Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

For Whom The Bells Tolls, Metallica

Manx

Anbefalte innlegg

Når har jeg og CheesyPoff hatt en liten diskusjon gjennom PM om Hetfield synger HE eller YOU i For Whom The Bells Tolls.

"Take a look to the sky just before you die

It is the last time he will" (kommer ca. 3.20 ut i sangen)

I teksten som følger med så står det HE og jeg er nesten 100% sikker på at han synger HE. Det kan jo selvfølgelig ha hent at det er kommet med en liten trykkleif i heftet.

Men nå har jeg bestemt meg for å komme til bunns i dette, som dere ser så står det jo i teksten til For Whom The Bells Tolls YOU. Og hvis dere som har Ride The Lightning cd'en til Tallica, vil jo se at der står det HE. Og som sagt jeg mener å høre at han synger HE.

Jeg skal kontakte Sem Hadland som driver den siden som jeg linket til, mannen skal være norsk :thumbup: . Og se om jeg finner ut hva som er riktig. Og vil selvfølgelig legge ut svaret her, hvis det dukker opp et svar da ;)

Kan jo legge til linken til Encyclopedia Metallica, som er en kjempe side hvis du er en Metallica fan.

Edit: Glemte og legge til teksten vi har snakket om :blush:

Edit2: Fjernet en liten del om grammatik som jeg ikke kan en dritt om, og jeg skal ikke leke norsklærer.

Endret av MU26599
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal nok være HE der ja. Hvis man ser de to linjene sammen,

er det en oppfordring til å ta en titt opp mot skyene, ikke bare kikke ned på beina dine hele livet, og "it's the last time he will" kan man si de peker på en kar som skal dø veldig snart.

Hvis det skulle være "it's the last time you will" blir det mere som en dødstrussel mot deg.

Er forøvrig der de alltid stopper opp noen sekunder når de spiller den live :devil:

Lenke til kommentar

jeg står på mitt om at det er you, men det er nå bare meg. Det passer jo mye bedre og, Take a look to the sky just before you die, it's the last time he will høres jo ut som det var en liten 3. klassing som ikke kan ordentlig engelsk enda. Dessuten er det flere feil i lyricsa på metallica.com, se for eksempel Whiplash. We're gathered here to maim and kill, har blitt till We're gathered here to be with you osv.

Lenke til kommentar
jeg står på mitt om at det er you, men det er nå bare meg. Det passer jo mye bedre og, Take a look to the sky just before you die, it's the last time he will høres jo ut som det var en liten 3. klassing som ikke kan ordentlig engelsk enda. Dessuten er det flere feil i lyricsa på metallica.com, se for eksempel Whiplash. We're gathered here to maim and kill, har blitt till We're gathered here to be with you osv.

Men du må jo høre at han sier HE, det er jo relativt stor forskjell på de to ordene, eller?

> Til Sem Hadlan...

> Jeg har hatt en liten diskusjon med en fyr på et forum i norge om For

> whom the bells tolls.

> Link: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=209726

> Som du ser så mener han at Hetfield synger *_you_* når han kommer til

> settningen " Take a look to the sky just before you die. It is the last

HALLO

Sorry, men jeg tror ikke at jeg er den rette til å svare på dette. Prøv

message forumet eller noe slikt. Lykke til.

--

Sem Hadland

Som dere ser så har jeg fått svar på mailen jeg sendte, og det er ut som om vi må krangle videre :D

Lenke til kommentar

Eg har hørt låta oppigjen 4-5 ganger no, og høyrer tydelig at han synger he. Sjå på posten til Bitex, så skjønner du at det heller ikkje er garamatisk ukorrekt.

Lenke til kommentar

Eg har hørt låta oppigjen 4-5 ganger no, og høyrer tydelig at han synger he. Sjå på posten til Bitex, så skjønner du at det heller ikkje er garamatisk ukorrekt.

jeg står fortsatt på mitt, de to linjene har ingen sammenheng. hvis det er he, burde det heller vært Takes a look to the sky just before he dies, it's the last time he will. Blir veldig meningsløst å si: Se mot himmelen før du dør, det er siste gang han vil. Da snakker man jo først til du-personen, så plutselig en helt annen person. Dere må jo også inrømme at det høres mye bedre ut med you. Hørte forresten nettopp på Bells live fra Roskilde 2003, og hørte klart og tydelig at han sa you.

Lenke til kommentar

Når han seier "he", viser han til ein tredjeperson. Om det skal oversettast til norsk, blir det vel som at du skal "sjå opp" før det er for seint, for så å vise til tredjepersonen som "ser opp" for siste gang.

Eg seier det igjen, les Bitex sitt innlegg ein gang til..

Lenke til kommentar

Du misforstår. Det er, som sagt, en tredjeperson som synger om folk som skal dø. Herav tittlene "For whom the bell tolls" ('for dem kirkeklokkene ringer for' fritt oversatt). Mulig tredjepersonen er Døden selv.

Han anmoder oss alle først om å "take a look to the sky just before you die", for at vi ikke skal gå gjennom livet og kikke på skospissene våre, men oppleve noe før vi dør. Så peker han på en tilfeldig kar som er i ferd med å dø, og sier

"It's the last time HE will". 'You will' blir en direkte dødstrussel mot lytteren av sangen, og det tror jeg desidert IKKE metallica vil, altså å true fansen på livet.

Selvsagt henger de to linjene sammen. Lese mellom linjene, ordene i seg selv betyr kanskje ikke så mye. Se på resten av låta.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Du misforstår. Det er, som sagt, en tredjeperson som synger om folk som skal dø. Herav tittlene "For whom the bell tolls" ('for dem kirkeklokkene ringer for' fritt oversatt). Mulig tredjepersonen er Døden selv.

Han anmoder oss alle først om å "take a look to the sky just before you die", for at vi ikke skal gå gjennom livet og kikke på skospissene våre, men oppleve noe før vi dør. Så peker han på en tilfeldig kar som er i ferd med å dø, og sier

"It's the last time HE will". 'You will' blir en direkte dødstrussel mot lytteren av sangen, og det tror jeg desidert IKKE metallica vil, altså å true fansen på livet.

Selvsagt henger de to linjene sammen. Lese mellom linjene, ordene i seg selv betyr kanskje ikke så mye. Se på resten av låta.

Wohoo! :w00t:

Lenke til kommentar

"It's the last time HE will". 'You will'  blir en direkte dødstrussel mot lytteren av sangen, og det tror jeg desidert IKKE metallica vil, altså å true fansen på livet.

Wohoo! :w00t:

:yes:

Lenke til kommentar

Nå skal jeg sette dette veldig på spissen. Jeg har nå sett og hørt gjennom sangen på fire forskjellige konsert opptak.

Seattle, '89

San Diego, '92

og Fort Worth, '97 alle på DVD og Mexico City fra '93.

Nesten 10 års mellomrom og han synger he på alle.

Det som er litt morsomt er at på alle dvd så er det tekstet you men han synger he. Og nå kommer da det som jeg kaller å sette ting litt på spissen.

Det du mener er at du har rett, og mannen som skrev låten James Hetfield, er på nivå med en 3. klassing :p .

Lenke til kommentar

sjekk også ut Cliff'em All video'en der framfører de bellz på "day of the green 85" jeg er også temmelig sikker på at han synger He

edit : lyrikk fra metallica hjemmeside : "Take a look to the sky just before you die

It's the last time he will" men jeg synes det virka litt føkka

Endret av Jonki
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...