saphire Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Jeg har anskaffet waterchill settet til astek, casemodda kabinettet, laga ett hull i toppen og festet radiatoren dær. Så monterte jeg to stk 120mm vifter, det som fulgte med, og ett jeg kjøpte hos microplex, Smartcooler vifte, 103m³/time,27dB(A). Da har jeg fikset d slik at smartcooler vifta er øverst og vifta som fulgte med henger under og kjører på 7v. Smartcooleren kjører på default. Begge suger luft innover, inn i kabinettet. Hørte fra en kamerat, at to vifter som kjører sammen parallelt nuller ut hverandre, noe jeg er uenig i. Prøvde å stoppe den vifta som var med waterchill settet, og da gikk faktisk tempen opp med 3-4c, når begge kjørte var d på normalt, idle 42-40c Har pentium4 2.4ghz. Så er det noen som vet hva som lønner seg i dette tilfellet? Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Det er hvis du ikke har noe motstand imellom viftene, men her har du jo en radiator, dessuten vil jeg ikke si at de nuller ut hverandre, men ytelsen vil ikke bli noe bedre. Lenke til kommentar
johanhs Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Hvis en skal ha to vifter i SERIE, som det virker som du har utifra beskrivelsen din, bør de dytte like mye luft begge to. Om ikke, skulle en tro at den trege bør ligge først i luftstrømmen. Hvis ikke vil den trege vifte bremse luftstrømmen fra den raske... ( Dette er luftstrømsteori fritt oversatt fra motorverdenen, altså turboer, kompressorer ) Aksiell vifter liker ikke mye mottrykk, men vanlige radiatorer har ikke mye mottykk. Det er derfor bedre å motere de i parallell. Da har hastighetsforskjellen mye mindre å si også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå