Gå til innhold

Går PC som spillmaskin mot døden?


Anbefalte innlegg

Når eg seier forenkla og fordumma så tenkjer eg på grafikk, kontroll, interface, men òg gameplay ting som game speed og kor mykje skade ein tålar.

Vel du kan jo stille på vanskelighetsgrad om du ikke er fornøyd.

Dessuten er det sjeldent de forandrer systemer som går på f.eks skade når spillene kommer fra konsoll til pc.

 

Pc spill har jo muligheten til å stille på grafiske detaljer, dette har ikke konsollene. Derfor vet du sånn ca hva du kan vente deg på konsoll, men om du ikke har et monster av en pc er det ofte du må legge det på medium i detaljer og lav oppløsning, og da er ikke spillene lenger så veldig overlegne konsollversjonene. Og det er som oftest mye å betale for litt bedre grafikk. Xbox (1500 med to spill) Pc (10 000, iallefall for en dugelig en)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når eg seier forenkla og fordumma så tenkjer eg på grafikk, kontroll, interface, men òg gameplay ting som game speed og kor mykje skade ein tålar.

Temmelig på viddene her, min venn.

 

Game speed og hvor mye skade en tåler?

 

Hva er det egentlig du snakker om? Jeg skjønner lite av dette. Kan du nevne noen konsoll-eksklusive spill som har lidd pga at "Game speed" har vært for dårlig? Eller at man har tålt for mye skade?

 

Og samtidig må du forklare hvorfor spillet ville hatt bedre "Game speed" på PC, og at hovedpersonen ville tålt mindre skade på PC.

Lenke til kommentar
Hva er det egentlig du snakker om? Jeg skjønner lite av dette. Kan du nevne noen konsoll-eksklusive spill som har lidd pga at "Game speed" har vært for dårlig? Eller at man har tålt for mye skade?

 

Halo.

 

Og samtidig må du forklare hvorfor spillet ville hatt bedre "Game speed" på PC, og at hovedpersonen ville tålt mindre skade på PC.

 

Fordi kontrollane legger opp til at game speeden kan aukast. Meir nøyaktige og presise kontrollar gir deg moglegheiten til å spela "fortare" og derfor bør game speeden òg vera fortare. Hovudpersonen bør tåla mindre på PC fordi ein kan mykje kjappare plaffa ned sine motstandarar og at wasd på tastaturet gir som regel betre respons til å unngå "incoming fire". T.d. så spelte eg jo PC-porten av Halo gjennom på under 5 timar. Mens eg brukte det dobbelte på Xbox-versjonen.

 

Temmelig på viddene her, min venn.

 

Før du kjem med slike kommentarar foreslår eg at du spelar meir og skravlar mindre. Du framstår som ein talentlaus amatør når det kjem til speling.

Lenke til kommentar
Hva er det egentlig du snakker om? Jeg skjønner lite av dette. Kan du nevne noen konsoll-eksklusive spill som har lidd pga at "Game speed" har vært for dårlig? Eller at man har tålt for mye skade?

 

Halo.

 

Og samtidig må du forklare hvorfor spillet ville hatt bedre "Game speed" på PC, og at hovedpersonen ville tålt mindre skade på PC.

 

Fordi kontrollane legger opp til at game speeden kan aukast. Meir nøyaktige og presise kontrollar gir deg moglegheiten til å spela "fortare" og derfor bør game speeden òg vera fortare. Hovudpersonen bør tåla mindre på PC fordi ein kan mykje kjappare plaffa ned sine motstandarar og at wasd på tastaturet gir som regel betre respons til å unngå "incoming fire". T.d. så spelte eg jo PC-porten av Halo gjennom på under 5 timar. Mens eg brukte det dobbelte på Xbox-versjonen.

 

Temmelig på viddene her, min venn.

 

Før du kjem med slike kommentarar foreslår eg at du spelar meir og skravlar mindre. Du framstår som ein talentlaus amatør når det kjem til speling.

Aha, nå forstår jeg. I din verden så finnes det bare en type spill, og det er FPS-spill. Så når du kom med dine veloverveide argumenter om at å bruke penger på konsoller var som å kaste penger ned i toalettet, så skulle alle som leste dine argumenter automatisk forstå at dette gjaldt kun dersom man skulle spille FPS-spill, fordi konsollspill har lavere "Game speed" og heltene tåler for mye i forhold til FPS-spill på PC?

 

Debatten her er ikke omkring FPS-spill, vi har en annen debatt om dette temaet. Debatten her er om PC som plattform får en mindre viktig rolle i fremtiden enn den har hatt tidligere. Argumentet med at konsollspill blir så forenklet og mindre avanserte enn storebrødrene sine på PC holder ikke mål. Ikke alle FPS-spill trenger å gå i 70 km/t i 100 FPS som Enemy Territory og Counter-Strike, Halo på Xbox har et annet tempo, bygd opp rundt det å kontrollere spillet med håndkontroller, og som resultat av dette fungerer spillet svært bra. Jeg kan ikke innse at kontrollen er "fordummet" eller "forenklet". Det er en annen type spill enn Quake og Counter-Strike.

 

Forøvrig har jeg spilt spill i snart 25 år, jeg har spilt på så og si alle plattformer, og føler at jeg har et bredt grunnlag for mine påstander.

Lenke til kommentar
Med det neste leddet i Sims serien ser jeg nok for meg at en god del "casual" gamers kommer tilbake. Med vondt skal vondt fordrives :devil:

Meget fornuftig sagt. Jeg tror faktisk Sims 2 vil ha mye mer å si for at PC-en fortsatt skal være en fruktbar plattform for spillutviklere enn Half-Life 2 og Doom 3, uansett hvor bra disse to spillene blir.

:yes: her kan jeg for en gangs skyld vere enig med deg.

Lenke til kommentar

Pc'en vil leve, så lenge den har best grafikk, beste oppgraderingsmuligheter, og best mulighet for onlinespilling.

 

Og som nevnt, kan man faktisk gjøre ANDRE ting på PC, noe som fører til at man ofte skaffer seg spill å kose seg med.

 

Dessuten vil PC alltid være best, og mest brukervennlig for strategispill og FPS, som er de mest populære sjangerne. (.......er jeg i hvert fall ganske sikker på....)

Endret av RatmFan
Lenke til kommentar
Aha, nå forstår jeg. I din verden så finnes det bare en type spill, og det er FPS-spill. Så når du kom med dine veloverveide argumenter om at å bruke penger på konsoller var som å kaste penger ned i toalettet, så skulle alle som leste dine argumenter automatisk forstå at dette gjaldt kun dersom man skulle spille FPS-spill, fordi konsollspill har lavere "Game speed" og heltene tåler for mye i forhold til FPS-spill på PC?

 

Tulling, eg nemnte berre eitt FPS-spel av dei seks konsollspelene.

 

Eg har ikkje rørt tema i tråden. Eg kommenterte berre at for min del var det motsatt - at det var eit tap for meg at eg hadde brukt pengar på konsoll.

 

Når det gjeldt håndkontrollar, det fungerer betre på sine felt enn mus og tastatur og dårlegare på andre. Det har ikkje noko med spelet å gjer i mine auger. I enkelte sjanger spel ville eg ikkje brukt noko anna enn håndkontroll, i andre tilfeller føles det som å vera med i Paralympics.

Lenke til kommentar
Eg har ikkje rørt tema i tråden. Eg kommenterte berre at for min del var det motsatt - at det var eit tap for meg at eg hadde brukt pengar på konsoll.

 

Når det gjeldt håndkontrollar, det fungerer betre på sine felt enn mus og tastatur og dårlegare på andre. Det har ikkje noko med spelet å gjer i mine auger. I enkelte sjanger spel ville eg ikkje brukt noko anna enn håndkontroll, i andre tilfeller føles det som å vera med i Paralympics.

Jeg skjønner hva du mener om håndkontrollere kontra mus+tastatur. Begge delene har sine områder som de fungerer best på. Men jeg har aldri spilt et spill som har vært utviklet for konsoll (merk: laget for konsoller, ikke konvertert fra PC) som ikke har vært kontrollerbart med en håndkontroller. Også FPS-spill som Halo og Goldeneye.

 

FPS-spill med mus+tastatur blir noe annet, og helt riktig som du sier, fordi tempoet blir et annet. Men tempoet og presisjonen i PC-FPS er slik at det blir nesten for nøyaktig i spillerens favør, slik at man i singleplayer må balansere ting helt skjevt, og noe som gjør at mange FPS-spill på PC blir urettferdige og ubalanserte i mine øyne (også mye på grunn av quicksave-funksjonen, som jeg er sterk motstander av).

 

Forresten, tulling selv.

Lenke til kommentar
Pc'en vil leve, så lenge den har best grafikk, beste oppgraderingsmuligheter, og best mulighet for onlinespilling.

 

Og som nevnt, kan man faktisk gjøre ANDRE ting på PC, noe som fører til at man ofte skaffer seg spill å kose seg med.

 

Dessuten vil PC alltid være best, og mest brukervennlig for strategispill og FPS, som er de mest populære sjangerne. (.......er jeg i hvert fall ganske sikker på....)

I det øyeblikket de neste konsollene kommer ut kan jeg garantere deg at spillene på disse maskinene kommer til å være en god del penere enn noen spill på PC.. Det er noe som har vært tilfelle på under alle tidligere konsoll releases, og det kommer også til å skje igjen. PCen kommer nok til å innhente konsollene igjen, men hvor lang tid det tar avhenger litt hvor avanserte de neste konsollene blir. Tidligere har det tatt mellom 1-2 år før PCene har klart å innhente konsollene på grafikk.

Lenke til kommentar
FPS-spill med mus+tastatur blir noe annet, og helt riktig som du sier, fordi tempoet blir et annet. Men tempoet og presisjonen i PC-FPS er slik at det blir nesten for nøyaktig i spillerens favør, slik at man i singleplayer må balansere ting helt skjevt, og noe som gjør at mange FPS-spill på PC blir urettferdige og ubalanserte i mine øyne

 

Altså, så er det jo FPSar som balanserer ting slik at ein må stå i ro for å skyta, siktet skjelver, ein må kanskje ta seg god tid før ein skyt, ein må lada om osv... Ta t.d. Operation Flashpoint. Det har ikkje noko med å gjer at å bruka håndkontroll er kontrollerbart eller at det i heile tatt går ann. Det har med å gjer kva følelse det gir, og i mine auger blir den berre heilt galt. Det tar ikkje lang tid å snu seg eller peika mot noko med eit våpen i den verkelege verden. Greit nok at på PC blir det meir over the top, men det føles meir naturleg ut for meg.

 

Btw, tulling.

Lenke til kommentar

Jeg må egentli si meg enig med fenris når det gjelder spillkontroll.

 

Mange spill produsenter virker som de har oversett denne detasjen helt og holdent, med noen helt klare unntak. Eksempler på knakende god spillkontroll i senere tid: SplinterCell, Prince Of Persia, THPS-Spilla. Eksempler på godspillkontroll back in the days: Mario spilla, Super Metroid for snes. Megaman spilla.

 

Synes mange "middelmådige" spill sleiver mye på spillkontroll delen, og det går ut over hele feelen. Blir som å spille fotball med fatsuit og firkanta ball. :cry::thumbdown:

 

NOTE: Velger å konsentrere meg om "konsoll" - type spill her, da (spessielt de jeg bruker i eksemplene) de finner en middle ground, og gjør seg bra både på pc og konsoll (HVIS de er godt portet) Dessuetn har jeg vanskelig for å kommer på en FPS eller RTS med dålig spillkontroll.

 

EDIT: Sidenote: Jeg for min del driter i grafikk argumentet, joda grafikk er fint det, unreal f.eks, var ett enormt :dribble::wow: når det kom, men når alt kommer til alt er det gameplayet og spillkontrollen som gjør et spill morsomt. Jeg spiller fortsatt mye NES, SNES og MAME. (Har f.eks runna hele Megaman serien. :) )

Endret av Dipso
Lenke til kommentar
Altså, så er det jo FPSar som balanserer ting slik at ein må stå i ro for å skyta, siktet skjelver, ein må kanskje ta seg god tid før ein skyt, ein må lada om osv... Ta t.d. Operation Flashpoint. Det har ikkje noko med å gjer at å bruka håndkontroll er kontrollerbart eller at det i heile tatt går ann. Det har med å gjer kva følelse det gir, og i mine auger blir den berre heilt galt. Det tar ikkje lang tid å snu seg eller peika mot noko med eit våpen i den verkelege verden. Greit nok at på PC blir det meir over the top, men det føles meir naturleg ut for meg.

 

Btw, tulling.

Når jeg tenkte på ubalanse og urettferdighet i FPS-spill på PC så tenker jeg mer på instant-death-feller o.l. som ofte spillutviklere anvender fordi spilleren har nesten for presis kontroll i single-player delen av spillene. Der man tidligere ga spilleren en utfordring i å sikte inn og treffe fienden, er kontrollen nå så presis at man må skru opp helsen til fienden, gjøre dem mindre og rett og slett finne på unaturlige løsninger for å gi spilleren en utfordring.

 

Som sagt, som multiplayerspill så synes jeg FPS-spill på PC er svært bra. De har et enormt tempo, og alle stiller på likt grunnlag. Det har ingenting med realisme å gjøre (jeg har forøvrig hatt på meg splintvest, GRU, hjelm og AG-3, og jeg kan garantere deg at man ikke klarer å snu seg, sikte på en fiende og skyte ham på 0.1 sekund).

 

Erketulling.

Endret av Pastor Lorentzen
Lenke til kommentar

PC vil nokk i lang tid frammover vere den beste spelemaskina til simulatorar og andre realistiske spel. På ein konsoll blir spela ofte litt enklare, du sitt med kontrollen i handa og veit nesten automatisk kva slags knappar som gjer kva. Dei fleste konsoll spel er lettare og sette seg inn i og er derfor og foretrekke for folk flest.

Lenke til kommentar
PC vil nokk i lang tid frammover vere den beste spelemaskina til simulatorar og andre realistiske spel. På ein konsoll blir spela ofte litt enklare, du sitt med kontrollen i handa og veit nesten automatisk kva slags knappar som gjer kva. Dei fleste konsoll spel er lettare og sette seg inn i og er derfor og foretrekke for folk flest.

Helt riktig, derfor beveger PC-en seg mot å bli en maskin for spesielt interesserte, mens fler og fler, både spillere og utviklere, omfavner spillkonsoller.

Lenke til kommentar

De fleste orginale spill og spill som bryter tekniske grenser vil uansett fortsette å komme på pc, rett og slett pga konsollenes store begrensninger når det gjelder spillutvikling.

 

Det at konsollfolket får masse simple, uorginale spill uten dybde bryr meg et visst sted så lenge pcen får de virkelig orginale og gode spillene (tenker ikke på sære japanske spill når jeg nevner orginale spill hehe)

Lenke til kommentar
PC vil nokk i lang tid frammover vere den beste spelemaskina til simulatorar og andre realistiske spel. På ein konsoll blir spela ofte litt enklare, du sitt med kontrollen i handa og veit nesten automatisk kva slags knappar som gjer kva. Dei fleste konsoll spel er lettare og sette seg inn i og er derfor og foretrekke for folk flest.

Helt riktig, derfor beveger PC-en seg mot å bli en maskin for spesielt interesserte, mens fler og fler, både spillere og utviklere, omfavner spillkonsoller.

Jeg tror desverre at du har rett :-(

 

PC'en beveger seg mot å bli en spillplattform for klisjefylte sjangre som simulatorer (ikke "simulator" i en playstation-gamer sitt syn) og strategispill. Jeg foretrekker PC'en som spillemaskin fremfor konsollen fordi det er den jeg er mest fortrolig med, at man kan gjøre så ufattelig mange andre ting på den, spillene er billige/lett tilgjengelige (trenger ikke å betale 180 kr for et spillmagasin med demoer), fleksibilitet og personlighet (ehm...). Når det er sagt, så sier jeg meg enig i at en del spill egner seg best på konsoll.

 

På en annen side så tør jeg å påstå at typiske PC-spill har blitt ødelagt fordi de skal gjøres tilgjengelig for konsollbrukerne (= mindre avansert interface, dårligere kontrollmuligheter - viktig for simulatorer og ofte også historien (refererer til Pondus' "Pissed off - and armed"-konseptet)). Konverteringen fra konsoll til PC går ofte dårllig; Når jeg spiller Resident Evil eller MGS så innser jeg hvor ræva og oppbrukt historien er (har det kommet 6-7 utgaver av førstnevnte? Med samme historien?).

Lenke til kommentar

sider pris på konsoll vs pc blir nevnt et par steder: man trenger faktisk en TV for å bruke den ellers billige konsollen sin. greit, mange har en TV fra før, men i mange hjem vil innkjøp av konsoll også = innkjøp av ny tv. og da kommer du fort opp i prisen av en relativt god pc. bare en tanke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...