Gå til innhold

Intel: Ingen 64-bits desktop-prosessor i år?

snorreh

Anbefalte innlegg

Det tyder på at Intel ikke vil komme ut med noen 64-bits P4 i år likevel da de visstnok venter på at Microsofts neste generasjons OS, Longhorn 64-Bit, skal lanseres.

Les hele saken her:

http://www.theregister.co.uk/content/51/35654.html

"...Intel expects to see a Windows OS delivering "comprehensive 64-bit support in the Longhorn timeframe".

That puts the arrival of 64-bit addressing in the Pentium 4 sometime around 2006 - and possibly even as late as 2008..."

Hvis dette stemmer, så holder altså Intels Paul "We do not see the need for 64 bits on the desktop" Ottellini ord for en gangs skyld ;)

Trist nyhet for Intel-fans kanskje, men for alle oss andre så kan man alltids skaffe seg en 64-bits desktop-prosessor fra AMD allerede i dag - Athlon 64 :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM
Tja dem vil vel være sikre på at det fungerer tilfredstillende for sine kunder før dem lanserer dette :cool:

slik som med prescott :cool:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

nå tenker jeg spesifikt på temperatur problemene, sa ingenting om ytelsen. men hvis du mener at ingenting er galt med første leveransen av prescott så er det nok ikke mulig å endre synet ditt uansett.

fungerer ikke amd64 med xp ? eneste jeg har fått med meg er problemer med noen chipset løsninger og minne.

akkurat som ati fortsatt har problemer med sine skjermkort på noen chipset.

min mening er nå enda at amd har vært heldigere med lanseringen av 64bit cpuene enn intel har vært med prescott.

at the moment.

Endret av Slettet-80wCWpIM
Lenke til kommentar

Joda , men her var det vel med tanke på os , og der har ikke prescott noen problemer.

Har ikke selv prøvd prescot så der kan jeg ikke uttale meg på annet grunnlag en det jeg har lest . Når det så gjelder A64 fungerer den fint på samme os så lenge du kjører den std innstillinger, om de problemer skyldes cpu, minne eller hk se det strides de lerde om men det vil tiden vise. Ellers så får du jo ikke utnyttet din /min A64 fult ut enda da det ikke er et sikkelig os klart og heller ikke drivere som funker tilfredstillende .

Hva den konklusjonen blir ang A64 kontra Prescott er liten vits å diskutere på nåverende tidspunk ,reelle svar får vi først når 939 kommer for fult og socet T kommer , dette fordi det kortene som er til prescot i dag ikke yter den rettferdighet og det samme kan man vel si om kortene til A64 , disse er mer et hastverk som er slengt ut på markede og som jeg er litt i tvil om kortprodusentene vil satse særlig mer på all den tid at amd gravla denne soceten allerede da de første cpuène kom på markede.

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at Intel vil vente helt til lanseringen av Longhorn med 64bit. Longhorn er jo milevis fra ferdig - kommer vel et sted mellom 2006 - 2008?. Prescott har ikke sjangs til å holde følge med Athlon64 på XP-64. Kan selvfølgelig ikke glemme Nocona. Men regner med Nocona Xeon vil også fortsette og få juling av Opteron.

Det vil riktignok ta tid før alle drivere er på plass, men selve OS'et er jo rimelig ferdig nå. Så langt virker det som om det er null stabilitetsproblemer med selve OS'et, men det er stort sett drivere som mangler (har ikke testet selv, men alle tester jeg har lest tyder på dette).

Det blir spennende og se hva som faktisk skjer.

Lenke til kommentar

Kknskje Intel har fikset noen egne løsninger som gjør at WindowsXP 64-bit ikke vil kjøre på deres CPU'er ?? Kanskje først er Longhorn som får støtte for intels spesial-AMD64-støtte? (virket på intel som de skulle være totalt komaptible på AMD64-instruksjonene, men med denne uttalelsen så virker det ikke helt sånn lengre)

Lenke til kommentar

Sjefen til Intels desktop-prosessor avdeling, William Siu, kommenterer saken her:

http://www.forbes.com/newswire/2004/02/19/rtr1267980.html

"Intel's Siu said it did not yet make sense to introduce 64-bit computing for home users, long before supporting software -- including Microsoft Corp.'s next-generation Windows operating system, expected at the end of 2005 or early 2006 -- becomes widely available."

"Siu held out 2006 as the year when 64-bit would make good sense for home users."

Altså ikke i år iallefall...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...