inaktiv000 Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Hva gjør egentlig denne funksjonen? Vil HT hjelpe på regneoppgaver? Er det bortkastet når en kjører Windows 2000? Lenke til kommentar
thoering Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 (endret) Hyper-threading er en teknologi som gjør at prosessoren greier å utføre to regneoperasjoner samtidig. Alle andre cpu´er regner bare en om gangen. Dette gjør at P4 med HT yter ekstra godt bl.a ved multitasking o.l, og dette virker uavhengig av om du bruker Win2k, WinXP eller DOS Det finnes ingen grunn i verden til ikke å enable HT om du har en prosessor som støtter det. Endret 19. februar 2004 av thoering Lenke til kommentar
Tfosheim Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Alt er forklart i hw.no sin test av Pentium 4 3.2 GHz Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Ikke helt riktigt. HT må være støttet av operativsystemet, eventuelt må operativsystemet ha støtte for to prosessorer. Dermed utgår DOS. (les mer på linken over) Edit: Noen var raskere enn meg Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Tror operativsystemet må støtte HT eller flere prosessorer. win 98 tror jeg ikke støtter noen av delene, og kan dermed ikke bruke HT. WinXP home støtter HT men ikke flere frosessorer. win2000 støtter ikke HT, men siden det støtter flere prosessorer kan man bruke HT, men det vil ikke funke like bra som på et system som støtter HT (som fekt winXP pro/home). Tror faktisk heller ikke prosessoren kan jobbe med mer enn en ting om gangen, men t den heller kan jobbe med en annen oppgave mens primæroppgaven prøver å hente noe fra chache eller RAM. Er ikke sikker på dette... Lenke til kommentar
Blib Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Er det noen som kan forklare dette nærmere? Hva *ER* AS og xAPIC? Er det disse to dingsene som faktisk utfører regneoperasjonene? Er "Processor Executuion Resources" Cache? Men den må jo sende tilbake data til minnet når den er ferdig, og da kan den jo bare sende en og en data av gangen? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 (endret) men det er verdt å nevne at ytelsesøkningen er relativt beskjeden (men merkbar), og fungerer bare for programmer som er spesielt laget for å ta dette i bruk (og det er desverre ikke mange hittil), eller for multitasking (om OS støtter hyperthreading). Det mest merkbare er økt responstid, spesielt under situasjoner der mange programmer jobber samtidig. -Stigma EDIT: Les heller linken over, den forklarer alt greit. Endret 19. februar 2004 av Stigma Lenke til kommentar
Blib Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 HyperThreading gir vel egentlig bare noen øktytelse når du kjører flere applikasjoner SAMTIDIG, noe vi alle ofte gjør. Unzipping av filer samtidig som vi leser HW.no? Da vil jeg ha HT Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 HyperThreading gir vel egentlig bare noen øktytelse når du kjører flere applikasjoner SAMTIDIG, noe vi alle ofte gjør. Unzipping av filer samtidig som vi leser HW.no? Da vil jeg ha HT det klarer min nåværende prossor fint. Ser ikke på surfing som prosessorkrevende.. Unzipping og 3d rendering samtidig derimot.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 (endret) Det er en meget god (pedagogisk og forklarende) artikkel om HyperThreading og andre fler-tråd-metoder her: http://arstechnica.com/paedia/h/hyperthrea...hreading-1.html Endret 19. februar 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Poenget med Hyper Threading (hvertfall sånn det fungerer i praksis) er at det "oppfører" seg raskere, responstiden og ytelsen når du gjør flere ting på en gang er vesentlig forbedret. Dersom du aldri har hatt en HT- eller dual prosessor maskin så er det litt vanskelig å forklare men spør noen som har gått fra en "gammel" maskin til en HT maskin, nesten uten unntak vil de si noe sånn som at de vil aldri gå tilbake. Ta en titt på denne videoen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Ta en titt på denne videoen. Det jeg alltid har lurt på er hvorfor THG legger på den grusomme musikken på videoene sine, og så høyt ståynivå? Kunne de ikke heller bare ha latt være og heller ha lydene fra PC'n (vifter og høytalere) ? Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Ta en titt på denne videoen. Det jeg alltid har lurt på er hvorfor THG legger på den grusomme musikken på videoene sine, og så høyt ståynivå? Kunne de ikke heller bare ha latt være og heller ha lydene fra PC'n (vifter og høytalere) ? De er jo tyske... de må vel bare ha noe bråkete syntetisk/techno musikk med Lenke til kommentar
Blib Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 HyperThreading gir vel egentlig bare noen øktytelse når du kjører flere applikasjoner SAMTIDIG, noe vi alle ofte gjør. Unzipping av filer samtidig som vi leser HW.no? Da vil jeg ha HT det klarer min nåværende prossor fint. Ser ikke på surfing som prosessorkrevende.. Unzipping og 3d rendering samtidig derimot.. Mja, okay, det går kanskje ikke like tregt alltid. Men jeg har nå opplevd her at normal surfing ble UTROLIG mye tregere når jeg adde en skikkelig krevende prosess i bakgrunnen, kanskje bare en unzipping, og da hadde det vært fint med en HT-kompatibel CPU Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Vet ikke om HT har skylden, men jeg blir iallefall mektig imponert når jeg kan spille f.eks. UT2003 samtidig som jeg kjører Prime95 og det fortsatt går brukbart unna! timtowtdi Lenke til kommentar
diskvask Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Prime95 kjører vel med lav/idle prioritet? Dvs. den tygger på tallene kun når ingen andre programmer trenger cpukraft. Lenke til kommentar
Stor Oddnoga Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Poenget med Hyper Threading (hvertfall sånn det fungerer i praksis) er at det "oppfører" seg raskere, responstiden og ytelsen når du gjør flere ting på en gang er vesentlig forbedret. Dersom du aldri har hatt en HT- eller dual prosessor maskin så er det litt vanskelig å forklare men spør noen som har gått fra en "gammel" maskin til en HT maskin, nesten uten unntak vil de si noe sånn som at de vil aldri gå tilbake. Ta en titt på denne videoen. Jeg gikk akkurat fra et AMD XP 2700+ basert system over til et P4 2.8 HT system. Merker faktisk forskjell. Helt klart at jeg vil ha en lignende løsning neste gang. Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Prime95 kjører vel med lav/idle prioritet? Dvs. den tygger på tallene kun når ingen andre programmer trenger cpukraft. Jo det stemmer visst - måtte derfor forsøke å sette Prime til 'Above Normal' og spille en runde UT ... funket like fint det :-D timtowtdi (fortsatt imponert) Lenke til kommentar
OlaTK Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 hvorfor får jeg lyst til å bytte prosessor snart nå? Pleier mange ganger å kjøre flere opperasjoner på en gang som feks: Encoding av film Video redigering Unzipping osv. Da begynner det å gå passe treigt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Jeg er enig i at HyperThreading er _den_ mest fristende egenskapene ved Pentium4'ene. Men på den andre siden så blir jeg jo også fristet av AMD's 64-bit arkitektur og den potensielle gode overklokkingsegenskapene som kan komme når AMD har klar 90nm-prosessen. Synd man ikke kan få begge deler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå