Gå til innhold

Hva er mest effektivt?

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som freelance multimedia designer og kan titt og ofte jobbe med veldig tunge ting. Derfor har jeg kjøpt meg en laptop desktop killer (se signatur). Jeg jobber ikke fra et fast sted med andre ord.

Men så lurer jeg litt...om hva som er mest effektivt å jobbe og gir best ytelse?

Å jobbe på den interne HDen som jobber med 5400 RPM..mao..en typisk laptop harddisk.

Eller å kjøpe en Ekstern HD kabinett med en fullblods 7200 RPM med masse cache? Enten via firewire eller USB 2.0?

Jeg innbiller meg at det siste vil være mye mer effektiv og få mye bedre respons på store prosjekter som video redigering osv?

Er det noen her som vet sikkert?

AKIRA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men kan en ide diske uansett hastighet levere 400 MB i sekundet til å bruke hele båndbredden?

Det er jo ikke noe tvil at hastigheten på disken er viktig. Hva er ellers poenge med å ha raskere disker?

Laptoper skal jo spare strøm og derfor går for litt treigere disker.

Så selv med internbåndbredde til en 5400 disk....så lurer jeg fortsatt på om ikke en ekstern disk på Firwire eller USB 2.0 med høyere spinn hastighet....vil være mer effektiv.

AKIRA

Lenke til kommentar

Interne 5400 disker er raskere. Jeg har Samsung 5400 disker i maskinen min (noen iallefall) og de klarer meget god transfer hastighet. Og man booter vell ikke ifra en slik disk? Man får også MEGET høy CPU bruk så USB disker er ikke og anbefale til det.

5400 Interne disker er ikke så trege som de fleste tror. Klarer 44MBs i HDtach. Det klarte de iallefall nye.

Lenke til kommentar

Man må skille mellom bits(b) og bytes(B). det er 8 bits i en byte.

Firewire har en teoretisk overføringshastighet på 400 megabits(Mb) pr. sekund. Det er 50 megabytes(MB) pr. sekund. ATA 100 har en teoretisk hastighet på 100 MB/s, altså 800Mb/s. Gjør oppmerksom på at dette kun er teoretiske hastigheter.

Hw.no sin test av en ekstern hd.

Denne er hentet fra testen som et eksempel på forskjellen mellom USB2 og Firewire.

sisoft-vs.png

Det man også ser er at den ikke kommer over 40 MB/s i overføringshastighet.

Etter å ha sett på testen av fem 5400rpm diskerhttp://www.barbara.no, ser jeg, alt etter hvilken disk det er snakk om, at ytelsen på en 5400rpm disk og overnevnte disk er temmelig lik. Så du vil nok ikke merke den helt store forskjellen, annet en mer lagringsplass.

Dette forutsetter selvsagt at du benytter firewire, som både er raskere i praksis og bruker mindre cpu kraft enn usb2.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Jeg ser det fokuseres mye på båndbredde her.. Bare for å klare opp litt av det før jeg går til hovedpoenget:

PCI = 1066 Mbit/s = 133 MByte/s

USB 2.0 = 480 Mbit/s = 60 MByte/s

Firewire = 400 Mbit/s = 50 MByte/s

Normale 7200rpm-harddisker = ca 30-60 MByte/s = 240-480 MBit/s

Men så til hovedpoenget: Ytelse utgjøres ikke bare av båndbredde. Ytelsen er også sterkt avhengig av aksesstid (noe som veldig ofte oversees her i forumet). Aksesstiden er i sin tur igjen avhengig av firmwaren og hvordan denne utnytter minne-bufferen.

Siden eksterne disker må bruke USB2.0 eller Firewire så kommer det ekstra aksesstid med på kjøpet og ytelsen senkes noe. Båndbredden i praksis strupes også til langt under de teoretiske 50-60 MByte/s

Konklusjonen er at den interne harddisken med høy sansynlighet er raskere. Hvis du ikke er fornøyd med disk-hastigheten er vel denne det første du bør oppgradere. F.eks til en 2,5" 7200rpm-disk (jepp de finnes)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...