Gå til innhold

Noen spm om Olympus C-750

Anbefalte innlegg

Lurer på om det går an å få kjøpt en lang USB-kabel til Olympus c-750, f.eks. 5 meter? Jeg har ikke dette kameraet selv, men vurderer kjøp. Først trodde jeg det var en standard for kontaktene i kamera-enden slik som firewire har det for videokameraer, men oppdaget at et Finepix-kamera hadde en annen kontakt enn mitt Canon Powershot.

Er det mulig å deaktivere "Sleep mode"/Power saver-funksjonen på dette kameraet, eller evt stille dette inn på veldig mange minutter. Eller blir den automatisk deaktivert når man kobler kameraet til PC via USB? Det blir det f.eks. på Finepix s5000/s7000.

Dersom jeg kjøper c-750, vil jeg bruke det sammen med remote-capture programvare på PC, og gjerne ha kameraet påslått noen timer av gangen, f.eks. for å gjøre time-lapse opptak. Selvsagt med strømforsyning. Er det noen grunn til å frykte at kameraet ikke tåler å være kontinuerlig påslått i flere timer av gangen over en lengre tidsperiode?

Endret av legofred
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurer på om det går an å få kjøpt en lang USB-kabel til Olympus c-750, f.eks. 5 meter? Jeg har ikke dette kameraet selv, men vurderer kjøp. Først trodde jeg det var en standard for kontaktene i kamera-enden slik som firewire har det for videokameraer, men oppdaget at et Finepix-kamera hadde en annen kontakt enn mitt Canon Powershot.

Er det mulig å deaktivere "Sleep mode"/Power saver-funksjonen på dette kameraet, eller evt stille dette inn på veldig mange minutter. Eller blir den automatisk deaktivert når man kobler kameraet til PC via USB? Det blir det f.eks. på Finepix s5000/s7000.

Dersom jeg kjøper c-750, vil jeg bruke det sammen med remote-capture programvare på PC, og gjerne ha kameraet påslått noen timer av gangen, f.eks. for å gjøre time-lapse opptak. Selvsagt med strømforsyning. Er det noen grunn til å frykte at kameraet ikke tåler å være kontinuerlig påslått i flere timer av gangen over en lengre tidsperiode?

Jeg har C730, så det kan være ulikt på C750, men likevel;

- sleep mode har maksimalt valg 10min. Men når jeg kobler kameraet til PC'en har jeg aldri opplevd at kameraet har slått seg av. Mulig du bør sette timelapse-intervallet til maks 10min for å unngå det, men hos meg har det ikke vært noe problem..

- jeg tror ikke kameraet tar skade av å stå påslått (med strømforsyning). bildebrikken brukes vel kun i det øyeblikket bildet tas, og lcd-skjermen bør vel tåle å bli brukt. men så kan du jo også slå av lcd-skjermen hvis du er usikker;)

- om det finnes usb-kabler (5m) som passer er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Hvis kamera slår seg av, og du på forhånd har stilt inn manuelle instillinger, som f.eks manuell fokus og hvitballanse, husker kameraet dette når det aktiveres igjen?

Ja, slike innstillinger husker kameraet når jeg slår det av på vanlig måte også. Såfremt du ikke har stilt inn "All reset" til "On" i menyen (noe som er lite lurt, for da skrus det også på mange irriterende lydeffekter o.l.). Skru av "All Reset", så går det bra.

Lenke til kommentar

Jeg forsøkte meg på en skikkelig forlengelse av USB'en en gang, med et lite webkamera. Jeg hadde en bunke 1-meters forlengerkabler, og slang på en og en til det gikk dritt. Jeg mener å huske at det gikk greit til og med den 7. kabelen, så med kameraets egen havnet vi på rundt 8 meter. Så en 5-meter burde gå greit.

Lenke til kommentar

Hvis du ønsker å ta TimeLaps bilder med olympusen så kan jeg anbefale et gratisprogram fra Pine Tree:

http://www.pinetreecomputing.com/camctl.asp

Her har du full kontroll over alle innstillinger på kameraet fra PC'en. Du kan også velge om du vil laste ned bildene direkte til kameraet, sette tidsintervall, vise preview og mye mer.

Fungerer på følgende Olympus kameraer:

D-360L, D-460, D-490, C-211, C-2100, C-3000, C-3030, C-2040, C-3100/C-3020, C-3040, C-4100/C-4000, C-40/D-40, C-4040, C-5050, C-700, C-730, C-740,

C-750, E-100RS

Pass på å les installerings veiledningen.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...