoller som ikke enda har funnet veien til PC!

Lenke til kommentar
Legg til den i signaturen - du som bruker den kommentaren så ofte. Hva med å være litt mer "open-minded" og akseptere at ikke dine meninger nødvendigvis er fasitsvaret? Meningsutveksling er OK så lenge man ikke hever seg over sine meddebattanter med holdningen "Jeg vet bedre enn dere. Hold kjeft".

Signaturen din passer iallfall :-D

Ja, jeg bruker den kommentaren ofte, fordi det er en forskjell på meninger og fakta, og manga har problemer med å skille mellom disse.

Har du et grunnlag for dine meninger, så må du gjerne bidra. Er meningene dine tatt ut av løse lufta, som de er for mange forumbrukere, så kan du like gjerne holde kjeft. Det blir presentert altfor mange meninger i altfor mange forum som ikke er interessant for noen, fordi med en gang man går meningene etter i sømmen, så kan man ikke forsvare dem.

Men jeg kan være enig i at min stil kan synes arrogant til tider, det er noe jeg må prøve å jobbe med.

Jeg oppfatter det heller omvendt. PC-spill-tråder blir ødelagt av konsolljunkies. Dette har kanskje noe ved hvilket parti vi holder med, og hvordan dette påvirker evnen til å vurdere hvem som er slemmingen?

Det er selvsagt tragis dersom det skjer den veien også.

Men jeg har ikke fått med meg hva du egentlig ønsker å oppnå med tråden. Er det en klagetråd hvor du skjeller ut PC-folket? Mener du at PC suger? Konkretiser budskapet, for som du holder på nå kverulerer du vel så mye som  SBS.

Jeg var interessert i en nyansert debatt om PC-ens fremtid. Selv mener jeg, som jeg har gjort rede for flere ganger, at PC blir mer og mer en maskin for spesielt interesserte, og at folk flest går fra PC til konsoll. Dette vil ikke medføre at det slutter å komme spill til maskinen, men at spillene blir mer rettet mot spesielt interesserte, og PC som den foretrukne spillplattformen for de store spillutviklerne er i ferd med å forsvinne.

Det er ikke et angrep på PC eller PC-eiere, men en meningsutveksling, der jeg har prøvd å redegjøre for grunnlaget for mine meninger. Men når mange av motparten kommer med hardtslående argumenter som at "PC har alltid vært best og mest nyvinnende og vil alltid være det", uten å klare å utdype det noe mer, så sporer debatten lett av.

Så for å oppsummere, jeg er ikke anti-PC, jeg er ekstremt imponert over det aktive modde-miljøet som eksisterer til PC, og mener maskinen er enormt kreativ og viktig i spillmiljøet. Jeg tror bare at maskinen får en mindre viktig rolle i fremtiden, men den vil fortsatt være der for de som elsker å holde på med spill og annet på PC.

Lenke til kommentar

Kan du nevne 3 stk. orginale spill som er kommet til PC først som ikke har vært på konsoll i forkant? Hvis du klarer det skal jeg nevne minst 20 orginale spill som er kommet til kosoller som ikke enda har funnet veien til PC!

Jeg kan prøve å nevne noen ganske viktige/originale spill, eller heller konsepter som har dukket opp på PC først;

Civilization 1+2+3; Av mange ansett for muligens å være verdens beste spillserie. Fordummende kan man ihvertfall ikke si at det er :)

Warcraft serien; Ikke helt betydningsløs RTS serie.

Half Life + Counterstrike; Temmelig bra FPS med en etterhvert svært så legendarisk mod. Ubestridt gigant i multiplayer verdenen selv etter 5? år...

Everquest (ol.); Bare en av mange MMOGs (eller hva de kalles nå til dags) som mange vil si bare er en forsmak på de online spillene som vil komme.

The Sims; Til og med jenter spiller det! Nuff said.

Battlefield 1942; En slagmark jo, soldater, fly, tanks, båter, kanoner woot!

Osv osv.

Jeg sier det bare at hvis dine 20 konsollspill virkelig kan toppe den lista der (og dette var jo bare noen få) så skal jeg LØPE og kjøpe meg den feteste konsollen og låse meg inne til høsten eller der omkring. Nå er jeg SPENT!

:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...