Gå til innhold

Digitalkameraer - hvor "slitesterke"?

Anbefalte innlegg

Hvor mange bilder er et typisk digitalkamera (ikke speilrefleks) konstruert for å kunne ta før innmaten begynner å bli slitt, om det i det hele tatt blir det?

Er f.eks bildebrikken konstruert for å kunne ta x antall bilder? Er det mekaniske deler i et kompakt digitalkamera som lites også?

Dette lurer jeg på...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å svare på, for det varierer sikkert fra kamera til kamera.

Jeg har en kompis i Oslo som har en Nikon CP990. Han har hatt det i 3 år og har tatt over 6000 bilder med den.

Så problemet er vel egentlig; hvor lenge orker du å ha et digitalt kamera før du ønsker å bytte til et nytt og bedre/større et?

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Olympus C730 i litt over et år og har tatt ca 6-7000 bilder. Jeg kan ikke tenke meg at linse, bildebrikke e.l. vil slites ut i løpet av de neste 5 årene. Det er nok større sjanse for at jeg mister det på sjøen, lar det bli overkjørt av et tog eller rett og slett kjøper et nytt i løpet av de 5 årene.

Jeg ser i en annen tråd at du er opptatt av timelapse - og jeg kan ikke tenke meg at dette vil skade ditt kamera fordi du tar for mye bilder e.l. Kameraet bør vare i flere år selv om du tar 100 bilder hver dag.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Det høres lovende ut. Det går ikke noe tog her, så det slipper jeg å tenke på.

Takk for svar!

Forresten står det jo i sammenligningen her at en ulempe med speilrefleks er at det slites ut etter 100.000-150.000 bilder, så da skulle man tro at et vanlig kompakt skulle holde mye lenger, om man ser bort i fra ytre byggekvalitet.

Endret av legofred
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...