F-r-e-d-r-i-k Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Jeg skal borre fire vifteskruehull i plexien på mitt kabbis. Luftehullene er ferdig skåret ut fra fabrikk, men disse baserte seg på at viften var festet på et stativ inne i PC'en. Jeg har et Thermaltake Xaser III hvis noen lurte. Hva skal jeg borre med, og hva bør jeg passe på? Noen erfaringer? Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 (endret) Vanlig borremaskin? Håndbor? Du bestemmer selv. Selv liker jeg best borremaskin, stømdrevet (Black & Decker). De på batteri er et mareritt, syns jeg. Ellers så begynn med et lite hull og utvid det med større borr. Tar bittelitt lengre tid, men da slipper du at noe sprekker og det ser faktiskt litt penere ut. Ikke legg for mye vekt på borret, og ha ikke for stor hastighet siden plexi smelter lett. Endret 18. februar 2004 av bamsefar Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 (endret) 1: Fest plexien godt slik at den ikkje flytter seg. 2: Bruk boremaskin (ikkje batteridrill) 3: Bor i vei ikkje ha for låg hastighet, da er det lettere for at den hakker Endret 18. februar 2004 av zeph Lenke til kommentar
Leetrune Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Vær forsiktig, ruta mi sprakk den men nå har jeg ny! Bruk rett bor da, hjelper ikke å måke på med bor som ikke er ment for det Lenke til kommentar
F-r-e-d-r-i-k Skrevet 18. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2004 Har bare en batteridrevet kraftig sådan. Litt delte meninger om hastighet her ser jeg. Leetrune: Hva er rett bor? Og hvor får jeg tak i det? Hadde tenkt til å bruke metall/tre-bor. Takk for kjappe svar Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Eg har brukt trebor som funket bra, da går du raskt gjennom og kan ha høg hastighet uten at den smelter Lenke til kommentar
CaZiO Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Blir det noe forskell om man bruker maskeringsteip? Mindre sprekker? fliser? Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 (endret) Tenk deg at borret sklir før du har kommet i gjennom? Uten maskeringsteip kan jeg garrantere deg at den plexi platen er ødelagt. Veldig kjipt om man har lagt mye arbeid i det. Med andre ord, legg deg en vane og bruk maskeringsteip ALLTID om du har mulighet til det. Helst vent til du har, om du ikke har Endret 18. februar 2004 av bamsefar Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Har bare en batteridrevet kraftig sådan.Litt delte meninger om hastighet her ser jeg. Leetrune: Hva er rett bor? Og hvor får jeg tak i det? Hadde tenkt til å bruke metall/tre-bor. Takk for kjappe svar Vet ikke helt hva jeg ville anbefalt. Hvis du har et bra trebor og metallbor så prøv med en liten testbit og finn ut selv hva du liker. Med metallbor så mener jeg at plexien smelter mye letter, men treboret "river" litt. Kan jo være mine borr, så det trenger ikke gjelde dine borr. Så lenge du tar deg god tid så går det nok bra uansett. Lenke til kommentar
Tabaqui Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Borret opp en del skruehull i Sunbeam kabinettet jeg bruker til modden min. Brukte skarpe stålbor på 4mm. Batteridrill er ikke noe problem. Lag et skikkelig merkemed syl eller noe før du begynner så sklir ikke borret unna. Borret selv på så lavt turtall som jeg klarte få maskinen til å gå (kunne lett telle omdreiningene). Tar litt tid, men har hele tiden full kontroll. Du serog hører hvis noe holder på å sprekke, da er det bare å slippe "avtrekkeren". Det rekker du fint før noe galt skjer. Borret selv opp noen hull mindre enn 5mm fra kanten, og det var ikke noe problem i det hele tatt. Lenke til kommentar
muv Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 (endret) Bruk en slitt trebor, på høy hastighet. Hvis du har lav hastighet, og trykker båren ned i plexien, smelter den lettere. Så, høy omdreining og lett på hånden EDIT: Ser ut som det er veldig delte meninger her... Etter mine erfaringer skal det litt til før plexien sprekker. Endret 19. februar 2004 av muv Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Høy og lav hastighet ser jeg.. Jeg bruker det midt i mellom Lenke til kommentar
F-r-e-d-r-i-k Skrevet 19. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2004 Høy og lav hastighet ser jeg.. Jeg bruker det midt i mellom N1 Artic Tror jeg prøver meg litt frem, men det hadde vært dumt å ødelegge plexien min fordi den tross alt er en del av en fabrikkbygget dør , som jeg tror det kan være vanskelig å få nye av. Lenke til kommentar
Fenwick Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Sett borret i revers, smelter rett gjennom uten sprekker. Lenke til kommentar
The Helper Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 (endret) Borring i plexi; finn en bor som er rett størrelse, putt den i drillen (en batteridrill er greiest, da den er fin å regulere, samt at men slipper den j***** ledninga i veien) bor i en betongkloss eller noe lignende (dette sløver boren, og den huker ikke i plexien) eventuelt så kan du kjøpe plexiborer kjør på medium hastighet. (spiller egentlig ikke så stor rolle, men lettere å kontrollere) Skal du ha hull som er polerte, da kjøper du slipepasta og dypper boren i før du borer (slipepasta får du på bilrekvesita-butikker) men husk å sløve boren, for da er den fin å bruke til plexi, men ingenting annet.... det kan vere en god ide å bore ett lite hull først, for den sløve boren vil antagelig prøve å "gå" bortover plexien Endret 19. februar 2004 av The Helper Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Eg har faktisk brukt eit trebor-sett frå Europris bla. til å bore hol til ein knapp på 20mm. Brukte boremasking og hadde ganske høg hastighet, gjekk som varm kniv i smør og ikkje tegn til sprekker, riper eller hakk Lenke til kommentar
F-r-e-d-r-i-k Skrevet 20. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2004 Det dere sier om å smelte, delvis borre seg gjennom, lurer jeg litt på. Er det slik at mens du borrer kan borret plutselig smelte seg litt til høyre eller venstre slik at hullet blir skeivt? Etter man har borret, får man slike plexi rester som "dytter seg ut" på baksiden av det man borrer. Slik man får når man borrer i metall og tre. Håper noen skjønner hva jeg mener Så vilken vei lønner det seg å borre fra? Utsiden og inn, eller motsatt? Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Det dere sier om å smelte, delvis borre seg gjennom, lurer jeg litt på. Er det slik at mens du borrer kan borret plutselig smelte seg litt til høyre eller venstre slik at hullet blir skeivt? Etter man har borret, får man slike plexi rester som "dytter seg ut" på baksiden av det man borrer. Slik man får når man borrer i metall og tre. Håper noen skjønner hva jeg mener Så vilken vei lønner det seg å borre fra? Utsiden og inn, eller motsatt? Har aldri opplevd av boren smelter seg sidelengs. Men det kan kanskje skje hvis boren er for sløv og det utvikles mye varme. Boring i plexi medfører heller ikke grader slik man kan få på tre eller metall. Men det er veldig lurt å understøtte der du borer med en liten trebit. Det kan nemmelig brytes løs et lite stykke på baksiden hvis man er litt hardhendt. Lenke til kommentar
Smilodon Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 Sløvt bor og middels hastiget... bor bare litt om gangen... 1 mm om gangen ca... og ikke press noe serlig. Hvis du vil ha et styringshull så tar du det minste borret du finner og borer med høyst mulig hastighet... har ikke noe å si om det smelter litt hvis du skal ha større hull uansett... har borra mye i plexi, og jeg har funnet ut at det kommer mye an på hvor tykt glasset er og hvor stort hullet er... en ting til: når du borer plexi blir det ofte varmt... da er det veldig viktig at du ikke bruker sprit til å vaske etterpå... dette fører til at glasset sprekker og flaker seg... har selv opplevd dette. (spesielt ille etter flammepolering) Lenke til kommentar
XzErOx Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 (endret) Du burde bruke et sag bor. På dette er det et styre bor pluss at det er et rundt sag blad, disse fåes i de fleste størrelser fra 10 mm til 120 mm. Disse fungerer kjempe bra. Endret 22. februar 2004 av XzErOx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå