Gå til innhold

Problemer med skjermoppløsning...

Anbefalte innlegg

Prøver å hjelpe en venn av meg over telefonen som har hatt barnebarnet på besøk og innstallert programmer uten å ha særlig peil... :smile:

Problemet er at han på en eller annen måte har fått endret skjermoppløsningen til et eller annet vanvittig lavt slik at han ikke lenger får plass til hele egenskapsboksen til skjermen for å justere oppløsningen tilbake til noe mer fornuftig... I gamle Win95 mener jeg det fantes et dosprogram som het setup el. hvor man kunne endre skjermoppløsningen i win fra dos, men dette har jeg ikke vært i stand til å finne i Win98SE...

Veldig takknemlig for tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

NiceGuy skrev (2002-03-18 20:56):

Kan du ikke ta det i Sikkermodus da?

Vi har prøvd det også, men enten gjør han noe galt der som jeg ikke får tak i eller så beholdes ikke settingen når windows starter i normalmodus igjen... Han har et gammelt S3 kort som ikke klarer mer enn 256 farger i 1024x768 og kjører derfor normalt 800x600. Sikkerhetsmodus starter i 640x480x16 og ifølge ham lot det seg ikke endre?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Quote:

skarsk skrev (2002-03-18 20:57):

Høyreklikk på skrivebordet (skjermen) > Egenskaper >Instillinger. Endre Skjermområde.

Problemet er at den oppløsningen han har fått satt inn gjør at han ikke får plass til egenskapsarket på skrivebordet...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-18 20:57, skarsk skrev:

Høyreklikk på skrivebordet (skjermen) > Egenskaper >Instillinger. Endre Skjermområde.

Problemet hans var liksom at 'Egenskaper for Skjerm' dialogen ikke fikk plass i skjermen?

Hva med å forandre HKEY_LOCAL_MACHINE->Config->0001->Display->Settings->Resolution til "1024x768", eller den oppløsningen han vil ha.

Funker hos meg iallfall :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Hva med å forandre HKEY_LOCAL_MACHINE->Config->0001->Display->Settings->Resolution til "1024x768", eller den oppløsningen han vil ha.

Funker hos meg iallfall :smile:

Det høres ut som en bra løsning!

Tror imidlertid ikke jeg tar det pr. telefon med akkurat denne personen... Venter heller til i morgen og gjør det selv :smile:

Takker!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-18 21:55, skarsk skrev:

For noe tøv at Egenskaper for skjerm ikke får plass på skrivebordet.

Det er ikke tøv.. man kan ikke endre størrelsen på "egenskaper for skjerm"-boksen.... Prøv med dritlav oppløsning selv :razz:

Lenke til kommentar

Quote:

Det er ikke tøv.. man kan ikke endre størrelsen på "egenskaper for skjerm"-boksen.... Prøv med dritlav oppløsning selv :razz:

Lenke til kommentar

Quote:

lodott skrev (2002-03-18 23:19):

Quote:

dette har jeg vært borti selv, på en kamerat sin ibm. oppløsningen var vel 320x240 :wink: i win98 . mener å huske at sikkerhetsmodus var løsningen der.

Lenke til kommentar

Quote:

dette har jeg vært borti selv, på en kamerat sin ibm. oppløsningen var vel 320x240 :wink: i win98 . mener å huske at sikkerhetsmodus var løsningen der.

Skal sjekke dette nærmere også så snart jeg har kontrollen med maskinen selv... Liksom ikke det enkleste å forklare på telefonen til en som tror at Alt+F10 faktisk betyr ALT+F10 og teller fingre før han prøver... :smile:

• Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (2002-03-18 20:53):

Prøver å hjelpe en venn av meg over telefonen som har hatt barnebarnet på besøk og innstallert programmer uten å ha særlig peil... :smile:

Problemet er at han på en eller annen måte har fått endret skjermoppløsningen til et eller annet vanvittig lavt slik at han ikke lenger får plass til hele egenskapsboksen til skjermen for å justere oppløsningen tilbake til noe mer fornuftig...  

kan vel bruke en kombinasjon av piltaster og 'tab' og navigere seg gjennom "egenskaparboksen" på den måten (uten å sjå heile boksen)

har bare winxp her så antall trykk på dei forskjellige tastane stemmer kanskje ikkje med win98,men her duger i allefall det her:

1. Høgreklikke bakgrunn og få fram egenskaparboksen

2. 'SHIFT' + 'TAB'

3. 4 X 'PIL HØGRE'

4. 'TAB'

5. 'PIL HØGRE' (en gang for å øke oppløsninga ett hakk osv.)

6. 4 X 'TAB' (for å komme til OK)

7. 'RETURN'

så skulle oppløsninga skifte..

-jfrode

[ endret av jfrode den 2002-03-19 02:54 ]

Lenke til kommentar

Quote:

kan vel bruke en kombinasjon av piltaster og 'tab' og navigere seg gjennom "egenskaparboksen" på den måten (uten å sjå heile boksen)

Vi var faktisk inne på dette også i går kveld, men av en eller annen grunn stemte ikke hans tab'er med mine... Muligens fordi jeg har et dual-head skjermkort og har en tab ekstra?! Tester igjen i kveld!

Takk for svar!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

Dersom du når tak i "heading-linja" øverst på vinduet kan du høyreklikke og velge move/flytt. På denne måten kan du flytte vinduet rundt med piltastene. (Antar du ikke når tak i viduet, men tenkte jeg kunne fremme forslaget uansett)

Lenke til kommentar
Cueball skrev (2002-03-19 12:38):

Hei!

Dersom du når tak i "heading-linja" øverst på vinduet kan du høyreklikke og velge move/flytt. På denne måten kan du flytte vinduet rundt med piltastene. (Antar du ikke når tak i viduet, men tenkte jeg kunne fremme forslaget uansett)

Heisann!

Det var løsningen! Bildet står sånn at vi akkurat får tak i toppen på det! Tenkte ikke på å bruke annet enn musa på den biten... Nesten som ikke å se skogen for bare trær :smile:

Hjertelig!

[ endret av trn100 den 2002-03-19 16:13 ]

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...