dagatle Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 (endret) Hei kjøpte meg en RocketRaid 1640 kontroller med tanke på å sette opp et RAID 5 med 3 stk 120GB. Når bios finner diskene mine så listes det opp channel 1-4 hvor da diskene mine blir funnet og alt bra. Men det står både master og slave på hver channel. Mine disker dukker opp som Master alle men hva er Slave greia for noe ? Er dette noe fremtidig ? Foresten er det noen som har erfaringer med Block Size i et lignende array ? Endret 19. februar 2004 av dagatle Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 (endret) Den kontrolleren bygger på HTP374 chipen som også er i RocketRAID 404 og 454, og er i utgangspunktet en 4-kanals IDE kontroller (for 8 disker), i S-ATA utgaven har de satt en "konverter/bridge" på hver kanal for å kjøre S-ATA. Antakelig "synes" slave i BIOS rett og slett fordi den bruker samme BIOS som andre HPT374 kontrollere eller fordi de har glemt å "skjule" slave. Uansett, du vil aldri kunne kjøre mer enn 4 disker på kontrolleren din dessverre Edit: Block size/cluster size bestemmer hvor små bestandeler disken logisk skal deles opp i, min erfaring med RAID5 er at 64kb gir langt bedre ytelse enn f.eks 4, 8, 16 eller 32 - jo flere disker des viktigere er det å øke denne størrelsen. Problemet (i RAID) med 4kb som XP gjerne bruker som standard på en enkel disk er at når flere disker skal jobbe i takt så vil de sende 16x så mange data-pakker med 4kb som med 64kb, og dette ødelegger ytelsen. Den eneste ulempen blir jo at samme hvor små filer du lagrer på disken så vil de i praksis okkupere 64kb. Jeg ville valgt 64kb om jeg var deg. Endret 19. februar 2004 av Dollar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå