Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Går PC som spillmaskin mot døden?


Anbefalte innlegg

Det finnes en hel masse spill som krever massevis av presisjon på konsoller, som ikke ville vært spillbare med mus og tastatur. Det er en typisk PC-fanatikers tankegang at det er utenkelig at det finnes alternative kontrollmetoder enn mus og tastatur.

 

Hvorfor i all verden er det Auto-aim på (alle) konsollspill da?

Ja det kan man lure på :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synes det er idiotisk å lage en post som dette, en pc vil aldri dø ut hvis du ser på hvor mange muligheter det er med en pc.

Det har aldri blitt hevdet at en PC med alle sine funksjoner vil dø ut, men at den har utspilt sin rolle som ledende plattform for å spille elektroniske spill.

 

Pcer kan oppgraderes i motsetning til konsoll og eier spillmarkedet :)

 

Javist, det er derfor det ble solgt dobbelt så mange PS2-spill som PC-spill i Norge i fjor.

Lenke til kommentar
Det finnes en hel masse spill som krever massevis av presisjon på konsoller, som ikke ville vært spillbare med mus og tastatur. Det er en typisk PC-fanatikers tankegang at det er utenkelig at det finnes alternative kontrollmetoder enn mus og tastatur.

 

Hvorfor i all verden er det Auto-aim på (alle) konsollspill da?

Det er ikke auto-aim på alle konsollspill. Ikke alle spill er FPS-spill, faktisk et fåtall. Men muligens spiller du utelukkende FPS-spill, og har da en begrenset virkelighet å forholde deg til.

 

Men spørsmålet ditt besvarer seg egentlig selv. Det er auto-aim på FPS-spill på konsoll fordi siktingen blir mer presis, selvsagt.

Lenke til kommentar

Jeg vet det er barnslig å si dette, men i pc-spill (fps, ja det er der man trenger presisjon) regnes det som fusk å bruke auto-aim. Det fenomenet kalles for aimbot, og det fins egne sider som www.thecheatpolice.com som arbeider aktivt for å få en slutt på sånt tøys!

 

Jada, jeg er trøtt og har jobbet 12 timer i dag.....

 

[Edit: Skriveleif]

Endret av KriB
Lenke til kommentar

Ett viktig poeng som ikke kan se at noen har tatt opp her, er jo det faktum at så lenge vi bruker pc'en til en masse andre ting så kommer vi også til å kose oss med spill på den.

 

Jeg vet at mange her, (kanskje spesielt her) bruker pc'en mest til spill, men for min del utgjør spilling bare en liten del av det jeg bruker pc'en til.

 

Et annet faktum er jo også det at konsollspilla i veldig stor grad hendvender seg til "casual" gamers og dette påvirker også til en viss grad kompleksiteten i spillene, såvell som det faktum at man med mus og tasta tur har et interface som gjør det mye lettere å lage mere komplekse spill. Spill genre som Strategi og Rollespill gjør seg helt klart best på pc.

 

Og personlig så synes jeg at pc spill har i mye større grad klart å virkelig dra meg med hodet først inn i en verden, for så å nekte meg å slippe ut, enn det noe konsoll spill har. (Med unntak av Zelda ;) )

Endret av Dipso
Lenke til kommentar
Jeg vet det er barnslig å si dette, men i pc-spill (fps, ja det er der man trenger presisjon) regnes det som fusk å bruke auto-aim. Det fenomenet kalles for aimbot, og det fins egne sider som www.thecheatpolice.com som arbeider aktivt for å få en slutt på sånt tøys!

 

Jada, jeg er trøtt og har jobbet 12 timer i dag.....

 

[Edit: Skriveleif]

Jeg vet det er barnslig å si dette men: autoaim var faktisk vanlig helt fram til quake, Det var faktisk et søye styr for å få disabla den ******* autoaimen slik at man fikk utnytta splash-damage'en på rakettkasteren i quake. ;):p

Lenke til kommentar
FPS spill og strategi spill, samt simulatorer (fly og slikt) vil alltid være bedre på pc..ellers må konsollene få opp farten, og man må koble til mus og tastatur...og hva har man da? PC med dårlig oppløsning..

ehmm... altså.. ps2 har da 2stk usb2 porter i front da for tilkobling av Mus/Tastatur

Lenke til kommentar
Ett viktig poeng som ikke kan se at noen har tatt opp her, er jo det faktum at så lenge vi bruker pc'en til en masse andre ting så kommer vi også til å kose oss med spill på den.

Selvsagt, og det er da også det jeg skriver i min opprinnelige tråd. Det vil ikke bli slutt på spill til PC, fordi det vil alltid være et marked der, selv om det markedet stadig krymper. Men jeg tror det vil bli et marked for nisje-spill for spesielt interesserte, og ikke den foretrukne plattformen for spillutviklere, som det en gang var.

 

Et annet faktum er jo også det at konsollspilla i veldig stor grad hendvender seg til "casual" gamers og dette påvirker også til en viss grad kompleksiteten i spillene, såvell som det faktum at man med mus og tasta tur har et interface som gjør det mye lettere å lage mere komplekse spill. Spill genre som Strategi og Rollespill gjør seg helt klart best på pc.

 

Da er vi inne på debatten igjen om hva som er kompleks. Hvilke moderne strategi- og rollespill ville ikke vært mulig å gjennomføre på en konsoll fordi spillet er for kompleks (ikke interfacen)? For meg er det ikke komplekst at et spill bruker 50+ knapper eller har et hav av menyer å velge i.

 

For å ta et eksempel, det siste rollespillet jeg spilte på PC var Neverwinter Nights, der mesteparten av spilletiden går med på å klikke rundt på små skattehauger som blir igjen på gulvet etter at monstrene er drept, som igjen åpner et vindu med en penge eller en ting som du må klikke på for å plukke opp. Og med jevne mellomrom må jeg drive å rydde i ryggsekken hvor spillet insisterer på å slenge alt jeg har plukke topp hulter til bulter. I tillegg kan jeg ikke selge all skiten jeg har plukket opp når jeg kommer til butikken på en enkel måte, jeg må klikke og dra hver eneste ting frem til butikkeieren. Det er mulig noen mener dette er slik det skal være, at det blir mer "realistisk" eller "komplekst" slik, men jeg syntes bare det var bortkastet tid som tok min oppmerksomhet bort fra det jeg burde gjøre i spillet.

 

Et komplekst spill for meg byr på utfordrende gameplay og spilleregler, ikke unødvendig ressurs-management, detaljstyring og et hav av knapper plottet til et tastatur.

Lenke til kommentar

Jeg kommer aldri med bastante påstander med mindre jeg har et faktagrunnlag bak påstandene dine. Og da snakker jeg om et bedre faktagrunnlag enn innkjøpsvanene til noen lysskye venner.

 

Jeg baserer bl.a. mine spekulasjoner bl.a. på omsetningstallene til Norges Spill- og Multimediaforening fordelt på format. Medlemmene av NSM representerer over 90% av alle spill som blir solgt fra leverandør til forhandler i Norge

 

PC 2002: 95 mill. NOK

PS2 2002: 148 mill. NOK

 

PC 2003: 84 mill. NOK

PS2 2003: 153 mill. NOK

 

Altså, til tross for, som mange hevder her, at det er mange fler som spiller på PC enn på PS2, så omsetter PS2-spill for nesten dobbelt så mye som PC-spill. Konklusjonen må derfor bli at et spill på PS2 er mindre utsatt for piratkopiering enn et spill på PC. Til tross for dine venners innkjøpsvaner.

 

Et av mine poeng, som jeg har hevdet gang på gang i denne tråden, er at mange konsolleiere er vant til å betale for musikk, filmer og spill, og ikke vurderer piratkopiering. De aller fleste som piratkopierer på konsoller er folk som har tatt med seg vanen fra PC-bruken sin.

Meget bra Pastor, tror jeg har funnet meg en forumbruker jeg kan identifisere meg med. Det du kommer med er alltid overveid, gjennomtenkt og (ikke minst) fornuftig. Det irriterer meg at så mange er så trangsynte og ikke kan innse at PCen ikke er så fantastisk en platform som de vil ha det til. Det er greit å ha PCen som favoritt platform selv, men å si at den da knuser alt annet er tåpelig å komme med. Det er heller ikke så mange utviklere som favoriserer PCen, da det er vrient å lage et feilfritt produkt til den, på tross av at de har Direct X å forholde seg til.

 

I øyeblikket er det kun PC spill jeg spiller, da det ikke er kommet så mye intresant på konsollene i senere tid. Jeg nyter på PC spill som feks Silent Storm, Sim City 4,

Morrowind og Ravenshield, som alle er av spilltyper som gjør seg best på en PC.

 

På den andre siden er jeg som regel mer fornøyd med kvaliteten på konsollspill, samt det bringer andre fordeler med seg å spille på konsoll. Jeg sitter bedre i stuen enn foran PCen, jeg slipper å vente på en lang installasjon, jeg slipper å være redd for at maskinen ikke er god nok til å kjøre spillet og jeg slipper å oppgradere spillet for at det skal fungere.

Lenke til kommentar
Jeg vet det er barnslig å si dette, men i pc-spill (fps, ja det er der man trenger presisjon) regnes det som fusk å bruke auto-aim. Det fenomenet kalles for aimbot, og det fins egne sider som www.thecheatpolice.com som arbeider aktivt for å få en slutt på sånt tøys!

Så lenge det gir deg en fordel fremfor andre spillere vil det selvsagt være galt å bruke det, men så lenge spillet er laget for å bruke auto-aim, og alle spillerne har lik fordel av det, så er det jo likt for alle?

 

Alle bilspill retter opp rattet for deg etter at du har svingt, men det er ingen som klager over at dette er juks, det er en hjelpefunksjon i spillet som gjør det morsommere å spille.

Lenke til kommentar
For å ta et eksempel, det siste rollespillet jeg spilte på PC var Neverwinter Nights, der mesteparten av spilletiden går med på å klikke rundt på små skattehauger som blir igjen på gulvet etter at monstrene er drept, som igjen åpner et vindu med en penge eller en ting som du må klikke på for å plukke opp. Og med jevne mellomrom må jeg drive å rydde i ryggsekken hvor spillet insisterer på å slenge alt jeg har plukke topp hulter til bulter. I tillegg kan jeg ikke selge all skiten jeg har plukket opp når jeg kommer til butikken på en enkel måte, jeg må klikke og dra hver eneste ting frem til butikkeieren. Det er mulig noen mener dette er slik det skal være, at det blir mer "realistisk" eller "komplekst" slik, men jeg syntes bare det var bortkastet tid som tok min oppmerksomhet bort fra det jeg burde gjøre i spillet.

 

Et komplekst spill for meg byr på utfordrende gameplay og spilleregler, ikke unødvendig ressurs-management, detaljstyring og et hav av knapper plottet til et tastatur.

Ehy! NWN skal jo vere detalj-styring, desverre har utviklerane gjort en dårlig jobb med den offesielle kampanjen(utvidelsespakkene er endel bedre da, men fortsatt ikke på høyde med det du finner på nettet). Men det er kansje ikke et spill for en gjennomsnittlig gamer heller da(dog folk flest som liker rollespill vil nok kose seg med endel av modulene).

 

Når det gjelder kompleksitet i spill tror jeg, som du selv hinter innpå, at folk ser etter forskjellige ting. Men man kan ikke se bort ifra at man har flere muligheter til å skape et teknisk komplekst spill med flere taster, noe man og ser på konsoller. Det starta med en retningskive og fire taster(a,b,start,select), nå er det 6 taster, 2 triggere, retningskive og 2 joysticker (der samtlige knapper som er analoge) på en standard pad.

 

I motsetning til deg(?) tror jeg spill på console og spill på PC kommer til å utvikle seg i samme retning, og jeg tror ikke at det vil vere spilla som er avgjørende for hvordan fordelingen spill-pc/console vil se ut i framtiden. Ei heller vil det nok stå på kontrollene, man kan bruke ved hjelp av en adapter en console-gamepad på en pc, og nye consoler kan som bemerked av andre her bruke både mus og tastatur.

Lenke til kommentar

Kan igrunn tenke meg at Pc vil ta seg opp igjen etter en stund. Iallefall om konsollene vil fortsette på samme måte med slike dårlige spill som har kommt i det siste.

 

Med det neste leddet i Sims serien ser jeg nok for meg at en god del "casual" gamers kommer tilbake. Med vondt skal vondt fordrives :devil:

 

Men må innrømme at en Xbox med Halo er veldig morsom å ha stående til å spille litt coop og mp. Tror forresten coop kunne ha hjulpet pc litt.

Lenke til kommentar
Med det neste leddet i Sims serien ser jeg nok for meg at en god del "casual" gamers kommer tilbake. Med vondt skal vondt fordrives :devil:

Meget fornuftig sagt. Jeg tror faktisk Sims 2 vil ha mye mer å si for at PC-en fortsatt skal være en fruktbar plattform for spillutviklere enn Half-Life 2 og Doom 3, uansett hvor bra disse to spillene blir.

Lenke til kommentar
Kanskje du skulle ha kjøpt noen av spillene som ikke var forenklet eller fordummet? Det finnes mange av dem, vet du.

 

Ja, det var eit par bilspel som var ganske bra og ikkje forenkla og fordumma.

Ellers vil eg legga til desse spelene som forenkla og fordumma og lite overbevisande:

 

Metal Gear Solid 2, Halo, Morrowind, Rallisport Challenge og GTA-spelene.

 

Spel som blir sett på som meir eller mindre toppspel av andre, tør eg sei PK(?) lol

Men som ikkje imponerte meg.

Lenke til kommentar
For min del var det mitt tap å bruka pengar på dagens konsollar. Pengar i dass.

Drittkjedeleg å spela dei forenkla og fordumma spelene.

Forenkla og fordumma i forhold til?

Synes det er PC som har vært disse tingene de siste årene. Konsoll har nå begynt å stupe igjen når det gjelder kvalitet føler jeg, og de opplever det som PC har opplevd nå en stund.

 

Halo, Windwaker, Yager (personlig favoritt), Final Fantasy X, Gran turismo 3, GTA (ser faktisk ut som det har mye større suksess på PS2 enn data). Eternal darkness, Metroid Prime, Genma Onimusha, Metal gear solid 2, Burnout 2

 

Kan komme på mange fler, også mange til PC, men ikke så mange. Ingen av disse spillene er forenklede eller fordummende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...