Pastor Lorentzen Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 (endret) Jeg bare lurer. Det synes å være en viss holdning blant PC-spillere på gamer.no at det kommer færre og færre gode spill til PC. Noe jeg forsåvidt kan være enig i. Salgstall, både for Norge og for hele verden, viser en solid nedgang i salg av PC-spill de siste to årene. I Norge har omsetningen av PC-spill fra distributør til forhandler fra 2001 til 2003 gått ned fra 140 millioner kroner til 80 millioner kroner i året (kilde: Norges Spill- og Multimediaforening). Stadig flere utviklere går over til å utvikle for konsoll. Dårlige PC-salg, samt risikoen for at spillet skal bli piratkopiert til døde gjør at publishere kvier seg for å satse penger på originale titler til PC, og kun sikre prosjekter får solid pengestøtte. Se forøvrig Computerworld fra 8.februar 2004 for et tosiders intervju med Henning Rokling (eks-Innerloop-sjef) og FunCom om deres pessimistiske syn på PC-spillenes fremtid. Det er dessuten ikke like populært med en PC i stua lenger. Den store internet-boomen der alle skulle ha seg en ny PC for å komme seg på internet er over. De som kjøpte seg en PC for å komme seg på internett for fem år siden er fortsatt på internett, men PC-en deres kjører ingen nye spill, og hvorfor i all verden skal de gidde å kjøpe ny PC til mange tusen bare for å spille spill? Det kommer rett og slett for få nye brukere med high-end PC'er til. Nei, det er usikre tider for PC-en. Spill som Half-Life 2 og Doom 3 er siste forsøk på å holde liv i PC-spill kulturen. Jeg tror PC-en i fremtiden kommer til å bli en nisje-maskin for spesielt interesserte. Den kommer til å ha et aktivt miljø av moddere og hjemme-utviklere som utvikler mange interessante produkter til maskinen, men den gamle storhetstiden, da PC var den prioriterte maskinen for spillutviklere er nok over for godt. Endret 20. februar 2004 av Pastor Lorentzen Lenke til kommentar
Stig_W Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Det er lite sansynlig at PCen vil dø ut som spillmaskin med det første, men det er forståelig at utviklere i større grad er begynt å favorisere konsollene. De spare mye tid på å utvikle til en konsoll, da de slipper å ta høyde for forskjellige maskinoppsett, samt at konsollspill selger mer på verdensbasis enn PC spill. En annen ting er at konsoller og PCer blir mer og mer like. Man får nå både mus, tastatur samt online tilgang i sine spill på konsoll, og brukervennligheten på konsollene bidrar til at det ofte er disse som blir favorisert. Det er ingen tvil om at konsollene stiller langt sterkere når man måler i popularitet, men spillmarkedet på PC platformen er alt for stor til at utviklere vender ryggen til. Det finnes mange fordeler med å utvikle til PC, men jeg gidder ikke å starte en dybdegående gransking her.... Om ønskelig kan jeg skrive en dybdegående, flersiders artikkel om dette og sende til Gamer.no i håp om at de legger den ut der.... Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 FPS spill og strategi spill, samt simulatorer (fly og slikt) vil alltid være bedre på pc..ellers må konsollene få opp farten, og man må koble til mus og tastatur...og hva har man da? PC med dårlig oppløsning.. Lenke til kommentar
Stig_W Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 FPS spill og strategi spill, samt simulatorer (fly og slikt) vil alltid være bedre på pc..ellers må konsollene få opp farten, og man må koble til mus og tastatur...og hva har man da? PC med dårlig oppløsning.. Det med oppløsningen er overhodet ikke viktig... Sitter du og kritiserer filmer du ser på fjernsynet for å ha dårlig oppløsning? Etterhvert som konsollene blir krafitgere og får muligheten til å generere bedre lys/skygge samt høyere oppløsning på texturer, så vil man ikke kune se forskjell på et spill som kjører på fjernsyn kontra det samme spillet på PC Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Pcen vil nokk være den kraftigaste "konsollen" i lang tid til. Men om kanskje 10 år er nokk konsollane blitt sopass bra folk flest nøyer seg med enklere konsollspel som ikkje hakker fordi du mangler det nyaste skjermkortet. For dei som ønsker god grafikk er det nokk lite som kan slå PCen, Eg trur også at vi snart får sjå konsollar kor hardwaren enkelt kan oppdaterast. Lenke til kommentar
ludobadger Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Etterhvert som konsollene blir krafitgere og får muligheten til å generere bedre lys/skygge samt høyere oppløsning på texturer, så vil man ikke kune se forskjell på et spill som kjører på fjernsyn kontra det samme spillet på PC Er ikke en Xbox noe slikt som en 700mhz celeron med GeForce 2 grafikkort? Tror en oppgradering til P4 3ghz og 9800pro i "Xbox 2" ville kunne gitt en ganske så mye bedre visuell opplevelse ja... Men om spillindustrien emigrerer til konsollene vil ikke piratene/hackerne/crackerne etc gjøre det samme? Sist jeg var hos en kompis som har xbox fikk jeg ikke akkurat inntrykk av at han hadde kjøpt så fryktelig mange av de spillene han hadde å vise frem... Lenke til kommentar
cock hammer Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 (endret) Godt det finnes selskaper som ID, GSC/DOOM3 og ST.A.L..K.E.R. selskaper som legger sjela si i å lage spill som (mest sannsynlig) er fantastiske og banebrytende på forskjellige plan. selskaper som kun tenker penger er i bunn og grunn søppel + lager søppelspill. arbeidsstolthet er en sjeldenhet den dag i dag. PC som spillmaskin kommer alltid til å være der, uten dens teknologiske utvikling ville spill blitt meget stusselige. irriterende at folk ikke forstår at PC knuser konsoller på absolutt alle områder. prisen har vel en del og si tenker jeg. Endret 20. februar 2004 av cock hammer Lenke til kommentar
Pastor Lorentzen Skrevet 20. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2004 Mange fine innlegg her som krever sin kommentar. FPS spill og strategi spill, samt simulatorer (fly og slikt) vil alltid være bedre på pc.. Det er meget mulig, men så lenge utgiverne kan tjene mere penger ved å gi ut spillene på konsoll, så er mattestykket veldig enkelt for dem. Pcen vil nokk være den kraftigaste "konsollen" i lang tid til. Men om kanskje 10 år er nokk konsollane blitt sopass bra folk flest nøyer seg med enklere konsollspel som ikkje hakker fordi du mangler det nyaste skjermkortet. For dei som ønsker god grafikk er det nokk lite som kan slå PCen, Eg trur også at vi snart får sjå konsollar kor hardwaren enkelt kan oppdaterast. Det er nok dessverre en myte at konsollspill er "enklere" enn PC-spill, og blir som oftest uttalt av folk som fortsatt tror at konsollspill er forbeholdt små barn, og at et avansert spill er et spill med masse unødvendig detaljstyring. At PC-en har størst oppløsning og flest grafiske effekter for de som orker å kjøpe seg kraftige grafikkort og prosessorer er det ingen tvil om. Men det finnes dessverre ingen sammenheng mellom god grafikk og godt gameplay, og det er sistnevnte som PC sliter med, ikke førstnevnte. Men om spillindustrien emigrerer til konsollene vil ikke piratene/hackerne/crackerne etc gjøre det samme? Sist jeg var hos en kompis som har xbox fikk jeg ikke akkurat inntrykk av at han hadde kjøpt så fryktelig mange av de spillene han hadde å vise frem... Det finnes pirater til konsollene, men i langt mindre omfang. Xbox plages av det samme som den første Playstation-maskinen ble plaget av, ekstremt dårlig kopibeskyttelse. Dette vil helt sikkert Microsoft rette opp til neste maskin, slik Sony gjorde med Playstation 2. Men allikevel viser det seg at flesteparten av konsolleierne kjøper sine spill, fordi konsollene appellerer til andre folk enn typisk PC-gamere. Jeg snakker her om folk som er vant til å betale for tjenester de bruker, i motsetning til altfor mange av PC-spillerne som ser det som en selvfølge at de skal få hente ned og teste warez før de eventuelt kjøper spillet (dersom de har råd, og at det passer, og at det ikke er et annet spill som kommer snart som de kanskje heller skal kjøpe dersom det er bra). Lenke til kommentar
Pastor Lorentzen Skrevet 20. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2004 irriterende at folk ikke forstår at PC knuser konsoller på absolutt alle områder. prisen har vel en del og si tenker jeg. Dette argumentet med at PC knuser konsoller på absolutt alle områder skjønner jeg ikke. Kan du utdype det? Lenke til kommentar
Bluebeans Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Absolutt ikke. Og det er ikke sikkert det er spillene som blir dårligere. Da tror jeg heller det er vi som har for store forventninger eller så er vi blitt kresne. Tror heller konsollene kommer til å dø. (Ikke at det skjer heller). Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Det med oppløsningen er overhodet ikke viktig... Sitter du og kritiserer filmer du ser på fjernsynet for å ha dårlig oppløsning? Etterhvert som konsollene blir krafitgere og får muligheten til å generere bedre lys/skygge samt høyere oppløsning på texturer, så vil man ikke kune se forskjell på et spill som kjører på fjernsyn kontra det samme spillet på PC Du ser med andre ord ikke noe forskjell på spill på en 480i TV med stor dot pitch iforhold til 1600x1200 på en PC skjerm? HDTV kommer til å bringe en stor forbedring til spill konsoller. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Hentet fra Beyond3D: EA stated PC games make up about 20% of their sales, that right there is the reason why developers have gone where the money is(and marketing payoffs)...consoles. Even big PC developers like ID, and EPIC are ensuring Console support. Now even the couple advantages PC's had over consoles is dwindling, online gaming and Hi-Rez gaming (Hidef support) are now shipping with consoles. I can honestly see in three years time, the PC will be going backwards in gaming...and dominated by endles 'The Sims' remakes with sprites running around. I hope not, but it appears that way..especially looking at the sales from Giant Electronic stores like Electrontic Boutique. Well, EAs latest quarter was roughly 77 million net - 20% of that is 15.4 million - that's 61.6 million per year - analysts estimate a 15% growth for EA this year - that's 9.24 million for a total of 70.84 million... that ain't chump change. I don't think anyone is abondoning the PC - we have trends that suggest just the opposite. And I doubt seriously EA (or anyone for that matter) is going to abandon a full fifth of their overall income - that's a huge chunk to leave on the table. The EB thing was a rumor (at least that was what I read) and having spent a fair amount of time in the retail world over the holidays it didn't look to me like anyone was backing off of PC game shelf space. I think the perfect quote here is the oft used one from Mark Twain, "The rumors of the demise of PC gaming are greatly exaggerated" And I think the Epic and Id guys would be making a poor business decision to not try and get all the sales they can - it's only logical to try and have the largest addressable market you can - the level of effort and resources required to ship a game these days demand as large of a return as possible and that means making it available to widest audience possible. I think you will plesantly surprized at the landscape of PC gaming in 3 years - I know I'm extremely optimistic about it! -Chris Donahue, Lead Technical Evangelist, Windows Graphics and Gaming Group, Windows Client Division, Microsoft Corporation. Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Når HD-TV (High Definition-TV) kommer på markedet vil og Sony har annonsert støtte for HD-TV i deres konsoller så vil man nok se en helt annen detaljrikdom når det gjelder grafikk på konsoller enn man kan drømme om i dag. Som mange nevner her så er det mammon som gjelder. Ihvertfall for de store selskapene som EA og lign. De vil selvfølgelig spytte ut mest mulig spill som applerer til massene. En litt interessant vri man når ser oppe i denne "PC-spill-dør-snart" tiden er at Blizzard kommende spill World Of WarCraft er at spillet har en del singleplayer elementer (etter det jeg har forstått) som gjør at man på sett og vis kunne laget en ren singelplayer utgave av spillet. Det de gjør litt genialt er at de "tvinger" brukerene til å å være pålogget interett og koblet opp mot en blizzard server. Dermed blir det straks verre for piratene som er vant til spille singelplayerspill med crack. I en del av de siste Onlienshooterene manhar sett på markedet så har man vært nødt til å ha en cd'key til å spille på nett. Kjenner flere jeg som har vært nødt til å kjøpe spill for å få en cdkey som fungerer i onlinespilling. Vi får håpe at PC'en overlever som spillemaskin hvis man "tvinger" folk til å få sjekket sin cdkey online på en avansert måte ved at man må aksessere noe spillekode som jevnlig oppdateres online. Vill jo vært kjipt om spill som Morrowind og Gothic2 ikke skulle få noen oppfølgere fordi alle kopierer dem... Simen Lenke til kommentar
Olle P Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 FPS spill og strategi spill, samt simulatorer (fly og slikt) vil alltid være bedre på pc ... man må koble til mus og tastatur...og hva har man da? Jag håller med här. Spelkontrollerna är alldeles för simpla på konsolerna. Det går inte att på ett enkelt sätt nå de hundratal funktioner som behövs med en game pad, men det är lätt med ett tastatur. /Olle Lenke til kommentar
Pastor Lorentzen Skrevet 20. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2004 Når det gjelder EA og PC-spill, så er jo faktisk EA omtrent den eneste utgiveren som tjener penger på PC-spillene sine. Av de ti mest solgte PC-spill i USA i fjor, var syv av de fra EA (og fire av de var Sims-titler). Det ser nok ut som at dersom PC spill skal overleve så må alle spill registreres online for å begrense bruken av piratkopier. Og når det gjelder alt dette snakket om grafikk og oppløsning: Det har absolutt ingenting med poenget å gjøre. Et spill er enten morsomt eller ikke morsomt, uansett om det kjøres i 320x200 eller 1600x1200. Jeg skjønner ikke tankegangen til dere som drar frem dette som argument hver gang PC-ens fortreffelighet over konsollene skal forsvares. Lenke til kommentar
Potetfar Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Håper virkelig ikke at PC dauer ut som spillmaskin! Jeg har bare PC, og hittil har heldigvis ingen spill jeg har ønska meg bare vært på konsoll, men nå ble jeg engstelig... Lenke til kommentar
Pastor Lorentzen Skrevet 20. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2004 FPS spill og strategi spill, samt simulatorer (fly og slikt) vil alltid være bedre på pc ... man må koble til mus og tastatur...og hva har man da? Jag håller med här. Spelkontrollerna är alldeles för simpla på konsolerna. Det går inte att på ett enkelt sätt nå de hundratal funktioner som behövs med en game pad, men det är lätt med ett tastatur. /Olle Hva med denne Xbox-kontrolleren her da? Steel Battalion Lenke til kommentar
Shotgun Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 PC kommer ikke til å forsvinne som spill-maskin. Det er jeg helt sikker på. Denne diskusjonen kommer opp hver eneste gang det kommer en ny konsoll. Første gangen jeg hørte dette var når Amiga CD32 kom. Det har ikke skjedd enda i alle fall. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Pc kommer ikke til å forsvinne som spillmaskin.. Det er ikke mange som klarer å lage gode pcspill idag, Blizzard er blant de få. Spillsalget vil øke hvis det kommer flere bra spill til pc. Lenke til kommentar
Pastor Lorentzen Skrevet 20. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2004 (endret) Pc kommer ikke til å forsvinne som spillmaskin.. Det er ikke mange som klarer å lage gode pcspill idag, Blizzard er blant de få.Spillsalget vil øke hvis det kommer flere bra spill til pc. Eureka! Du har funnet løsningen! Hvorfor har ingen tenkt på det før? Det er jo bare å lage flere bra spill, så kommer spillsalget til PC til å øke! Hvilken fantastisk konklusjon. Men to oppfølgingsspørsmål: Hvis det bare er å gi ut flere bra spill til PC, hvorfor gjør man ikke det da? Og hvorfor var fire av de seks mest solgte spillene til PC i USA i fjor utvidelsespakker til Sims? Endret 20. februar 2004 av Pastor Lorentzen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå