Gå til innhold

DVD-brenner spørsmål

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe en DVD-brenner nå men er veldig usikker på hvilken, så derfor stiller jeg noen spørsmål her.

For det første:

Uten å starte noen stor diskusjon, kan noen forklare meg i korte trekk hva som er forskjellen på DVD-R og DVD+R? Hva er best?

Jeg skal bruke brenneren til å lage backup av DVD-filmer o.l og brenne data-backup. Utseende på brenneren er faktisk viktig (den må stå i stil med shuttle-kabinettet)

Hvilken brenner er best? Pris er ikke så viktig, og hastigheten kan jo være så høy som mulig.

Takk for all hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig mange tråder om nettopp dette. Bla litt nedover/bakover så vil du nok finne mye bra info.

Kommer litt an på hvor mye penger du vil legge i kjøpet også, men dersom du velger f.eks. en NEC Nd2500, vil du være sikret en god brenner til en ganske rimelig pris. Da har du også valgmuligheter når det gjelder mediaformat. :)

Lenke til kommentar
Nec 1300A (sikkert nyere NEC også) kan brenne DVD + og DVD -. Hva som er best mellom + og - kan jeg ikke si, men de fleste foretrekker +. Tror det er på grunn at de er / har vært billigere enn - typen.

Brenneren fåes også med svart deksel.

DVD-filmer i dag er på plater som er på 8 GB+ (husker ikke helt). Dagens brenneplater er på 4.7 GB. Så visst du har f.eks. DVDxcopy programmet, som er lagd for å ta backup av dine DVD filmer, så må du måtte droppe en del som f.eks menyer og ekstramatriale for å få plass til filmen din på plata. Men frykt ikke, 8GB+ platene er rett rundt hjørne. Aner ikke om dagens DVD-brennere kan brenne på disse platene eller ikke.

Ellers er 8x DVD det raskeste i dag. Plextor er kjent for å ha meget gode brennere og høyere pris, men om de har den beste vet jeg ikke.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...