Gå til innhold

Advarsel ang MSI Fx5900

Flop|s

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg tenkte jeg ville advare alle som misker og trikser litt med Fx5900 kortet sitt. Jeg satte på nye ramkjølere for ikke lenge siden, grunnet at vannkjølinga skulle få plass.. Så var det så at de jeg satte på ikke var helt det beste, så jeg fikk fatt i noen gode kobberkjølere som skulle ta over. For å ta av gamle rambrikker og annet som er limt fast, er oppskriften enkel; varm opp brikkene med en hårføner og vipp det av med et flatjern som hviler på et kredittkort. Jeg satte igang med å varme opp en kjøleribbe til den ble glodhet, og vippet det av. Hmm.. dette gikk da uvanlig lett, det virka som om den ikke satt helt skikkelig, og når jeg så på den siden av ribba som vender ned mot minnet, fikk jeg se dette:

ramS.jpg

Som dere ser sitter fortsatt nesten hele rambrikka igjen på ribba. *sigh* Ikke helt bra.. Jaja.. da var det tapt... for å sjekke om det ikke var et engangstilfellet så løsna jeg resten også, på samme måte som før. Det var også enda en rambrikke som føyde seg til rekken av avfall til avd. diverse på fyllinga..

Altså dette er bare en advarsel, vær veeldig forsiktig når du skal ta av gamle kjøleribber, det kan gå galt!

Edit: Fiksa bildet..

Endret av Flop|s
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så ikke helt bra ut det nei... Du har ikke vært LITT hardhendt da?

Det skulle man kanskje tro etter bildet, men jeg var faktisk ganske så forsiktig. Ikke første gang jeg gjør dette, og det har aldri skjedd noe før. Og siden det er et rimelig bra kort så var jeg "gentle" med det..

Lenke til kommentar

Det skulle man kanskje tro etter bildet, men jeg var faktisk ganske så forsiktig. Ikke første gang jeg gjør dette, og det har aldri skjedd noe før. Og siden det er et rimelig bra kort så var jeg "gentle" med det..

du fryste ned kortet først? eller reiv du de rett av?

Lenke til kommentar

Som jeg sa i første post er det varmet opp med hårføner.. Dette har fungert helt ypperlig på et titalls andre kort.

Lenke til kommentar

Jeg kan jo legge til at kortet har vært skikkelig vanskelig i det siste.. Driverne har ikke villet installere seg og det har under boot vært 5 vertikale striper nedover skjermen. Kan jo ha hatt noe å si, at det var litt dårlig.. ?

Lenke til kommentar

Som jeg sa i første post er det varmet opp med hårføner.. Dette har fungert helt ypperlig på et titalls andre kort.

Å varme opp har ingen hensikt, fryse ned derimot har det. tenk deg hvis chippene hadde blitt varme og kjølingen bare sklidd av.

Lenke til kommentar

Å varme opp har ingen hensikt, fryse ned derimot har det. tenk deg hvis chippene hadde blitt varme og kjølingen bare sklidd av.

Sant nok, men det blir ordentlig varmt når man varmer det opp med hårføner, og da mener jeg skikkelig varmt! Så varmt er det aldri i nærheten av å være i drift.. Men det kan jo selvfølgelig være at du har rett, at det ikke hjelper det spor, men de andre brikkene datt også rimelig lett av. Det som var pussig var at det virka som at det rambrikka nesten ikke satt fast i det hele tatt!

Lenke til kommentar
varmer ein ikkje opp pcb for å få av ting som er lodda fast ...? eller er egheitl ute og skykler?

Jo, men kjølerene var jo limt fast. Men du varmer pcb for og ta loddetinn,

bare se på øverste bildet! :D

Men for all del, hadde sikkert gjort samme tabben selv i farten.

Kondolerer med tapet ditt... R.I.P.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...