royrogers Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Hei Jeg har nett kjøpt meg en ny PC slik at jeg nå har to stk. Jeg har Nextgentel ADLS. PC'ene skal stå i samme rom med maks 4m avstand fra hverandre. Er det noen som kan hjelpe meg med å forklare hvordan jeg skal lage et nettverk, og hvordan jeg skal få begge PC'ene på nett. Håper dere kan liste opp ustyret jeg trenger Royrogers Lenke til kommentar
haackon Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Hei Jeg har nett kjøpt meg en ny PC slik at jeg nå har to stk. Jeg har Nextgentel ADLS. PC'ene skal stå i samme rom med maks 4m avstand fra hverandre. Er det noen som kan hjelpe meg med å forklare hvordan jeg skal lage et nettverk, og hvordan jeg skal få begge PC'ene på nett. Håper dere kan liste opp ustyret jeg trenger Royrogers Du må ha et switch, som kan få PCene til å snakke sammen, du må ha et nettverkskort i begge, og du må ha kabler. Du har sannsynligvis Windows i begge?? Jeg skal på skolen nå, ellers skulle jeg gjerne ha skrevet alt, og hvordan du får dem til å snakke sammen og dele filer. Mvh haackon Lenke til kommentar
TheMatrix Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Alt. 1 : Du trenger 3 nettverkskort (om dette ikke er innebygget i hovedkortet), den pcen som skal være koblet til router/modem må ha to nettverkskort, det ene kortet kobles til router/modem det andre til pc nummer 2, du trenger her en krysset kabel mellom pcene og vanlig tp kabel fra router/modem til pc. Alt. 2, om din router/modem har innebygget mer en ett uttak så kan begge maskinene kobles til denne. Alt. 3 Du kjøper en switch/hub kobler denne til routeren/modemet og så kobler du maskinene til switchen. Lenke til kommentar
El-Hadji Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Jeg bruker alt 3, med ngt adsl, det er bare å putte i ledningen og så er du på nettet (hvis du har aktivert ruteren da ) Lenke til kommentar
josefsen Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 (endret) Du trenger nettverkskort i begge maskinene og en krysset nettverkskabel". Når du bare skal ha to maskiner på nettet behøver du ikke switch. Du kobler dem sammen med en krysset nettverkskabel. Dette må du presisere når du kjøper kabel. Kopiert fra Clas Ohlsonkatalogen: CAT-5, UTP, krysset. For sammenkobling av to datamaskiner uten hub. Art. Nr 32-1103 5 m 98,00 stk. Endret 20. februar 2004 av josefsen Lenke til kommentar
bulldog Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Her er en veldig grei guide til det du leter etter: Deling av internett - guide på HW.no Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Du trenger nettverkskort i begge maskinene og en krysset nettverkskabel". Når du bare skal ha to maskiner på nettet behøver du ikke switch. Du kobler dem sammen med en krysset nettverkskabel. Lest spørsmålet hans? Hvor tenkte du at han skulle plugge inn TP'en fra NGT ruteren? Lenke til kommentar
royrogers Skrevet 20. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2004 Alt. 3 Du kjøper en switch/hub kobler denne til routeren/modemet og så kobler du maskinene til switchen. Takk for svar, men hvordan får jeg koblet PC'ene sammen. Royrogers Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 det du må sørge for er at den maskina som er kobla til routeren til NGT har 2 nettverkskort... 1 til internett og ett til nettverk... så må du ha ett bare i den andre... koble så de to maskinene sammen med en krysset tp kabel.... kjør nettverksveiviser hvis du har winxp... og problemet er løst. Lenke til kommentar
royrogers Skrevet 20. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2004 det du må sørge for er at den maskina som er kobla til routeren til NGT har 2 nettverkskort... 1 til internett og ett til nettverk... så må du ha ett bare i den andre...koble så de to maskinene sammen med en krysset tp kabel.... kjør nettverksveiviser hvis du har winxp... og problemet er løst. Tenkte eg skulle koble begge PC'ene til en SWITCH, og så koble de sammen. Royrogers Lenke til kommentar
*Tronaldo* Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Hei! Det du må gjøre er følgende: - Kjøp en switch (5 eller 8 porter) av billig merke. Ikke betal mer enn 350 kroner. - Kjøp 2 cat5 TP kabler (vanlig nettverkskabel) - spør betjeningen i butikken du handler i - de vet hva du skal ha. - Har du nettverkskort i begge PCene? Hvis ikke, kjøp det også. 100 kroner per stykk. - Sett opp ADSL slik NGT beskriver i pamfletten som fulgte med. - Den kabelen som det i pamfletten står at du skal koble i maskina, kobler du i port 1 på switchen din (spiller egentlig ikke noen rolle, men det er greit å ha et system på det.) - Koble så maskinene til hhv port 2 og 3 og sjekk at det begynner å blinke og lyse i selve nettverkskortet (typist gult og grønt lys). - Slå på maskinene og gå til Start -> settings/innstillinger -> control panel/kontrollpanel -> network/nettverk -> (dobbeltklikk på nettvenrkskortet) -> finn der det står "TCP/IP" og gå på egenskaper for den. SJEKK AT DET STÅR "Obtain IP adress automatically" eller lignende. Gjør dette på begge maskinene. - Start -> run/kjør -> skriv cmd og trykk enter -> skriv ipconfig og trykk enter i vinduet som kommer opp. Gjør dette på begge. IP-ADRESS linja skal se nogenlunde lik ut - dvs 10.0.0.2 på den ene og 10.0.0.3 på den andre. Dette er adressen til maskinene - dvs det samme som en gateadresse feks jeg bor i trylleskogveien 10b = internettadresse 10.0.0.2. - Hvis du får opp dette så er begge maskinene på nett og du kan aksessere de fra hverandre. - Mulig at du må starte internet explorer og gå til toos/verktøy -> internett settings/instillinger for internett -> connections/tilkoblinger og gå gjennom setupwizarden der før du kan surfe, men dette skal edt stå mer om i pamfletten til NGT. Lykke til og meld tilbake hvis det funka - eller ikke funka :/ *Tronaldo* Lenke til kommentar
Hauk500 Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 (endret) Sikkert en god ide, enkelt og rimelig... Får å kunne dele filer og printere over nettet (og spille) må du ha "Klient for Microsoft nettverk" (se i egenskaper for LAN) og deling av filer og printere installert! Nettet settes opp med TCP/IP sine automatiske innstillinger. Håper dette hjelper... [EDIT: se posten over :-)] Endret 20. februar 2004 av Hauk500 Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Vil si at å kjøpe en billig switch framfor et ekstra nettverkskort er den beste løsningen. Da kan du senere koble til flere pcer dersom det er behov for det. Lenke til kommentar
*Tronaldo* Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Vil si at å kjøpe en billig switch framfor et ekstra nettverkskort er den beste løsningen. Da kan du senere koble til flere pcer dersom det er behov for det. Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Har selv to maskiner koblet sammen med nettverkskort og krysset kabel. Og nettverkskort til internett på den ene av de. Dette er den billigste løsningen, og fungerer (deling av internett, filer, skrivere ) Det eneste minuset er at maskin 1 må stå på for å komme seg på nett med maskin 2. Og selsagt at det blir enklere med en switch, dersom du senere vil ha flere maskiner i nettverket. Lenke til kommentar
royrogers Skrevet 20. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2004 Er ikke sikekr på om jeg har nettverkskort i den nye. Er på jobb på så jeg kan ikke sjekke det. Men den PC'en kjøpte jeg gjennom AkerKværner sitt tilbud som vi fikk nå i Febr. Det står i bruksanvisning at det er følgende porter: 1 4x AGP Slot 3 x PCI Slots 6 USB 2 1 FireWire 1394 port Så står det: Nettverk 10/100/1000 Mbis/s onboard Kan det være dette som er nettverkskort Royrogers Lenke til kommentar
Konge Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Ja det er nettverkskortet som støtter alle hastigheter . Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Kjøp denne og bli ferdig med det. Du kobler adsl i routeren(ovenfor) og begge pc`ene i routeren. Wips så har du adsl på begge maskinene. Lenke til kommentar
SpirreVipp Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 (endret) Kjøp denne og bli ferdig med det. Du kobler adsl i routeren(ovenfor) og begge pc`ene i routeren. Wips så har du adsl på begge maskinene. Du trenger ikke denne så lenge NGT leverer en router. Her er det bare å kjøpe en enkel og grei switch så har du det du ønsker av maskiner på nett. EDIT: Skriveleif Endret 20. februar 2004 av SpirreVipp Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 bilder forklarer bedre enn ord! switchene kommer i 8 porter og 5 porter for ditt formål, men prisforskjellen er liten. min erfaring var at jeg trengte alle 8 portene etter hvert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå