havardrye Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Da jeg bygde en PC (ASUS A78VX/AMD/Seagate Barracuda harddisk) hadde jeg problemer med å installere Win XP. Den startet hele tiden installasjonen på nytt uten at jeg kom videre. I ren desperasjon forsøkete jeg til slutt å forandre på ulike parametere i BIOS. Først da jeg gjorde en endring i et parameter som for UMDA (jeg satte verdien fra 5 til 0) fikk jeg installert Win. Kan noen si meg hva UMDA er? Hva har dette å si for ytelsen/hva innerbærere ulike valg her? Bør jeg sette verdien til noe annet enn 0???? Og dessuten: Hvilken PIO-verdi skal jeg bruke? Jeg bare spør.... Lenke til kommentar
Dator Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 (endret) Hadde et lignende problem på a7n8xd og en wd1200JB, det sjedde det samme som du beskriver her(men det kan vel bety mye da), da var det dma som ikke fungerte på hk, alt som ble kjørt i pio gikk helt fint men med en gang jeg gikk over på dma klikka alt. Vet ikke om dette kan sammenlignes, men det hørtes kjent ut Endret 18. februar 2004 av Dator Lenke til kommentar
Dator Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Gikk ut i fra at du mente a7v8x ikke a78vx Lenke til kommentar
Falcon_ Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 (endret) PIO-Mode Maksimale båndbredde: 0 = 3,3MB/s 1 = 5,2 MB/s 2 = 8,3 MB/s 3 = 13,3 MB/s 4 = 16,6 MB/s UDMA5 har en maksimal båndbredde på 133MB. UDMA yter mye bedre enn PIO-Mode! Endret 19. februar 2004 av Falcon_ Lenke til kommentar
havardrye Skrevet 18. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2004 Betyr det at jeg skal disable PIO og maksimere (prøve meg fram) med høyes mulig UDMA? Lenke til kommentar
finnipinni Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 UDMA er et klassifiseringsregime for Harddisker. Din barracuda er antagelig UDMA100. Du kan sette denne til AUTO, men da bruker den tid på å søke. Lenke til kommentar
Falconer Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 (endret) Alle nyere, problemfrie harddisker skal kunne og kan kjøre på UDMA5. Nyere CD/DVD-brennere på UDMA2. Må du sette ned disse betyr det at systemet ikke går så optimalt som det burde. Jeg har også hatt litt problemer med dette ved installasjon av W2k/XP, da helst på KT4 hovedkort, men med en gang operativsystemet er installert har alt fungert knirkefritt. Så over til spørsmålet ditt; Harddisken skal stå på UDMA5 for optimal ytelse. Må du kjøre på PIO mode (noe som i dag er fullstendig avlegs (3-16MB/s) er det noe galt. Hva som derimot er feil med systemet ditt, tør jeg ikke å uttale meg om (alt for seint på kvelden til å aktivere hjernecellene). Edit: noen skrivefeil og tillegg. Endret 18. februar 2004 av Falconer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå