Gå til innhold

Alarmerende !


Dr.X

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, jeg må si meg litt enig med Dr.X her. Det er egentlig direkte flaut at folk, norske folk, ikke greier å skrive det norske språket sånn nogenlunde godt. Mange har problemer med å skille å og og fra hverandre. I tillegg deles ord opp til de grader og som om det ikke var nok er det noen som ikke greier å bruker hvilken og hvem riktig. :scared:

Her har vi bare noen av de vanlige feilene. Huff, ungdomen nå tildags altså.

 

Edit:

Sitat av Sokrates:

"Dagens ungdom er blitt så uhøflig og har ikke lenger respekt for de eldre. De reiser seg ikke når eldre entrer rommet, og de trakasserer lærerne. Attpåtil er de late, og ukonsentrerte? Ungdommen nå til dags er rett og slett ikke hva den var før?"

 

Og merk, dette ble sagt for 2500 år siden :scared:

Endret av ernie85
Lenke til kommentar
Ehrm....tror nok det heter noenlunde, og ikke nogenlunde...? Mulig jeg tar feil..  :p

tjaa, kommer litt an på det egentlig. På bokmål heter det, som du sier, noenlunde, men på nynorsk heter det nokolunde. Når man tar med at jeg har litt røtter fra sørlandet, at bokmål egentlig i sin tid var dansk og at sørlansk har litt blødekonsonanter fortsatt, så blir det nogenlunde.

 

Je har litt innslag her og der av sleke dialekter skjønneru :green:

Lenke til kommentar
Faktum er vel at folk lærer andre språk sin gramatikk mye bedre enn sitt eget.

Dette fordi vi snakker vårt eget språk hele tida, og tenker ikke over nøyaktig gramatikk når vi skriver, vi skriver bare som vi snakker.

Mens med engelsk har man måttet pugge gramatikk for å lære språket, og dermed blir gramatikken mye mer korrekt.

Jeg har f.eks. en stor trang til å rette engelske gramatikkfeil mye mer enn jeg henger meg opp i norske gramatikkfeil.

Svært godt poeng. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...