DementedAlbino Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Om en bare bruker linjen til å snakke i telefonen via iptelefoni, hvor mange minutter er det da snakk om før grense på 1 GB er nådd? Er det snakk om så pass lang tid at dette ikke er et problem, eller vil en merke at grensen vil minke ganske raskt? Lenke til kommentar
fullifaencom Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 det kommer ann på hvilken type komprimering som blir brukt. 1 vanlig tale kanal er 64kbyte/s , men det er vanlig å komprimere denne iallefall ned til 32 (8 går også bra). Så da er det bare å dele 1Gbyte på f.eks 64kbyte Lenke til kommentar
Rocambole Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 ISDN som også er en digitalisert talekanal bruker da ikke mer en 64 kbit/s (ikke byte) pr kanal. Lenke til kommentar
plex- Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Telenor kutter vell ikke linjen når 1GB er brukt opp? En settes bare ned? Så en vil vell enda kunne bruke den til telefoni? Lenke til kommentar
Rocambole Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Telenor kutter vell ikke linjen når 1GB er brukt opp? En settes bare ned? Så en vil vell enda kunne bruke den til telefoni? Fra Spørsmål og Svar sida til Telio: 1. Hvilken båndbredde/hastighet kreves for telefoni over bredbånd ? Svar : Telefonsamtaler på bredbånd trenger ca. 80 kbps i begge retninger for hver samtidig samtale (hver "linje"), så de aller, aller fleste bredbåndsforbindelser har mer enn nok båndbredde for en telefonlinje, og mange har nok til både 3 og 4 linjer. Dette betyr nok desverre at 64Kbps er for lite. :-( Lenke til kommentar
joebush Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 (endret) Telenor kutter vell ikke linjen når 1GB er brukt opp? En settes bare ned? Så en vil vell enda kunne bruke den til telefoni? Jo, men grensen settes nok ned til under det telefonen trenger til overføring av data. Telio sier at man trenger 80kbps minimum i begge retninger. Setter ikke Telenor hastigheten ned til 64k? Denne komprimering kan heller ikke endres da Telio ikke gir fra seg passordet til telefonene. Det kan da tenkes at de bare støtter den ene komprimering på deres side for å ikke gå ned i kvalitet brukeren opplever. 80kbps blir ca. 10KB/sek i begge retninger (20KB/sek tilsammen), og 50 sekunder blir til 1MB. 50*1000/60 = 833 minutter eller 13,9 timer i telefonen før man har oppnådd grensen. Og da er det antatt at man ikke bruker nettet til noen annet! Endret 19. februar 2004 av joebush Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 det kommer ann på hvilken type komprimering som blir brukt. 1 vanlig tale kanal er 64kbyte/s , men det er vanlig å komprimere denne iallefall ned til 32 (8 går også bra). Så da er det bare å dele 1Gbyte på f.eks 64kbyte Bruk f.eks 32 kbit/s som utgangspunkt. (IKKE kByte/s): 1GByte / 32kbit/s = 1 000 000 000 Byte * 8 bit/Byte / 32 000 bit/s = 250 000 s (altså ~70 timer) Lenke til kommentar
joebush Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 det kommer ann på hvilken type komprimering som blir brukt. 1 vanlig tale kanal er 64kbyte/s , men det er vanlig å komprimere denne iallefall ned til 32 (8 går også bra). Så da er det bare å dele 1Gbyte på f.eks 64kbyte Bruk f.eks 32 kbit/s som utgangspunkt. (IKKE kByte/s): 1GByte / 32kbit/s = 1 000 000 000 Byte * 8 bit/Byte / 32 000 bit/s = 250 000 s (altså ~70 timer) Jeg kan ta feil, men jeg tror trådstarteren tenker på Telio, som krever 80kbps i hver retning. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Telenor kutter vell ikke linjen når 1GB er brukt opp? En settes bare ned? Så en vil vell enda kunne bruke den til telefoni? Fra Spørsmål og Svar sida til Telio: 1. Hvilken båndbredde/hastighet kreves for telefoni over bredbånd ? Svar : Telefonsamtaler på bredbånd trenger ca. 80 kbps i begge retninger for hver samtidig samtale (hver "linje"), så de aller, aller fleste bredbåndsforbindelser har mer enn nok båndbredde for en telefonlinje, og mange har nok til både 3 og 4 linjer. Dette betyr nok desverre at 64Kbps er for lite. :-( 80 kbps må være absolutt minimum. Har selv erfart at ip-telefoni på en 256kbps linje var dårlig. Kunne fungere bra til tider, men om man samtidig surfet på nettet ble det hakk i samtalen. Dette var mellom telefoner i samme WAN, altså ikke store fysiske avstander. Nå aner jeg ikke hvilken komprimering som ble brukt da . . . Og angående ISDN telefon, så er det store forskjeller på IP-telefoni og ISDN-telefoni. Lenke til kommentar
paddington2003 Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 løses enkelt ved å bytte fra Telenor, ingen grunn til å finne seg i kvote på brebånd lenger nå Lenke til kommentar
joebush Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 løses enkelt ved å bytte fra Telenor, ingen grunn til å finne seg i kvote på brebånd lenger nå Det har aldri vært en grunn. Kvote ble innført av Telenor nylig. Lenke til kommentar
Gambler FEX online Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 Kan en brukt Traffic shaper være svaret (som netscreen 5 på ebay.com)? det er dyrt å utkvikle dettemen forbruker produsentene kan få til mye rart om det blir marked for det. det blir nok forsinkelse i spill, kanskje om man hadde UPC og "light" så kan man ha en bredbånd for telefon og en for spilling og surfing. Telefoni er dyrt så det lønner seg kanskje, jeg synes alle skulle fått UPC isteden for Telenor Avidi. Lenke til kommentar
snole Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=176965&hl= Lenke til kommentar
fullifaencom Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 Telenor kutter vell ikke linjen når 1GB er brukt opp? En settes bare ned? Så en vil vell enda kunne bruke den til telefoni? Fra Spørsmål og Svar sida til Telio: 1. Hvilken båndbredde/hastighet kreves for telefoni over bredbånd ? Svar : Telefonsamtaler på bredbånd trenger ca. 80 kbps i begge retninger for hver samtidig samtale (hver "linje"), så de aller, aller fleste bredbåndsforbindelser har mer enn nok båndbredde for en telefonlinje, og mange har nok til både 3 og 4 linjer. Dette betyr nok desverre at 64Kbps er for lite. :-( 80 kbps må være absolutt minimum. Har selv erfart at ip-telefoni på en 256kbps linje var dårlig. Kunne fungere bra til tider, men om man samtidig surfet på nettet ble det hakk i samtalen. Dette var mellom telefoner i samme WAN, altså ikke store fysiske avstander. Nå aner jeg ikke hvilken komprimering som ble brukt da . . . Og angående ISDN telefon, så er det store forskjeller på IP-telefoni og ISDN-telefoni. Har satt på ip telefoni løsninger hos flere store kunder, kjører både opp til 4 samtaler på EN 64kbps linje uten problemer. Lydkvaliteten er vel så god som på ISDN. Tror du det ville være lønsomt for å bedrifter å kjøre IP telefoni dersom de måtte hatt ove 2Mbit for 10 tale kanaler? Tvilsomt :-) Nortel, Ericson og Cisco som må anses som de største på markede innen VOIP sier enten 64, 32 eller 8 Kbps Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå