Mr. ve Skrevet 18. mars 2002 Del Skrevet 18. mars 2002 Har en XP 1700+ med en elendig vifte. Tenkte jeg skulle kjøpe en "Silent Viking", men jeg så på microplex at den barra hadde 2050 rpm... er ikke d litt lite? Hvilken vifte vil DERE anbefale til en Xp 1700+?? tenkte på en kabinettvifte også... anbefalinger? (max 500,- tilsammen) Håper noen kan hjelpe meg!! Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 19. mars 2002 Del Skrevet 19. mars 2002 Silent viking skal være veldig bra, men jeg er litt i tvil på festemekaninsmen som er litt pinglete for en så stor kjøler. Viften klarer å kjøle like bra selv om den går sakte for den er temmelig stor i forhold til vanlige kjølevifter. Vifter fra papst skal være bra og jeg har mange av de. Bråker lite og kjøler bra. Du kan enten kjøpe en stor 120mm vifte og kjøre denne på sakte, eller du kan kjøpe en eller flere 80mm vifter. Papst har noen som kun bråker 19" men som flytter temmelig mye luft for det. Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 19. mars 2002 Del Skrevet 19. mars 2002 Tja, jeg gjenngir her noe jeg skrev i forumet til psdata Et lite tankekors med Silent Viking kjøleren (og silveradoen); Dette ser ut til å være en interessant kjøler, men det forundret meg at ikke flere personer henger seg opp i festemekanismen på denne kjøleren. Denne kjøleren benytter seg bare av de midterste festepinnene, og når kjøleribben med vifte veier ca 1/2 kg hadde jeg ALDRI brukt den!! Denne "tabben" gjør at jeg ikke vil anbefale denne kjøleribben til noen før dette er rettet på. De kunne bruke et festeklips tilsvarende Taisol ribbene, eller de kunne festet ribben til hovedkortet. Noicekontroll silverado er også en interessant vifte, men den har samme "elendige" festeanordningen, og er i samme vektklasse. Derfor vil jeg ikke anbefale denne heller. Jeg antar at de fleste her på forumet vet hva som skjer med AMD prosessorene skulle kjøleribben løsne under bruk! (Heldigvis er det begynt å komme løsninger på dette) Dersom du skal ha maksimalt bra kjøling kombinert med lavt støynivå, vil jeg anbefale deg å se på noen av tungvekterene på markedet. F.eks. Alpha PAL 8045, eller Swiftech MCX462B. Disse kjøleribbene kombinert med en rolig 80mm vifte vil jeg tippe er den beste løsningen. Begge disse kjøleribbene festes til hovedkortet. _________________ Byggeren [ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-03-19 12:48 ] Lenke til kommentar
Insanity Skrevet 19. mars 2002 Del Skrevet 19. mars 2002 Jeg har en taisol 760, og er meget fornøyd med den. Kjøler bra samtidig som den ikke bråker så mye. Lenke til kommentar
ksnes Skrevet 19. mars 2002 Del Skrevet 19. mars 2002 Jeg har også en Taisol 760, men syns den bråker alt for mye... Kjøpte den fordi den skulle være stillegående men ble litt skuffet. Støy er subjektivt.... Lenke til kommentar
picachu Skrevet 19. mars 2002 Del Skrevet 19. mars 2002 Jeg har en silent viking montert på et AbitKT7 hovedkort....funker kjempebra...stillhet var min øverte prioritet, men den har redusert temp på min cpu fra 54 til 44 grader på full load. Flytter jeg på maskinen bruker jeg den medfølgende pappesken til Silent Viking mellom viften og kabinettdøren. Har et Chieftec kabinett. Lykke til :smile: Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 19. mars 2002 Del Skrevet 19. mars 2002 Quote: On 2002-03-19 12:45, byggeren skrev:Tja, jeg gjenngir her noe jeg skrev i forumet til psdataEt lite tankekors med Silent Viking kjøleren (og silveradoen);Dette ser ut til å være en interessant kjøler, men det forundret meg at ikke.... <snip post fra PS Data's BBS> Alphaen og Swiftechen du nevner er jo i en helt annen prisklasse da. Silent Viking koster <300kr, mens de du nevner koster >500kr med vifte. Dersom du LANer mye så kan jeg være enig i at TT'en virker skummel, men dersom du som de fleste andre har PC-en stående stille på gulvet så er risikoen for at du knekker festet på socketen liten. Quote: Papst har noen som kun bråker 19" men som flytter temmelig mye luft for det. bråker den 19 tommer? :wink: Lenke til kommentar
CS_eR GøY Skrevet 19. mars 2002 Del Skrevet 19. mars 2002 Leste på sida til NC.no at vifta på taisolen er en delta jævel!!! Lenke til kommentar
intel_guru Skrevet 19. mars 2002 Del Skrevet 19. mars 2002 On 2002-03-19 15:30, Anders Leipsland skrev: Quote: On 2002-03-19 12:45, byggeren skrev: Quote: Papst har noen som kun bråker 19" men som flytter temmelig mye luft for det. bråker den 19 tommer? :wink: 19db da vettu! Jeg ville også godt for en Alpha Pal. Den ligger bare 1 eller 2 grader bak Swiftech's sin tungvekter, men er omlag 150,- billigere. Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 19. mars 2002 Del Skrevet 19. mars 2002 On 2002-03-19 16:30, amd_guru skrev: Quote: On 2002-03-19 15:30, Anders Leipsland skrev: Quote: On 2002-03-19 12:45, byggeren skrev: Quote: Papst har noen som kun bråker 19" men som flytter temmelig mye luft for det. bråker den 19 tommer? :wink: 19db da vettu! Jeg ville også godt for en Alpha Pal. Den ligger bare 1 eller 2 grader bak Swiftech's sin tungvekter, men er omlag 150,- billigere. Nå har dere "quotet" over stokk og stein ! Jeg har aldri snakket om en 19" papst vifte Forresten så var ikke poenget mitt at alphaen eller swiftechen var i samme prisklasse som silent viking viften. Poenget mitt var at festemekanismen på Silent Viking kjøleribben er elendig! Derfor burde de tatt en titt på hvordan f.eks. taisol kjølerene festes på socketten. Men nå når prisen er blir et tema og du ønsker bedre kjøling på prosessoren, ville jeg aldri risikert prosessoren bare for å spare kr. 200,- på kjøleribben! Lenke til kommentar
Ygdrasil Skrevet 19. mars 2002 Del Skrevet 19. mars 2002 Sats på en Alpha Pal8045 og en Papst 19db vifte, funker aldeles glimrende. Jeg har en AMD XP1900+ med denne kjøleren (og vifta), temperaturen ligger på 38 grader C idle temp og ca. 43-44 grader ved full load. Kjøleren er absolutt noe jeg vil anbefale andre å gå til anskaffelse av, men husk på å få med litt Arctic silver 3 (senka tempen med et par grader i forhold til Arctic silver 2). Lenke til kommentar
brickhead Skrevet 19. mars 2002 Del Skrevet 19. mars 2002 Quote: On 2002-03-19 12:45, byggeren skrev:Tja, jeg gjenngir her noe jeg skrev i forumet til psdataEt lite tankekors med Silent Viking kjøleren (og silveradoen);Dette ser ut til å være en interessant kjøler, men det forundret meg at ikke flere personer henger seg opp i festemekanismen på denne kjøleren. Denne kjøleren benytter seg bare av de midterste festepinnene, og når kjøleribben med vifte veier ca 1/2 kg hadde jeg ALDRI brukt den!! Denne "tabben" gjør at jeg ikke vil anbefale denne kjøleribben til noen før dette er rettet på. De kunne bruke et festeklips tilsvarende Taisol ribbene, eller de kunne festet ribben til hovedkortet. Har selv en Silverado og irriterer meg en hel del over den festemekanismen - eller skulle jeg si mangel på sådan? For å bøte på denne konstruksjonsfeilen har jeg strukket et lite patentbånd fra ett av de ubrukte festehullene øverst på hver av viftene, opp til en skrue i kabinett-avstiveren like over. Dette, sammen med litt skumgummi mellom nevnte avstiver og viftene, holder kjøleren trygt på plass - vertikalt ihvertfall. Bortsett fra den dårlige unnskyldningen for et festeklips er jeg godt fornøyd med Silveradoen. Bruker den på en Athlon XP 1800+ FSB-overklokket 5.2%, og med 12V til viftene holder den 42-43 grader på full load. For 10V er tilsvarende temp 45-46. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå