Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor setter opp hastigheten!

Anbefalte innlegg

8bit i en byte

1024bit i en kilobit (kb)

1024kb i en Megabit (Mb)

1024Mb i en Gigabit (Gb)

osv

1MB (MegaByte) = 1024kb (kilobit) * 8 (bit i en byte)

det vil da si at hviss jeg velger LOS 2000 vill jeg få max 250kB/s ved nedlasting?

men det bare i praksis da

Det blir iallefall et stort sprang fra 50kb/s jeg har nå :D

Endret av megakrølle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
pointet mitt var at der har de til og med 100mbits linjer, mens her i Norge har vi såvidt 10!, og kan ikke akkurat si det er mange som har det heller.

De i Sverige som kan få 100Mbit/s linjer, er noen få i sentrum av Stockholm, Göteborg og Malmö. Da er det bedre i Sør-Korea, der ALLE skal ha 100Mbit/s linjer i løpet av kort tid.

Nå må vi jo se innenfor realitetens grenser, Sverige ligger jo ikke så veldig langt foran oss innen it, så vi burde klare det her om noen år. Sør-Korea derimot har sikkert fått seg gb linjer når vi nærmer oss skikkelige 100mb linjer.

Ja jeg vet at det er ikke så mange som har tilgang til 100mbs linjene i sverige, men det er ikke verst når de allerede har klart og fåttt dett inn i Malmø, Stockholm og Gøteborg. Det er jo bare snakk om tid, før det utbrer seg skikkelig. og imens de holder på med det sitter de fleste på ynkelige linjer, kjenner jo selv flere som har Isdn , til og med 56.6 k! og når svenskene ligger foran oss på den måten der så blir det jo skammeligt! :p

Lenke til kommentar
Synes ikke det var så rått, megakrølle. 400 kroner for 1Mbit (1024kbit) er ikke spesielt billig. At det er fiber er nok en stor fordel, men ikke der og da.

Vi betaler 400kr i måneden 5 e-mail adresser, 5 iper 5- hjemmesider med 20mb hver, også 10 mbps inn og ut.

det ble jo tydeligvis for dyrt for dem og holde på slik så nå setter de bare inn i helt nye leiligheter.

Jeg synes heller de kunne ha satt prisen opp slik at de kunne klart og drevet normalt, tror en del hadde takka ja til noe slikt for 600-700kr eller hva hadde dere?

Lenke til kommentar
Telenor henger etter fortsatt dessverre :thumbdown:

Det er på tide at Telenor får ut fingeren og tilbyr 10-100Mbit-linjer for privatmarkedet til svenske priser... :love:

Man kan ikke få 100Mbps i annet enn ekstremt nære en telefonsentral, hvis man skal bruke det eksisterende kobber-nettet. Ellers må man rulle ut gravemaskinen, og det tviler jeg på at mange her gidder å betale for.... For man har enkelt og greit ikke behov for 100Mbps ennå. Kun en kuuulhets-faktor spør du meg :cool:

Som jeg sa tidligere, du får ikke nødvendigvis 100Mbps internet for det. Sett at de har 250 abonnementer med 100Mbps hver, som alle trøkker ned det de makter med f.eks. DC++. Da snakker vi ca. 25Gbps, og det er langt fra gratis for en nettleverandør å leie i utgangspunktet, hvis alle skal kunne få maks fart. Nope, sånn funker ikke verden ennå.

BTW, noen som vet hva kapasiteten som Telenor Internet har mot det eksterne nettet er for noe?

Lenke til kommentar
Synes ikke det var så rått, megakrølle. 400 kroner for 1Mbit (1024kbit) er ikke spesielt billig. At det er fiber er nok en stor fordel, men ikke der og da.

en ting til før jeg sier over og ut er at fiberen er fremtidsrettet og de kommer sikkert til å komme med langt høyere hastigheter i fremtiden for kommer man til å ha bruk for mye mer enn 2/1Mbps nå for tiden??

Lenke til kommentar

Jeg skal si det at telenor må sette opp bånbredden til 1024 og nedlastingsbegrensningen til vertfall 15 gb for prisen 350 kr for att jeg skal forsette og være kunde der når det har gåt et år!!

Endret av all right
Lenke til kommentar

Til dere som klager på ut-hastigheten, så snakket jeg med en selger ista som sa at utstyret Telenor satt inn i sentralen hadde max 256kbit ut.

Det er vel kun tele2 og bluecom som bruker alt deres utstyr og ingen av de har over 256 heller.

Veldig synd om det er sant...

Lenke til kommentar
...uten at de er i nærheten av å klare å laste ned 30 Gb i måneden. Ihvertfall ikke lovlig, og det er jo begrenset hvor mange årsregnskap som skal hentes. (Det er jo en yndet målestokk) :D

Eh....neivel?

Jeg sitter her med en smukk liten Delta fra NGT med studentpris og jeg har INGEN problemer med å laste ned 30 GB i måneden. En kjapp sjekk i Netlimiter indikerer ca 46 GB nedlastet totalt. Og det programmet ble installert for mindre enn en uke siden. Og siden det har jeg ikke lastet ned NOE ulovlig. Kun musikk, serier og filmer. Dette er ikke forbudt.

Om jeg har bedrevet litt sjørøveri og lastet opp opphavsbeskyttet materiale til andre får så være, skal ikke uttale meg om det, men det vi snakker om her er uanset rene download-tall.

Telenor har så langt solgt ADSL-linjer på grunn av tre faktorer:

- reklame

- tilgjengelighet (=monopolistmarked)

- dumme mennesker

Av disse tror jeg den siste er den viktigste.

Og HVIS dette er fakta og ikke våte drømmer fra frustrerte nerder bør enkelte som danser krigsdans på Nextgentels grav stille seg følgende spørsmål:

Tro dere virkelig at NGT & Co. vil sitte rolig å se på dette?

Lenke til kommentar
Telenor henger etter fortsatt dessverre :thumbdown:

Det er på tide at Telenor får ut fingeren og tilbyr 10-100Mbit-linjer for privatmarkedet til svenske priser... :love:

Man kan ikke få 100Mbps i annet enn ekstremt nære en telefonsentral, hvis man skal bruke det eksisterende kobber-nettet. Ellers må man rulle ut gravemaskinen, og det tviler jeg på at mange her gidder å betale for.... For man har enkelt og greit ikke behov for 100Mbps ennå. Kun en kuuulhets-faktor spør du meg :cool:

Som jeg sa tidligere, du får ikke nødvendigvis 100Mbps internet for det. Sett at de har 250 abonnementer med 100Mbps hver, som alle trøkker ned det de makter med f.eks. DC++. Da snakker vi ca. 25Gbps, og det er langt fra gratis for en nettleverandør å leie i utgangspunktet, hvis alle skal kunne få maks fart. Nope, sånn funker ikke verden ennå.

BTW, noen som vet hva kapasiteten som Telenor Internet har mot det eksterne nettet er for noe?

250 abonnementer med 100 mbitsvær vil jo stort sett aldri være i nærheten av 25 gbps, kanske 400-500 mbits eller noe slikt er mer sannsynelig.

AtW

Lenke til kommentar

Fy pokker så lang denne posten ble .... med fare for å ha oversett noe;

Sette Telenor opp farten?

Vurderer Telenor (pga prisen) eller NGT (pga farten) som erstatning til mitt tiscali abn. (taper 1500 på å si det opp, men det sier litt om hvor drit lei jeg er tiscali)

EDIT: Lese litt, ja :blush:

Snakket med kundestøtte for bedrift idag og spurte om dette med økte hastigheter. Den 19. Mars blir det offentligjort "noe" som innebar nye produkter, som først og fremst ble tilbudt nye kunder, og deretter bli igangsatt for eksisterende kunder. Dette vil IKKE gjelde bedriftskunder fikk jeg vite. De som allerede er Telenor kunder vil få en email med detaljer 19.03.2004, eller rett før denne dato. Da var det jo hold i dette allikevel da!

Lurer fært på om dette da blir en gratis oppgradering eller om det er "for 20 kroner mer, får du osv osv"

Jeg regner med at Telenor har ligget relativt lavt med opplysninger om denne saken fordi de ønsker å ha tilbudet implementert og klart den dagen det blir offentliggjort.

Blir spennende å se for oss som allerede er Telenor kunder, så jeg skjønner godt at denne tråden vekker oppsikt og interesse,  regner ikke med at Rayline TWB er Telenor kunde siden han/hun synes vi "styrer" for mye.

Du får helle titte bort da hvis det blir for mye å bære for deg. 

Endret av JEG76
Lenke til kommentar

Etter så mange innlegg hvor dere sier at dere "i alle fall ikke skal ha Telenor" så må jeg fortelle dere at dere er nok ikke i det segmentet Telenor fokuserer på. Største andelen av Norges befolkning bruker internett til å surfe litt og lese mail, derfor er nedlastningskvotene overkommelig. (og jeg prøver ikke å rettferdiggjøre nedlastningskvoten her, så ikke gi meg pepper for det!)

Men poenget mitt er at Telenor vil nok ikke fokusere på det segmentet som henger inne her på hardware, og vil neppe bruke tid og energi på å kommunisere ut til dere.

Og når det gjelder pris og hastighet, så har det skjedd en del på adsl-linjer for bedriftsabonnement. Kan hende at "kildene" til den som startet tråden har blandet litt mellom bedrift og privatperson.

Lenke til kommentar
Med den sterke kapitalen de har, så hadde de ikke hatt problemer med å få lagt ut fiber til de fleste hjem i større tettsteder, og dermed ikke hatt behov for å oppgradere linjene på mange tiår framover. Men langsiktig fortjeneste er ett ord som ikke eksisterer i telenors ordforråd.

Har man egentlig lyst til at de skal gjøre det?

Da ville jo TNN ha fått balletak på markedet der også og det gagner ingen.

Lenke til kommentar
Etter så mange innlegg hvor dere sier at dere "i alle fall ikke skal ha Telenor" så må jeg fortelle dere at dere er nok ikke i det segmentet Telenor fokuserer på.

Men da det bare var ISDN å få, DA var vi svært så velkommne.

Lenke til kommentar

Fikk akkurat en telefon fra Telenor som "ryddet opp" i gamle lister.

Han spurte om jeg var interessert i ADSL, men jeg takket høflig nei siden jeg allerede har fra Tele2.

Men jeg benyttet jo anledningen til å spørre om denne hastighetsendringen ol. og han bekreftet at det ville komme mange nye produkter, bla. 2Mb/s linje.

Jeg tipset ham også om denne tråden, så kanskje vi kan få noen innlegg fra Telenor ansatte her også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...