royrogers Skrevet 22. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2004 Hei! Det du må gjøre er følgende: - Kjøp en switch (5 eller 8 porter) av billig merke. Ikke betal mer enn 350 kroner. - Kjøp 2 cat5 TP kabler (vanlig nettverkskabel) - spør betjeningen i butikken du handler i - de vet hva du skal ha. - Har du nettverkskort i begge PCene? Hvis ikke, kjøp det også. 100 kroner per stykk. - Sett opp ADSL slik NGT beskriver i pamfletten som fulgte med. - Den kabelen som det i pamfletten står at du skal koble i maskina, kobler du i port 1 på switchen din (spiller egentlig ikke noen rolle, men det er greit å ha et system på det.) - Koble så maskinene til hhv port 2 og 3 og sjekk at det begynner å blinke og lyse i selve nettverkskortet (typist gult og grønt lys). - Slå på maskinene og gå til Start -> settings/innstillinger -> control panel/kontrollpanel -> network/nettverk -> (dobbeltklikk på nettvenrkskortet) -> finn der det står "TCP/IP" og gå på egenskaper for den. SJEKK AT DET STÅR "Obtain IP adress automatically" eller lignende. Gjør dette på begge maskinene. - Start -> run/kjør -> skriv cmd og trykk enter -> skriv ipconfig og trykk enter i vinduet som kommer opp. Gjør dette på begge. IP-ADRESS linja skal se nogenlunde lik ut - dvs 10.0.0.2 på den ene og 10.0.0.3 på den andre. Dette er adressen til maskinene - dvs det samme som en gateadresse feks jeg bor i trylleskogveien 10b = internettadresse 10.0.0.2. - Hvis du får opp dette så er begge maskinene på nett og du kan aksessere de fra hverandre. - Mulig at du må starte internet explorer og gå til toos/verktøy -> internett settings/instillinger for internett -> connections/tilkoblinger og gå gjennom setupwizarden der før du kan surfe, men dette skal edt stå mer om i pamfletten til NGT. Lykke til og meld tilbake hvis det funka - eller ikke funka :/ *Tronaldo* Hei Kjøpte meg ein 5 porters SWITCH. Har nå fulgt din oppskrift til punkt og prikke, og det ser veldig bra ut. og fikk IP adresse 10.0.0.3 på den gamle PC'en og 10.0.0.4 på den nye PC'en. Skal reise på handballkamp nå så jeg får ikke tid til å forske ut hvordan jeg skal aksessere mellom maskinene. Prøvde kun å gå på "min datamaskin" fordi jeg trodde at da ville jeg få opp hardiskene til min gamle PC. (når jeg går inn på den nye) Kan none fortelle meg hvordan dette skal gjøres slik at jeg kan gå rett inn når jeg kommer hjem ikveld. Takker ellers for mange raske og fornuftige svar. Tegningen din Torbjørn var veldig fin og illustrativ. Royrogers Lenke til kommentar
*Tronaldo* Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 Hei igjen! Fint at det funket! Torbjørn sin tegning var også fin synes jeg Når det kommer til kontakten mellom maskinene avhenger det litt av systemene dine. Dvs hvilke windows versjoner du har på maskinene dine. Snakker vi Win2000 er det en drøm å koble opp slik at du kan aksessere data på maskinene fra hverandre, snakker vi WinXP Pro er det bittelitt mer plunder og heft, snakker vi WinXP Home er det enda litt med tricky. Jeg tar det litt generelt først, så tar jeg den mer OS-spesifikt etterpå. Ting som man må tenke på når man skal dele data på nettverket: - Deling i windowsnettverk kalles "Sharing". Dette gjøres ved å sette på en ekstra tag på en katalog/folder/directory slik at systemet (og de andre datamaskinene i samme nettverk) oppfatter at denne er delt. - Rettigheter kan settes på selve sharet (read, write, execute) slik at du får en viss styring med hvem som har tilgang til å gå inn på sharet, men som regel velger man å slippe gjennom alle på share-nivå og heller skrenke inn på NTFS-fil-rettigheter. - NTFS filrettigheter er et system som gir mulighet for å detaljstyre tilgangen til en mappe. Den har like mye effekt på en PC som mange bruker for å hindre at den og den brukeren har tilgang til den og den mappen, men brukes også heftig i nevverkssammenheng. Her kan du sette rettigheter til du blir blå, og XP er relativt sett vanskeligere å ha med å gjøre mhp dette i forhold til Win2000 feks. Meningen er at det skal bli sikrere, men det eneste brukeren opplever er at det blir litt mer krunglete. - Sikkerhet. Generelt sett er det ikke noe problem å dele data på et hjemmenettverk, men med den rette komandoen er det ikke noe problem å få opp en liste over de kataloger som er delt på en maskin. Typisk net use \\10.0.0.2\IPC$ /USER:" /u" "" (husker ikke helt; tror det var noe slikt). Ingen skal kunne aksessere dataen som ligger der, men det er jo kjipt om du bruker trådløst nett og naboen kan browse gjennom hva du deler. - Husk at dersom du kjører Norton internet security på maskinene så må du opprette en "trusted zone" for IP-rangen 10.0.0.2 - 10.0.0.50 (du kan vel egentlig sette den til 10.0.0.254, men sjensen for at du har så mange datamaskiner er jo ikke så stor...) for at maskinene skal stole på hverandre. Ellers vil maskinene ikke godta kall fra hverandre og ikke engang svare på ping. - Brukere. Du må ha kontroll over hvilke brukernavn og passord som er på de forskjellige maskinene. Dette er du nødt til å vite når du skal koble opp et share - du vil bli spurt om å fylle inn denne infoen ved oppkobling. OS spesifike ting: - I Win2000 kan man dele noe ved å høyreklikke på en mappe og velge "Sharing". Klikk i neste vindu at for "Share this folder as" og klikke OK. Fra den andre maskina starter du deretter fil utforskeren og går til Tools -> Map Network Drive. Da vil du få opp en boks hvor du skal skrive inn infoen om sharet på den andre maskina. Først må du skrive inn adressen + share navn sharenavn på dette formatet \\10.0.0.3\navnpåshare hvor \\ betyr at det er snakk om en maskin på et nettverk, 10.0.0.3 er adressen og \navnpåshare er katalogen du skal koble opp. Dersom du har forskjellige brukernavn/passord (jeg anbefaler at du alltid bruker administrator kontoen(e) når du mapper) på de to maskinene må du klikke "Connect using a different username" for så å fylle inn administrator og passord for maskina du skal koble opp til. Klikk ok og kryss av for "Reconnect at logon" (da kobles sharet automatisk opp ved oppstart). Så enkelt er det i 2000. - I WinXP er det stort sett likedan, men med en liten "twist". XP mener at du selv ikke er i stand til å sette rettigheter, sette opp shares eller bruke datamaskinen på en fornuftig måte. Dermed må du sette på og ta bort noe for å tvinge XP "into submission" Start filutforskeren -> tools -> folder options -> View -> fjern krysset på "Use simple filesharing" (jeg pleier også å sette på slik at skjulte filer og mapper vises, samt at filetternavn også alltid vises, men det er opp til deg). Etter dette er det stort sett like enkelt som på Win2000 og du kan følge den oppskriften herfra. - XP home nekter jeg å kommentere fordi at det suger i nettverkssammenheng Lykke til og som alltid; meld tilbake med resultater! *Tronaldo* Lenke til kommentar
royrogers Skrevet 22. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2004 (endret) - XP home nekter jeg å kommentere fordi at det suger i nettverkssammenheng Lykke til og som alltid; meld tilbake med resultater! *Tronaldo* Hei Takker for "kurset" i nettverk. Veldig bra forklart. Men PC'en jeg "kjøpte" gjennom jobben var XPhome. Men jeg har også XPpro på CD, så jeg kan lbruke den hvis det er bedre. Hvis jeg skifter til XPpro, vil jeg da få alle funksjonene som XP home har. Tenker da spesielt på dette med kontoer o.l. Royrogers Endret 22. februar 2004 av royrogers Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 ja, det vil du. jeg ville ikke vært i tvil hvis det gjaldt min pc. jeg ville heller brukt win 2000 enn win home. Lenke til kommentar
*Tronaldo* Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 ja, det vil du. jeg ville ikke vært i tvil hvis det gjaldt min pc. jeg ville heller brukt win 2000 enn win home. Ja - jeg også; ville brukt 2000 fremfor XP Home. Litt sleipt av Microsoft å selge Home egentlig, alle ting ved den virker uferdig... Nesten som en skikkelig gammel beta av XP Pro - uten alle de fete funksjonene. Installer XP Pro du hvis du har ork og tid (altså ikke en "ork" som i Ringenes herre under senga, men krefter og styrke lissom. Hehehe.) *Tronaldo* Lenke til kommentar
royrogers Skrevet 23. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2004 ja, det vil du. jeg ville ikke vært i tvil hvis det gjaldt min pc. jeg ville heller brukt win 2000 enn win home. Ja - jeg også; ville brukt 2000 fremfor XP Home. Litt sleipt av Microsoft å selge Home egentlig, alle ting ved den virker uferdig... Nesten som en skikkelig gammel beta av XP Pro - uten alle de fete funksjonene. Installer XP Pro du hvis du har ork og tid (altså ikke en "ork" som i Ringenes herre under senga, men krefter og styrke lissom. Hehehe.) *Tronaldo* Skal gjøre det ikveld da. Men må jeg avinstallere HOME først eller vil PRO'en oppdage at HOME er installert og kjøre oppgradering. Royrogers Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 overkjør hele greia, formater partisjonen når du starter installasjonen fra boot Lenke til kommentar
royrogers Skrevet 23. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2004 overkjør hele greia, formater partisjonen når du starter installasjonen fra boot Formatere partisjonen?? Jeg ahr nå partisjoner. 1. C: på 20 GB (her ligger alle programmer og driverne) 2. D: 140 GB (nesten heilt tom) Men hvis jeg formaterer C, så må jeg jo installerer alle driver og programmene på nytt. Er det det du meiner. Beklager slike enkle spørsmål, men keg vil være sikker før jeg gjør noe Royrogers Lenke til kommentar
Evial Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 formatere du c: så mister du alt på den partisjonen. Du må da installere windows og drivere på nytt. Jeg ville nok kjørt win2000 en xp home ja, men winxp pro sp1 er nok den beste. Lenke til kommentar
*Tronaldo* Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 Hei. Du mister alt ved en formatering og reinstallasjon. Forstår det slik at du har en 160GB disk. Jeg ville formatert slik: c: 30GB System / kjerneprogrammer (office, antivirus osv) c: 40GB Installerte spill / evt programvare c: 50GB oppbevaring av spill iso filer / filmer / musikk osv c: 40GB oppbevaring av spill iso filer / filmer / musikk osv Husk på å brenne ut alt du vil bevare *før* du setter i gang! *Tronaldo* Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 min erfaring er at å drive oppgraderinger fra en windows version til en annen lager mere problemer enn det løser. en reinstallering gir deg blanke ark og en frisk start jeg er ellers ingen tilhenger av å dele opp harddisken i flere små partisjoner enn nødvendig. Å ha systemet og installasjoner av program på en egen partisjon er bra, da dette hører naturlig sammen. Alt av dokumenter og andre ting (som du måtte trenge 160 GB til) kan man ha på en egen partisjon da dette på ingen måte er knyttet til installert OS. Lenke til kommentar
Octavian Skrevet 23. februar 2004 Del Skrevet 23. februar 2004 skal ikke egentlig NGT inn i Upplinken på switchen?? Lenke til kommentar
*Tronaldo* Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 skal ikke egentlig NGT inn i Upplinken på switchen?? Nei... tror ikke man trenger det. Lurer på om man bruker uplinkporten dersom man kobler seg på fastlinjeoppkobling dvs LAN. NGT ruterkabelen kan plasseres i hvilken som helst port tror jeg. *Tronaldo* Lenke til kommentar
mungo Skrevet 24. februar 2004 Del Skrevet 24. februar 2004 min erfaring er at å drive oppgraderinger fra en windows version til en annen lager mere problemer enn det løser. en reinstallering gir deg blanke ark og en frisk start jeg er ellers ingen tilhenger av å dele opp harddisken i flere små partisjoner enn nødvendig. Å ha systemet og installasjoner av program på en egen partisjon er bra, da dette hører naturlig sammen. Alt av dokumenter og andre ting (som du måtte trenge 160 GB til) kan man ha på en egen partisjon da dette på ingen måte er knyttet til installert OS. Den ene gangen man bør kjøre oppgradering er hvis man har en server med mange brukere. På jobben min skal vi snart oppgradere fra (:hold dere fast:) win NT 4.0 server til win 2k server. For ikke å måtte legge inn alle brukerne på ny skal vi installere først NT4-server på den nye for så å oppgradere til 2000-server. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå