Gå til innhold

Hvilken Distro/lunux er mest n00b

Mato

Anbefalte innlegg

nå nå lest 6 sider bakover på forumet og funnet ut mye om linux

jeg SKAL laste ned en i dag men hvilken .. var jo mange her som fikk gode ord

som Fredon(vart det rett??= ol

2 ting jeg ikke fant ut :

1: må jeg lage partisjonen jeg skal legge linux på først eller kan jeg mekke dette under install

2 hvor mye plas trenger jeg . skal bare ha til testin øving ol . legge inn litt progs for og finne ut om jeg kan mestre dette for vist det er en sukses blir det og brenne it alle mine filmer og formatere om Hd til rett format er nå NTFS

på tide og plugge seg ut av THE MATRIX

EDIT:skrive feil

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Tror noen distroer har mulighet for å resize en NTFS -partisjon under installasjonen, ellers tror jeg Partition Magic kan brukes. Jeg er tilhenger av fresh install på nyformatert disk, men det er jo ikke alltid man har muligheten....

2. Skulle tro 4 GB er et minimum. Har du mye plass, kan det jo ikke skade å gjøre den større. Litt ergelig å gå tom for plass.

Velg blandt Fedora, Mandrake og SuSE, de er ca like brukervennlige alle sammen.

Lenke til kommentar

Fedora er sikkert en bra distro å starte ut med. (Og sikkert en bra distro å fortsette med også ;) )

1. Du kan lage partisjoner under install. MEN - du må sørge for å ha ledig plass på disken. Enten upartisjonert - eller en partisjon(eller flere) du kan slette. en kan IKKE(iallfall ikke i noen distroer jeg har testet) resize windows partisjoner under install.

2. Sett av minst 5gig om du har plass.

Man kan fint bruke samme HD som windows men du må(iallfall om du vil gjøre det enkelt) ha forskjellige partisjoner.

Endret av kattemat
Lenke til kommentar

Tatt fra http://www.mandrakelinux.com/

In addition to being able to resize NTFS partitions, the installation procedure provides many unique features such as offering various filesystems (including journalized filesystems EXT3, ReiserFS, XFS, and encrypted file systems), setting up RAID disks, and resizing MS-Windows FAT32 partitions.

EDIT: Ok, så at du modifiserte deg, Kattemat. Jeg har ikke testet dette selv heller, så jeg vet ikke hvor bra det er.

Endret av anderlin
Lenke til kommentar

oki får se om jeg kan skrape sammen 5Gb med plass og så blir det ned lastning av fedora

dette skal bli gøy .. det kjenner jeg på levra

EDIT:ser at fendora er på 3 cder .. tengte jeg skulle laste ned her :ftp://ftp.uninett.no/linux/Fedora/core/1/i386/iso/ men det er 2 forskelige versjoner og det var egntlig ikke noe som tilsa hvilken jeg skal laste ned ?

noen som Gidder og hjelpe litt ?

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar
EDIT:ser at fendora er på 3 cder .. tengte jeg skulle laste ned her :ftp://ftp.uninett.no/linux/Fedora/core/1/i386/iso/ men det er 2 forskelige versjoner og det var egntlig ikke noe som tilsa hvilken jeg skal laste ned ?

noen som Gidder og hjelpe litt ?

Last ned disse:

yarrow-i386-disc*.iso

Lenke til kommentar

takker takker

bare en ting helt på tampen .

har set at man kan bruke FAT23 (eller vare det MÅ)

men har ikke linux et eget fil system . er det ikke da en fordel og bruke dette

kan swap fila vere på samme disk som Distroen (jeg har 520+256 Mb ram trenger jeg da Swap)

Lenke til kommentar

FAT32? kan bruke det til hva? Filsystem? Ikke til å ambefale hvertfall, er tregt, stygt, Micro$oft, ikke journalled og støtter ikke rettigheter. Swap partisjonen kan vær på samme disk som kernelen/'distroen' ja.

PS: Har sitt knoppix bruker i nød tilfeller fat32 formatert disk og lager swap fil på den, vet ikke hvordan man gjør det då men, kan ikke tenke meg det er raskt :)

Lenke til kommentar

Det greieste er å bare ha 10 GB+ uparisjonert plass på disken. Så velger du "autopartition" ->"use empty space" i installeren. Det er greit å ha litt swap, selv om det ikke så forferdelig mye brukt.

Og jeg advarer igjen mot "alt" syndromet som jeg har sett så alt for mye. Ikke smell inn alt som ER MULIG å legge inn...

Lenke til kommentar
Hvilken Distro/lunux er mest n00b

Mandrake, men jeg vil heller anbefale å kjøre Fedora

må jeg lage partisjonen jeg skal legge linux på først eller kan jeg mekke dette under install
kan "mekkes" under install

hvor mye plas trenger jeg

sett av ca. 8GB..helst mer :)

Endret av AMD-guru #1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...