Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Går PC som spillmaskin mot døden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Langt ifra, PC har alltid hatt de beste spilla på markedet (selv om noen spill kommer først til console så pc i.e vice city og GTA3) PC gir spillutviklerene kjangs til å jobbe uten grenser fordi P.C'er kan oppgraderes..noe ulikt konsoller(tror xbox kan oppgraderes, ekke sikker)

Lenke til kommentar
Langt ifra, PC har alltid hatt de beste spilla på markedet (selv om noen spill kommer først til console så pc i.e vice city og GTA3) PC gir spillutviklerene kjangs til å jobbe uten grenser fordi P.C'er kan oppgraderes..noe ulikt konsoller(tror xbox kan oppgraderes, ekke sikker)

Nå kan jo en konsoll oppgraderes men det tar mye lengre tid og man må kjøpe ny hver gang :p

Lenke til kommentar
Hva med denne Xbox-kontrolleren her da?

 

Steel Battalion

Jada, du får kjøpt tastatur, mus og avanserte kontrollere som den der, men det som er helt vesentlig er at det er _tilleggsutstyr_. Så lenge det ikke følger med konsoller når det kjøpes nytt har det fint lite å si for hvordan spill utvikles til konsoll. Når et spill utvikles til PC vet man at alle har tastatur og mus, og menyer og valg legges opp i forhold til dette. Til konsollspill må derimot alt slikt tilpasses at det store flertallet sitter med en gamepad. Dette begrenser selvsagt valgmuligheter og kompleksitet en hel del.

 

Jeg tror ikke spill på PC kommer til å dø ut, slik jeg ser det er PC helt overlegen i en del sjangre. Det finnes for eksempel store miljøer med spillere som er tilhengere av bilsimulatorer på PC. Disse kommer ikke til å flytte over til konsoll, og det er trolig mange nok av oss til å brødfø noen spillutviklere. PC er nok også en infallsport til spill for mange. Du kan si mye negativt om piratkopiering, men det har rekrutert uhorverlig mange til "spillenes verden". PC-en har også den fordelen at det gjerne finnes en i "alle hjem" (selv om den ikke nødvendigvis er ny).

 

Når det gjelder at PC-er koster langt mer enn konsoller så er det delvis et godt argument, men PC-salget går ikke akkurat dårlig. Det er ikke mangel på maskiner som kan kjøre nye spill i de tusen hjem, og flertallet av spillene krever faktisk ikke sinnsyke maskiner. Utviklingen går også i retning av multiplayer over Internett, noe som ganske effektivt kan bremse piratkopiering, slik at dette ikke lenger er et argument mot å gi ut spill til PC.

 

Det som bekymrer meg mest med dette er ikke at det blir slutt på spill til noen av plattformene, men trenden mot at spill skal komme ut på alle plattformer. Generelt sett vil jeg påstå at spill skreddersydd for én plattform som regel er bedre enn multiplattformtitlene med alt for mange kompromiss.

Lenke til kommentar

Litt irriterende når spillprodusenter som f.eks. ActiVision lar være å lage en PC-versjon av et spill dem gir ut. Et eksempel er jo Tony Hawk's PS 4 som kom ut til PC lenge etter at det hadde kommet ut til PS 2. Det samme gjelder Tony Hawk U.

 

Selv har jeg PS 2, men har for lengst kuttet ut å kjøpe spill til den (bruker den ikke lenger). Syntes det er _mye_ bedre med PC. Man kan jo lett laste ned patcher, plugins osv.

Lenke til kommentar
Det synes å være en viss holdning blant PC-spillere på gamer.no at det kommer færre og færre gode spill til PC. Noe jeg forsåvidt kan være enig i.

Jeg deler ikke den oppfatningen. I det siste har det kommet usedvanlig mange gode spill til PC. De fleste av dem er imidlertid ikke så kjente som de burde ha vært. Det er et stort problem. Uansett, hvis PC-eiere er misfornøyd med antall kvalitetsspill til PC bør de lete bedre.

 

Selv må jeg i alle fall si at det er lenge siden jeg har hatt så mange gode PC-spill som har kjempet om min allerede begrensede spilletid.

Lenke til kommentar
Selv har jeg PS 2, men har for lengst kuttet ut å kjøpe spill til den (bruker den ikke lenger). Syntes det er _mye_ bedre med PC. Man kan jo lett laste ned patcher, plugins osv.

Så du synes det er en fordel at utgivere slipper uferdige spill som må patches og repareres i månedsvis etter at du har kjøpt spillet, istedetfor at spillet gjøres ferdig før det slippes på markedet?

Lenke til kommentar
Jada, du får kjøpt tastatur, mus og avanserte kontrollere som den der, men det som er helt vesentlig er at det er _tilleggsutstyr_. Så lenge det ikke følger med konsoller når det kjøpes nytt har det fint lite å si for hvordan spill utvikles til konsoll. Når et spill utvikles til PC vet man at alle har tastatur og mus, og menyer og valg legges opp i forhold til dette. Til konsollspill må derimot alt slikt tilpasses at det store flertallet sitter med en gamepad. Dette begrenser selvsagt valgmuligheter og kompleksitet en hel del.

Selvsagt, men jeg har heller aldri hevdet i min post at noen spill ikke er bedre tilrettelagt for å styre med mus og tastatur. Så lenge et spill er utviklet for å styres med mus og tastatur, så vil selvsagt dette være den beste kontrollmåten.

 

Men det er farlig å bli fastlåst i tankegangen at "dette er den eneste måten å styre et slikt spill på, og dermed basta". Enhver som har spilt Pikmin på GameCube kan få en demonstrasjon hvordan man kan kontrollere et RTS-spill med gamepad på en fantastisk innovativ måte.

 

Jeg tror ikke spill på PC kommer til å dø ut, slik jeg ser det er PC helt overlegen i en del sjangre. Det finnes for eksempel store miljøer med spillere som er tilhengere av bilsimulatorer på PC. Disse kommer ikke til å flytte over til konsoll, og det er trolig mange nok av oss til å brødfø noen spillutviklere.

 

Selvsagt, men dette faller inn under det jeg beskriver som nisje-spill. Spesialutviklere og idealister med et aktivt fanmiljø som holder liv i hverandre, og totalt uinteressant for massemarkedet.

 

PC er nok også en infallsport til spill for mange. Du kan si mye negativt om piratkopiering, men det har rekrutert uhorverlig mange til "spillenes verden". PC-en har også den fordelen at det gjerne finnes en i "alle hjem" (selv om den ikke nødvendigvis er ny).

 

Det finnes mange PC-er i Norge, men til tross for dette solgte konsollspill fem ganger mer enn PC-spill i Norge i fjor.

 

Når det gjelder at PC-er koster langt mer enn konsoller så er det delvis et godt argument, men PC-salget går ikke akkurat dårlig. Det er ikke mangel på maskiner som kan kjøre nye spill i de tusen hjem, og flertallet av spillene krever faktisk ikke sinnsyke maskiner.

 

Problemet med statistikk over salg av PC hardware, så er det vel vanskelig å måle hvor mange PC-er som kjøpes for å brukes på en arbeidsplass og hvor mange PC-er som kjøpes for å brukes privat og til spill.

 

Utviklingen går også i retning av multiplayer over Internett, noe som ganske effektivt kan bremse piratkopiering, slik at dette ikke lenger er et argument mot å gi ut spill til PC.

 

Javist, dette er en måte å få PC-spillene til å overleve på. Men blir det for tungvint for brukeren, så vil massemarkedet skremmes bort, og man sitter nok en gang igjen med en maskin for de spesielt interesserte.

 

Det som bekymrer meg mest med dette er ikke at det blir slutt på spill til noen av plattformene, men trenden mot at spill skal komme ut på alle plattformer. Generelt sett vil jeg påstå at spill skreddersydd for én plattform som regel er bedre enn multiplattformtitlene med alt for mange kompromiss.

 

Det har du helt rett i. Multiplattform er en uting som gjør spillene akkurat dårlig nok til at de skal funke på alle plattformer, istedetfor å gjøre de knallbra til en plattform.

Lenke til kommentar

også ett bittelite innspill ang piratkopiering og spillindustriens tap på dette.

 

Spill (og musikk) industrien presanterer regnskapet slik: Vi vet at det er lastet ned og kopiert over 100K kopier av vårt spill. Da har vi tapt 100K*pris kroner, buhu. Men, heller få av de som piratkopierer spill ville kjøpt det hvis de ikke hadde noe annet valg. så de har kanskje tapt 10K*pris. noe som forsåvidt kan være mye penger det og, men så var det det at når ett spill bli kopiert mye så blir det populært og hva skjer da, jo flere hører om det og det er noen flere som kjøper det. Ok, det er tap pga piratkopiering men lang på nær så mye folk skal ha det til.

 

Bare for å nevne noe annet. Se på MS, tror dere de ville vært like store hvis det var komplett umulig å piratkopiere OSene deres? Hvis det ikke fantes piratkopier av MS ville linux vært mye større. Tingen er at kidsa som ikke har penger piratkopierer OS og spill, når de så kommer på kontor er det enklere for bedriften å gi dem MS på kontorPCene enn å lære dem opp på gratis alternativer. Og hvem tjener inn igjen det dem taper på piratkopiering da mon tro?

 

Og til slutt. Det eneste som funker mot piratkopiering er å selge konsoller med spill i HW. Av type man lekte med i gamledager... Kunne sitte mange timer med en sånn liten "flytt deg til høyre eller venstre for å fange opp mest mulig som faller nedover" sak i gamle dager (alt var så meget bedre da:))... Men da ville det sikkert komme piratfabrikker av det også.. Man lager jo alt mulig annet uten å ha lov også da... nuke, pama, livis etc etc /rant off

Endret av Mr-CEO
Lenke til kommentar

Mr-CEO, jeg vet om flere som har hundrevis av gigabyte med plass på pcen sin, fylt opp til bristepunktet med warez, samtlige programmer på pcen er piratkopier (gjerne software som koster tusener av dollar). Men mesteparten på diskene blir kun brukt til lagring, folkene har ikke peiling på hvordan de bruker avanserte musikk eller bildebehandlingsprogrammer, de bruker lite av det de laster ned. Når du i tillegg legger til at de er mindreårig så er det lite sannsynlig at disse hadde kjøpt software, spill og musikk for hundretusener av kroner.. Men alt som blir lastet ned blir regnet som tap av fjolsene som styrer på toppen. Det er rett og slett sterkt misvisende statistikk.

Spillindustrien taper kanskje litt penger, men det de taper penger på er at folk ikke kjøper dårlige spill de tror er bra.. Hadde det blitt mindre piratkopiering ville flere mennesker ha kjøpt dårlige spill som endte i bosset før første brett var spilt gjennom. Spillindustrien hadde tjent mere penger, og det ville kommet mere drittspill, og som en reaksjon på dette ville det kommet en ny form for piratkopiering igjen.

De færreste betaler 599kr for ett spill de ikke har prøvd. Jeg syntes at å kjøpe ett spill uten ha spilt det først er som å kjøpe en musikkcd uten å ha hørt noen av sangene på den. Klart du kan lese anmeldelser og VG's topp20 liste, men det er jo ikke til noen særlig hjelp alltid.

Edit, noen skriveleifer, jeg er for trøtt til å skrive setning en nå sammenhengende.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Selv har jeg PS 2, men har for lengst kuttet ut å kjøpe spill til den (bruker den ikke lenger). Syntes det er _mye_ bedre med PC. Man kan jo lett laste ned patcher, plugins osv.

Så du synes det er en fordel at utgivere slipper uferdige spill som må patches og repareres i månedsvis etter at du har kjøpt spillet, istedetfor at spillet gjøres ferdig før det slippes på markedet?

På PC-spill er det mulig å rette opp feil i spill ved hjelp av patches. Det er det ikke med konsoll. Tror ikke alle konsollspill som slippes ut er feilfrie.

Lenke til kommentar
Selv har jeg PS 2, men har for lengst kuttet ut å kjøpe spill til den (bruker den ikke lenger). Syntes det er _mye_ bedre med PC. Man kan jo lett laste ned patcher, plugins osv.

Så du synes det er en fordel at utgivere slipper uferdige spill som må patches og repareres i månedsvis etter at du har kjøpt spillet, istedetfor at spillet gjøres ferdig før det slippes på markedet?

På PC-spill er det mulig å rette opp feil i spill ved hjelp av patches. Det er det ikke med konsoll. Tror ikke alle konsollspill som slippes ut er feilfrie.

Det finnes dessverre flere eksempler på PC-spill som slippes i tilnærmet betaversjon fordi utgiveren ikke vil vente lenger på at utviklerne skal bli ferdig med spillet, slik at spilleren må drive og patche spillet i flere måneder.

 

På konsoller har terskelen alltid vært høyere, og mye mer tid har vært brukt på playtesting og bugfixing. Ekstremt få konsollspill har blitt sluppet som har hatt kritiske feil, nettopp fordi utvikleren vet at de kan ikke slurve fordi de ikke har noen sjanse til å patche spillet i ettertid.

 

Hvis jeg kjøper meg en bil, så forventer jeg at bilen skal være i komplett stand. Jeg har ingen interesse av å komme tilbake til bilforretningen en måned senere for å få fikset håndbrekket, og blinklysene, som produsenten dessverre ikke rakk å få i stand til bilen skulle selges.

Endret av Pastor Lorentzen
Lenke til kommentar

Trur nok konsoller kjem til å bli meir og meir som ein PC med tida, NES, PS1 osv var jo ganske langt frå ein PC, men X-Box er vel den mest PC-aktige konsollen i dag.

 

Eg foretrekker PC til speling, men konsoller kan være morosamme dei òg. Bruker mest PC pga. multiplayer muligheten som er større og bedre der enn på konsoller.

Lenke til kommentar

RE: Piratkopiering så er dette en helt annen diskusjon.

 

Saken er at utgivere frykter PC-markedet fordi PC-brukere (og særlig gamere) er teknisk kyndige og vet hvordan de skal skaffe seg piratkopier. De er vant til å skaffe seg piratkopier og de har ingen moralske betenkeligheter med å skaffe seg disse. Derfor er det livsfarlig å utvikle et spill for denne målgruppen fordi de taper mange salg fordi majoriteten antagelig ikke kommer til å kjøpe spillet.

 

Terskelen for å drive med piratkopier på konsoller er høyere, fordi flere av brukerne er ikke teknisk kyndige, og derfor betaler for spill.

 

Jeg vet om folk som "samler" på warez, og at det å regne inn tall for hver eneste warez-versjon av et program som tapt inntekt er håpløst. Men poenget er allikevel at for mange salg går tapt fordi tilgjengeligheten av warez og kunnskapen om å skaffe seg warez er for høy på PC.

 

Jeg har sagt det før, men av de seks mest solgte spill til PC i USA i fjor var det fire Sims-spill. Hva kommer det av at disse solgte så bra? Jo, fordi disse spillene har ikke gamerne som målgruppe, men jenter i alle aldre. Jenter har som regel ikke den tekniske kunnskapen om å skaffe seg warez, de er heller ikke vant til å piratkopiere spill, og dermed så selger Sims-spillene utrolig bra fordi de retter seg mot en målgruppe som ikke er vant til å skaffe seg alt gratis, og gladelig betaler for et spill de har lyst til å spille.

 

I motsetning til gamerne, som forlanger å teste ut warez-versjonen først, og kanskje vurdere å betale for spillet dersom det er like bra som de fem år gamle spillene han vurderer alle nye spill mot.

Lenke til kommentar

Mye bra og dårlig her, så istedenfor å kommentere det som er sagt hiver jeg meg bare på med min mening.

 

Tror ikke PC'en kommer til å dø ut som spillmaskin, til det er det et alt for stort marked. PC'en kommer til å blir (er?) en platform på lik linje med de andre platformene, og spill vil bli for de fleste konsoller. Tror kanskje den største forskjellen blir at det som kommer ut, vil være tilpasset bruk de ulike konsollene. PC'en vil fremdeles dominere markedet for simulatorer og strategi, i alle fall så lenge konsollene satser på å være såpas "tilgjengelige" for alle, med enkle kontroller og stuevennlig design.

 

Det som man heller burde tenke på, er hva som er fremtiden for selve PC'en. Etter alt å dømme, kommer Pc'en slik vi kjenner den nå, men en fin boks, et tastatur, mus og skjerm, til å forsvinne. Mange ting peker i alle fall i den retningen (F eks ubiquitous (sp?) computing tankegangen etc).

 

En mulighet er at de ulike konsollene (og teknologiene) vil konvergere mot et bedre, fullstendig underholdningsprodukt.. Men jeg orker ikke spå fremtiden :)

:cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...