Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor setter opp hastigheten!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Wabby, det er nettopp dette jeg også tenker på. Hvordan vet vi at nedlastingsgrensen ikke kommer tilbake i form av en ny avtale til høsten igjen?

 

Egentlig burde man kanskje bare vært glad og takke for at man får dette tilbudet, men for min del er jo en slik avtale over tre år (bruttolønnsavtale) så jeg synes det er viktig å forsøke å finne dette ut. Hadde vært temmelig kjedelig å tegne en tre års avtale og så etter en liten stund bli tvunget tilbake i låst abonnement!

 

Uten denne kampanjen er jo nettoprisene bruttolønnsavtalen til Telenor omtrent de samme som de vanlige abonnementene til NGT, ikke sant...

Så lenge du har signert ein avtale så kan ikkje dei endre på det som står i den etter at du har signert og dei kan heller ikkje sende deg ein ny og tvinge dg til å skrive under på den.

Lenke til kommentar
Wabby, det er nettopp dette jeg også tenker på. Hvordan vet vi at nedlastingsgrensen ikke kommer tilbake i form av en ny avtale til høsten igjen?

 

Egentlig burde man kanskje bare vært glad og takke for at man får dette tilbudet, men for min del er jo en slik avtale over tre år (bruttolønnsavtale) så jeg synes det er viktig å forsøke å finne dette ut. Hadde vært temmelig kjedelig å tegne en tre års avtale og så etter en liten stund bli tvunget tilbake i låst abonnement!

 

Uten denne kampanjen er jo nettoprisene bruttolønnsavtalen til Telenor omtrent de samme som de vanlige abonnementene til NGT, ikke sant...

Så lenge du har signert ein avtale så kan ikkje dei endre på det som står i den etter at du har signert og dei kan heller ikkje sende deg ein ny og tvinge dg til å skrive under på den.

jo, skal love deg at det står på kontrakten et sted at de tar seg rett til å endre på avtalene med en viss varsel på forhand!

 

Ingen er så dumme å leverer kontrakter som ikke kan endres...

Blir det nye vilkår / endringer av produkt, så kan man sende nye kontrakter og kunden har da 2 valg...

men det er et lite MEN, som de kan utnytte seg av, noe som fler har gjort...

 

man får IKKE lov å flytte kunden fra et produkt til et annet, men man KAN endre på et produkt.

Da Avidi lagde Midi / Maxi / Mega produktene kunne de flytte andre online kunder over , men tidligere alfanett kunder som satt på basis / pluss / proff kunne man ikke røre...

 

Så det er bare å ordlegge seg riktig så kan de gjøre mye.. som sagt, ingeting er gratis, men kansje kostnadsfritt, og man har ikke bindingstid, men man har avtaleperiode ( for å komme litt rundt kantene på norsk lov ).... For man kan ikke tvinge en person, derfor heter det avtaleperiode. ;) syk verden gutter og jenter...

Lenke til kommentar
(Klippet fra http://www.digi.no/php/debatt.php?iid=151243)

 

 

Telenor har skutt seg selv litt i foten her

Av: Mentorius Dato: 19.03.2004 11:45

 

For de som ønsker så kan de ta en titt på Telenor sine hjemmesider... http://www.telenor.no/adsl

 

Så kanskje dere vil få et lite sjokk ?

 

#1

11x raskere enn vanlig hastighet

Kr 349,- per måned

704/128 Kb/s

5 GB per måned + fritt påfyll

Etableringsgebyr kr 0,-

 

(...)

 

HVA er feil her i disse oversiktene ?

Jo, noe så enkelt som at de ikke har fjernet taket, men midlertidig, flyttet dem frem til 1/1/05 ... Jeg har også vært i kontakt med Telenor Kundeservice som sier at takene kommer tilbake igjen rundt nyttår..

 

Kanskje noen har tråkket litt i salaten akkurat nå ?

 

Hm. Dette var jo ikke akkurat beroligende. Åh, kan ikke neon bevise at jeg tar feil? :yes:

Endret av Espenevo
Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden bruke så mye energi på å diskutere noe ingen vet noe om? Blir dere noe klokere?

 

Gjeninnfører Telenor kvotebegrensninger fra nyttår av, så er det bare å si opp abonnementet sitt (de fleste av oss har vel mer eller mindre passert bindingstiden). Det finnes nok av alternative leverandører å velge mellom.

 

Slik jeg ser det så kommer det "nye" bredbåndstilbudet fra Telenor som følge av betydelig nedgang i markedsandeler. Skulle Telenor mot formodning "lure" sine kunder, så tror jeg at markedsandelene vil falle enda mere. Om tilliten er tynnslitt nå, så ryker tilliten ved et sånt "stunt".

 

Kvote eller ikke kvote fra nyttår av? Den som lever får se :thumbup:

Lenke til kommentar
Slik jeg ser det så kommer det "nye" bredbåndstilbudet fra Telenor som følge av betydelig nedgang i markedsandeler. Skulle Telenor mot formodning "lure" sine kunder, så tror jeg at markedsandelene vil falle enda mere. Om tilliten er tynnslitt nå, så ryker tilliten ved et sånt "stunt"

Historisk sett har TN aldri, jeg gjentar aldri gitt ved dørene.

De har over 60% av markedet og burde ikke ha problemer med og holde denne svært høyt.

Slik jeg ser det er det noen ting man kan spekulere på:

 

a. senke prisen for og kjøre de andre aktørene ut i et økonomisk uføre, Tn tjener uansett grovt på linje, DSLAM og telelosji-leie og sitter igjen med 80 til 90% av det f.eks Tele2 eller blucom fakturere sine kunder, NGT sitter igjen med endel mer i og med de eier eget utstyr.

 

b. Skal kvotesystemet fungere som det jeg mener det er tiltengt må TN ha en enorm markedsandel slik som de hadde.

Kvotene har ikke med kostnader og gjøre slik som de hevder men med tjenestesalg av video, streaming o.l tjenester.

Lenke til kommentar
Historisk sett har TN aldri, jeg gjentar aldri gitt ved dørene.

Nettopp, Telenor gjør ikke dette for å være snille eller fordi "de har lyttet til kundene" slik de forsøker å inbille oss, men fordi de opplever svikt i markedsandelene. Hadde de ikke hatt konkurrenter på DSL hadde de selvfølgelig ikke kuttet ut kvotesystemet, på samme måte som mobiltelefoni garantert hadde kostet 3 kroner minuttet i dag om ikke det ble åpnet for et GSM-nett nummer 2 i 1993.

a. senke prisen for og kjøre de andre aktørene ut i et økonomisk uføre, Tn tjener uansett grovt på linje, DSLAM og telelosji-leie og sitter igjen med 80 til 90% av det f.eks Tele2 eller blucom fakturere sine kunder, NGT sitter igjen med endel mer i og med de eier eget utstyr.

Det er åpenbart at dette er årsaken, og nå kommer vi til å se at den ene videresalgs-ISPen etter den andre går konk eller bli kjøpt opp.

Som sagt, Telenor Privat kan godt selge ADSL med tap, de tjener allikevel så mye på telefoni at det ikke spiller noen rolle. Og Jara genererer tilsvarende mer til konsernet.

Men de andre ISPene som må leie av Jara til samme pris har da ikke marginer til å drive videre. Enten må de da opp med egne DSLAMer som NGT, Catch og Bluecom, eller de må la seg kjøpe opp/spasere til skifteretten. Deregulering my ass...

Og når det nesten ikke finnes alternativer til den feite tanta Telenor lenger, da kan det hende at jubelen over dette C-momentet blant enkelte her på forumet forstummer...

Lenke til kommentar

Jaja, si hva dere vil, men nå har det seg faktisk slik at når jeg skulle ha ADSL så var telenor den eneste som kunne levere dette. (Sjekket bla bluecom, tele2 osv...). Ulempen er at jeg måtte binde meg for 12 måneder. Ettersom jeg fortsatt har 4mnd igjen av bindingstida så er jeg bare kjempeglad for å få redusert pris og høyere hastighet.

 

Hadde opprinnelig planer om å bytte når bindingstida var ute og andre kunne levere. Men hvis nå telenor mot formodning klarer å å holde prisene så lave og uten limit så spørs det om jeg gidder å bytte allikevel. Så det så!

Lenke til kommentar

Nettopp, Telenor gjør ikke dette for å være snille eller fordi "de har lyttet til kundene" slik de forsøker å inbille oss, men fordi de opplever svikt i markedsandelene.

 

Synes vitterlig at Telenor "har lyttet til kundene" sine. Svikt i markedsandeler = signal fra kundemassen.

 

Og når det nesten ikke finnes alternativer til den feite tanta Telenor lenger, da kan det hende at jubelen over dette C-momentet blant enkelte her på forumet forstummer...

 

Vet ikke helt hvilken verden du lever i når du hevder at nesten ikke finnes alternativer til Telenor, men ....

 

 

Dette er bare en liste over alternativer til Telenor bare her jeg bor. I andre, mere sentrale strøk, vil det helt sikkert være flere alternativer.

 

Som sagt, Telenor Privat kan godt selge ADSL med tap, de tjener allikevel så mye på telefoni at det ikke spiller noen rolle.

 

Personlig innbiller jeg meg at å "ri denne hesten" les telefoni, er å skyte seg selv i panna. Iptelefoni er "framtiden".

 

19 innlegg av deg så langt, håper ikke kommende innlegg står i like dårlig stil :green:

Endret av Pingo68
Lenke til kommentar
Dette er bare en liste over alternativer til Telenor bare her jeg bor. I andre, mere sentrale strøk, vil det helt sikkert være flere alternativer.

Han snakker ikke om i dag, nå har Online med disse prisene presset videreselgene svært hardt, hvis de fortsetter slik vil mange av den få store problemer med og overleve.

Det spiller ingen rolle for TN at Online ikke tjener så mye på de fordi de tar inn grovt med penger på f.eks tele2 og de andre som bare videreselger på TN sitt utstyr.

Av de 329,- f.eks Tele2 tar for sin billigste linje vil antagelig opp i mot 90% av pengene gå rett til Telenor i leie og avgifter.

Hva skjer når mange av konkurrente ikke greier presset lenger?

Lenke til kommentar
Personlig innbiller jeg meg at å "ri denne hesten" les telefoni, er å skyte seg selv i panna. Iptelefoni er "framtiden".

19 innlegg av deg så langt, håper ikke kommende innlegg står i like dårlig stil :green:

IP-telefon vil nok ta noe men det er nok ikke fremtiden, mobiltelefoni er fremtiden.

Telenor vet selvsagt at fasttelefon er døende sett over ganske lang tid, det ser du tydelig på de yngre som overhode ikke har noe forhold til fasttelefon.

Innleggene til Nåtedal er utmerkede for de som skjønner hva disse tingene dreier seg om og ser ting over et langt perspektiv.

Skal man virkelig jobbe med disse temaene finnes det masse fagblader, utredninger og masse annet stoff som er svært interesant lesning for den som vil forstå spillet og telepolitikken som forgår i norge.

Lenke til kommentar

Han snakker ikke om i dag, nå har Online med disse prisene presset videreselgene svært hardt, hvis de fortsetter slik vil mange av den få store problemer med og overleve.

Det spiller ingen rolle for TN at Online ikke tjener så mye på de fordi de tar inn grovt med penger på f.eks tele2 og de andre som bare videreselger på TN sitt utstyr.

Av de 329,- f.eks Tele2 tar for sin billigste linje vil antagelig opp i mot 90% av pengene gå rett til Telenor i leie og avgifter.

Hva skjer når mange av konkurrente ikke greier presset lenger?

Hva, hvis, om og når?

 

Forholder meg til fakta som er per i dag, ikke hva som er tenkelig om si 10 år :thumbup:

 

Bredbåndsmarkedet er intet unntak fra næringslivet forøvrig. Den sterkeste (de sterkeste) overlever, de svake bukker under. Verre er det ikke.

 

Men skal man ta "alle" telenorhatere i betraktning, så bør vel konkurrentene overleve :green:

Endret av Pingo68
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvilken verden du lever i når du hevder at nesten ikke finnes alternativer til Telenor, men ....

 

 

Dette er bare en liste over alternativer til Telenor bare her jeg bor. I andre, mere sentrale strøk, vil det helt sikkert være flere alternativer.

Vær så snill og les det jeg skriver en gang til, så får du med deg innholdet også!

Jeg sier ikke at det ikke finnes alternativer i dag. Det jeg sier er at mange av videresalgs-ISPene vil gå dukken, med mindre de bygger selv. Av de du lister opp er det vel kun Tiscali og Tele2 (og Bluecom inntil videre?) som er videreselgere av Jaras tekniske løsning, de andre bygger selv.

Tele2 er vel ikke den jeg først forventer vil ryke.

Personlig innbiller jeg meg at å "ri denne hesten" les telefoni, er å skyte seg selv i panna. Iptelefoni er "framtiden".

AOL

19 innlegg av deg så langt, håper ikke kommende innlegg står i like dårlig stil  :green:

Stil til hva?

Hva skal man da si om dine 652? ;-)

Lenke til kommentar
Forholder meg til fakta som er per i dag, ikke hva som er tenkelig om si 10 år :thumbup:

Bredbåndsmarkedet er intet unntak fra næringslivet forøvrig. Den sterkeste overlever, de svake bukker under. Verre er det ikke.

Nå er det ikke helt normale spilleregeler som gjelder i dette markedet, hadde alle stått likt så hadde det spillt mindre rolle, men det er ikke slik og dette er ganske åpenbart for de fleste.

Hvis Online får lov til og presse prisene og krysssubsidiere ADSL uten at myndighetene griper inn tar det ikke 10 år men kanskje bare noen måneder.

NGT, Catch og Bluecom vil kunne svare på tiltale i og med de har eller driver og bygger ut med eget i disse dager.

Tiscali har jo allerede varslet at de sterkt vurderer og trekke seg fra det norske markedet og ADSL-prisingen var en av grunnene til at de ikke så noen fremtid her.

Lenke til kommentar
Forholder meg til fakta som er per i dag, ikke hva som er tenkelig om si 10 år  :thumbup:

Hvem snakker om 10 år? For 10 år siden satt vi på 14.4-modem, om 10 år er det kanskje GB fiber inn på kjøkkenbenken?

Her snakker vi om perspektiver på kanskje fra måneder og opp mot et par år.

Kidsa jubler fordi de nå kan spille CS, sitte og bable på Messenger og besudle PCen sin med spyware/adware og virus via en 2048-linje istedet for 704, men dette strekker seg litt lenger enn som så. Det handler om at markedet i praksis ikke fungerer etter intensjonen, fordi en tidligere monopolist sitter med bukta og begge (kobber-)endene. Og det slår igjen tilbake på forbrukerne i siste instans.

Bredbåndsmarkedet er intet unntak fra næringslivet forøvrig. Den sterkeste (de sterkeste) overlever, de svake bukker under. Verre er det ikke.

Fair enough prinsipp det, men når den største aktøren i praksis kjøper av seg selv og kan tillate seg å drive uten å tjene penger er det ikke reell konkurranse.

 

Hvis noen fortsatt går rundt og tror det er vanntette skott mellom de forskjellige Telenor-selskapene så må de gjerne det. Og månen er en gul ost...... :-)

Lenke til kommentar
NGT, Catch og Bluecom vil kunne svare på tiltale i og med de har eller driver og bygger ut med eget i disse dager.

Skulle jo tro at disse 3 "selvstendige" leverandørerene klarer å opprettholde motpolen til Telenor for på den måten hindre at prisene stiger i fremtiden?

 

"Unormale" spilleregler finnes i flere bransjer, f.eks. bryggeribransjen. Ikke noe uvanlig i dette.

 

Men når det så er sagt, så bør linjenettet i Norge "fristilles" ved f.eks. at Staten tar over eierandel/ansvar. Dette skulle sikre fri konkurranse (uten at det vil hjelpe de "uselvstendige" leverandørene, Telenor har likevel nok dekning til å prise de ut av markedet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...