legofred Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Hvor mange bilder er et typisk digitalkamera (ikke speilrefleks) konstruert for å kunne ta før innmaten begynner å bli slitt, om det i det hele tatt blir det? Er f.eks bildebrikken konstruert for å kunne ta x antall bilder? Er det mekaniske deler i et kompakt digitalkamera som lites også? Dette lurer jeg på... Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 De aller fleste kameraer har vel en slags mekanisk lukker tror jeg.... Men er ikke helt sikker. Ser slik ut om man ser inn i linsa i hvert fall Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Vanskelig å svare på, for det varierer sikkert fra kamera til kamera. Jeg har en kompis i Oslo som har en Nikon CP990. Han har hatt det i 3 år og har tatt over 6000 bilder med den. Så problemet er vel egentlig; hvor lenge orker du å ha et digitalt kamera før du ønsker å bytte til et nytt og bedre/større et? Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 (endret) Jeg har hatt Olympus C730 i litt over et år og har tatt ca 6-7000 bilder. Jeg kan ikke tenke meg at linse, bildebrikke e.l. vil slites ut i løpet av de neste 5 årene. Det er nok større sjanse for at jeg mister det på sjøen, lar det bli overkjørt av et tog eller rett og slett kjøper et nytt i løpet av de 5 årene. Jeg ser i en annen tråd at du er opptatt av timelapse - og jeg kan ikke tenke meg at dette vil skade ditt kamera fordi du tar for mye bilder e.l. Kameraet bør vare i flere år selv om du tar 100 bilder hver dag. Endret 19. februar 2004 av anderfo Lenke til kommentar
legofred Skrevet 20. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2004 (endret) Det høres lovende ut. Det går ikke noe tog her, så det slipper jeg å tenke på. Takk for svar! Forresten står det jo i sammenligningen her at en ulempe med speilrefleks er at det slites ut etter 100.000-150.000 bilder, så da skulle man tro at et vanlig kompakt skulle holde mye lenger, om man ser bort i fra ytre byggekvalitet. Endret 20. februar 2004 av legofred Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå