Gå til innhold

Støy på Fuji S7000

Anbefalte innlegg

Det er mange digitalkameraer som får pepper for støy i bildet. Det har også S7000 fått. Men per dags dato ender jeg opp med dette kameraet hvis man setter opp pris/ytelse. Er det noe 6Mpix kamera som er bedre enn S7000 med mindre støy??

Er det mulig å få pose og sekk ? Eller eller blir reduksjon av støy på bekostning av oppløsning?? (Uten og betale en formue da selvfølgelig!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var jeg deg ville jeg lagt STOR vekt på en skikkelig manuell zoom ved kjøp av kompaktkamera. Da har du valget mellom Sony F828 til ca 9200,- og Minolta Dimage A1 til ca 8400,-. Begge er glimrende kameraer som går S7000 en høy gang. Selvsagt har du et poeng i at S7000 er billigere, men det er ikke mer enn ca 2000,- å spare sammenlignet med A1. Vil helt klart si at A1 her gir deg mer for pengene enn S7000. Det samme gjør F828.

Selvsagt er det mulig å få i pose og sekk. Reduksjon av støy går ikke nødvendigvis på bekostning av oppløsning (eller omvendt). Det som er viktig når man snakker om støy er signal-til-støy ratioen. Jo tettere bildepunktene på en CCD er pakket sammen, jo vanskeligere er det å unngå støy. Dette kan egentlig lett omgås ved å øke størrelsen på selve brikken, og det er jo også det man gjør på DSLR som generelt har svært lite støy selv om oppløsningen er høy. Kompaktkameraer har derimot mye mindre bildebrikker, og dermed er de også mer plaget av støy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...