Gå til innhold

Bråkepc, hva er det jeg mangler ?

Saftis

Anbefalte innlegg

Hardware:

*xp2400 tbred b

*Msi kt3-ultra2

*Powercolor radeon9800 pro

*Fortron 350W, 120 mm fan

*Seagate Barracuda V

*Aopen H600B

Kjøling:

*CPU: Glacialtech Silent Breeze (21db)

*Nortbridge: Zalman passiv kjøler (0db)

*GFX: Zalman Heatpipe + Zalman vifte satt ned på lavere spenning (<20db)

*Kabinett:Thermaltake justerbar, (14db) + Spire soundpad støydempingsmatter

Alikevel bråker maskina såpass mye at den ikke kan stå på når jeg skal sove.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å få det bedre, føler at det er PSU som bråker mest, men må vel opp i 2000 for å få passiv kjøling i psu, og det gidder jeg ikke.

Synes ikke det er noen vits med vannkjøling, da det som regel anbefales støyende vifte på radiator + kabinettvifter.

Støyen virker høyfrekvent.

Noen tips til forbedringer ? Noisekiller ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hardware:

*xp2400 tbred b

*Msi kt3-ultra2

*Powercolor radeon9800 pro

*Fortron 350W, 120 mm fan

*Seagate Barracuda V

*Aopen H600B

Kjøling:

*CPU: Glacialtech Silent Breeze (21db)

*Nortbridge: Zalman passiv kjøler (0db)

*GFX: Zalman Heatpipe + Zalman vifte satt ned på lavere spenning (<20db)

*Kabinett:Thermaltake justerbar, (14db) + Spire soundpad støydempingsmatter

Alikevel bråker maskina såpass mye at den ikke kan stå på når jeg skal sove.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å få det bedre, føler at det er PSU som bråker mest, men må vel opp i 2000 for å få passiv kjøling i psu, og det gidder jeg ikke.

Synes ikke det er noen vits med vannkjøling, da det som regel anbefales støyende vifte på radiator + kabinettvifter.

Støyen virker høyfrekvent.

Noen tips til forbedringer ? Noisekiller ?

prøv å napp ut harddisken

jeg har en sånn disk som er ganske høy lytt når den går.

kan hver de som er problemet

Lenke til kommentar
hd`en kan lage mye støy. har bestilt denna. satser på at den er bra. fikk ny psu. og da jeg byttet ble bråket fra disken forverret no j*vlig!  :yes:

Har samme kabinettet. Veldig fornøyd. Men husk at støydempingsmattene kan øke ambient-temperaturen i kabinettet noe, så det er en fordel å ha brukbar ventilasjon. Et par 12dB Papst-vifter burde gjøre susen.

Lenke til kommentar

Kan du montera in en extra fläkt för utsug bak?

Jag misstänker att temperaturen inne i kabinettet är så hög att PSU-fläkten automatiskt går upp på högvarv. Med bättre luftomsättning i kabinettet kan PSU-fläkten avlastas.

Du kan ju börja med att prova om PSU-fläkten går ner i varv om du sätter den befintliga kabinettfläkten på max. Hjälper det så är ytterligare en fläkt inte fel.

/Olle

Lenke til kommentar

jeg har tenkt å bore to hull i bunnen på kabinettet mitt, skal gjøre dette når jeg kjøper vannkjøling, radiatoren skal ligge i bunnen av kabbisen og trekke luft fra gulvet!

Hva med alle hybelkaninene som pleier å vandre langs gulvet? de må jo få en brå død

filter er visst nødvendig.... hva mener dere egentlig med hybelkaniner??

trodde dere mente støv først, nå tror jeg at det er edderkopper eller no, haha :)

Lenke til kommentar

Tja, kanskje er det viftene som går på fullt, men ærlig talt, en cpuvifte som går på 19 (ikke 21) db ved 12 volt skal omtrent ikke kunne høres når den pakkes inn i et støydempet kabinett.

Ei heller en zalmanvifte jeg knapt hører når jeg tester den utenfor kabinettet.

Diskene er støyløse, merket betydelig forskjell når jeg byttet fra WD til Seagate, det er ikke de som bråker, dette er en viftelyd. Regner vel egentlig med at det er psuvifta...

På infosider om psu står det "Under vanlig bruk vil ikke viftestøyen overstige 20 dB (a)", så den skal jo være stillegående den også. Skjønner ikke hva det er som lager lyden. Blir ikke noe klokere av å holde fast én og én vifte heller.

Vel vel, hvor får man Papst 12 db'erne billigst i Oslo-området nå om dagen da ?

Digital Impuls er dyre (195), Datakjeden har nesten aldri noe på lager.

Har egentlig ikke helt troen, for jeg har en server jeg har moddet, den har kun to vifter, en 14 db Enermax i psu og en 12 db papst på en alpha pal på cpu, alikevel støyer den. Tror akustikken i kabinettet har mye å si også. Tror det er for kort avstand mellom cpuvifte og psu i dette kabinettet som forårsaker bråket.

Lenke til kommentar
jeg har tenkt å bore to hull i bunnen på kabinettet mitt, skal gjøre dette når jeg kjøper vannkjøling, radiatoren skal ligge i bunnen av kabbisen og trekke luft fra gulvet!

Hva med alle hybelkaninene som pleier å vandre langs gulvet? de må jo få en brå død

filter er visst nødvendig.... hva mener dere egentlig med hybelkaniner??

trodde dere mente støv først, nå tror jeg at det er edderkopper eller no, haha :)

det er støv ja. slike digre dotter som bruker å samle seg uner ting og tang.... :yes: men maskinen må jo litt opp i været da...

hva vil være et stille kabinett Saft-is? jeg leter etter et.... 1000-1500.- :yes:

Lenke til kommentar

jeg har en liten desktop i stua den bråkte også mye når jeg hadde satt den sammen med de orginale viftene og det ble for varmt.Jeg byttet ut cpukjøler og psu vifte og satte inn to ekstra vifter for og få ned varmen tilstrekklig.

Black silence

2 stk papst

og en Smartcooler vifte og dette funker fett hos meg med meget lite støy.

Lykke til. ;)

Endret av smeen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...