Obi-Wan Skrevet 18. mars 2002 Del Skrevet 18. mars 2002 Har nettopp kjøpt et par blå lysdioder fra elfa.(skulle gjerne gitt link, men elfa er nede atm) Disse skal gå på ca 2,5 - 3V så jeg målte på HK mitt hvor mange V de gir, joda 5V, kjekke saker det, trenger bare en motstand så skulle no det gå bra... Så setter jeg i den orginale powerLED'n (som er grønn) starter opp, den orgianale LED'n lyser litt gult syntes jeg... Hmm dette var da merkelig.. restarter... Så ser jeg at den først lyser grønt men sakte men sikkert blir mer og mer gul, og nå lyser den orange. Noen som vet hva som kan ha skjedd her? Ok, til det virkelige problemet... hvilke motstand trenger jeg når jeg skal koble en 3V LED på 5V?? Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 18. mars 2002 Del Skrevet 18. mars 2002 Quote: On 2002-03-18 18:24, Obi-Wan skrev:Så setter jeg i den orginale powerLED'n (som er grønn) starter opp, den orgianale LED'n lyser litt gult syntes jeg... Hmm dette var da merkelig.. restarter... Så ser jeg at den først lyser grønt men sakte men sikkert blir mer og mer gul, og nå lyser den orange. Noen som vet hva som kan ha skjedd her?Ok, til det virkelige problemet... hvilke motstand trenger jeg når jeg skal koble en 3V LED på 5V?? 1: de er død! :razz: beklager å si d, men du har grilla dem! når du setter for høy volt på så endrer de farge (rød tror jeg ble til grønn ) 2: hmm... hvor store var de nå igjen... hmm bare ikke grill dem Lenke til kommentar
Obi-Wan Skrevet 18. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2002 1: Kan jo ike ha grilla den... satt jo den bare tilbake på HK....? 2: Jo prøv deg fram med LED's til 50kr... nja... vet no ikke d Lenke til kommentar
EC Skrevet 18. mars 2002 Del Skrevet 18. mars 2002 1000 ohm. Da skulle du være trygg, men du kan ta en titt på hjemmesida mi for å finne formelen og regne ut selv. http://hinux.hin.no/~vidarf/index.php?id=casemods - se under blå led's etelleranna. Lenke til kommentar
kingkong Skrevet 18. mars 2002 Del Skrevet 18. mars 2002 Quote: Ok, til det virkelige problemet... hvilke motstand trenger jeg når jeg skal koble en 3V LED på 5V?? Spørs jo hvor mye strøm som skal gå gjennom den, men for 20 mA (som sikkert er i underkant av hva den tåler), gir... (5-3)/0.02 = 100 ohm. ...det er forresten viktig å alltid bruke en formotstand til lysdioder (hvis den ikke er innebygget), ellers vil den brenne opp. Lenke til kommentar
Cobos Skrevet 18. mars 2002 Del Skrevet 18. mars 2002 Formotstand ? Hva er det ? Litt annet spørsmål. Hvor skaffer jeg LED's på 20-100 mcd i fargene rød og grønn for en billig penge. Jeg trenger ikke mer enn ca. 20 grønne og 10 røde og vil helst slippe å kjøpe 100 pakningene hos elfa... :smile: Cobos Lenke til kommentar
Arntfinn Skrevet 18. mars 2002 Del Skrevet 18. mars 2002 hos elfa kan du kjøpe 1 stk.. er 100 lcmsdl(hva det nå het.. lysstyrken) mye? kjøpte bare led på over 1000 jeg Lenke til kommentar
alos Skrevet 18. mars 2002 Del Skrevet 18. mars 2002 på http://www.electradeshop.com/ selger di røde dioder med 2300mcd for 4 kr pr. stykk. blir bra med dem inni kabinettet. Lenke til kommentar
kingkong Skrevet 18. mars 2002 Del Skrevet 18. mars 2002 Quote: On 2002-03-18 21:31, Cobos skrev:Formotstand ? Hva er det ? Motstanden man seriekobler lysdioden med... Lenke til kommentar
asdfteam Skrevet 19. mars 2002 Del Skrevet 19. mars 2002 Trenger man motstand hvis man seriekobler mange led? På Clas Ohlson selger de store røde dioder, 1000mcd, 1,7V/20mA. 79,- for 10 stk. 10-20 sånne må da gi like mye lys som en neon. Lenke til kommentar
Zerpent Skrevet 19. mars 2002 Del Skrevet 19. mars 2002 Visst man kobler 4 stk 3V LED's i serie på 12V. Trenger man motstand da? Lenke til kommentar
Xell Skrevet 19. mars 2002 Del Skrevet 19. mars 2002 Quote: Zerpent skrev (2002-03-19 14:42):Visst man kobler 4 stk 3V LED's i serie på 12V.Trenger man motstand da? det beste er å ha en motstand for å begrense strømmen. Uten motstand vil dioden trekke den strømmen den kan få, og det er ikke bra. Hvis du setter 4stk 3V i serie og forskyner de med 12V vet di egenlig ikke hvor mye strøm som går i gjennom de. Hvis du setter 3stk 3V og en 220ohm motstand i serie og forsyner med 12V vet du at 9V vil legge seg over diodene og 3V vil legge seg over motstanden; da vil det gå ca 14mA gjennom motstanden og dermed også gjennom diodene. Lenke til kommentar
Obi-Wan Skrevet 19. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2002 Takk for svar... fikk det til. Her er forresten lysdiodene jeg kjøpe, svindyr men lyser veldig kraftig.. http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2020810.htm Lenke til kommentar
Xell Skrevet 19. mars 2002 Del Skrevet 19. mars 2002 Quote: Obi-Wan skrev (2002-03-19 16:23):Takk for svar... fikk det til.Her er forresten lysdiodene jeg kjøpe, svindyr men lyser veldig kraftig..http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2020810.htm er ikke 5mm for stort? Tror jeg bare har sett 3mm i fronten på tower noen gang. Er ikke sikker på om jeg er enig i at det er kult når de lyser så sterkt. jeg har et par på 400mcd og de lyser veldig mye sterkere enn de som sto der orginalt, men det er vel en smaksak antar jeg. Lenke til kommentar
Laka Skrevet 19. mars 2002 Del Skrevet 19. mars 2002 Quote: On 2002-03-18 18:24, Obi-Wan skrev:Har nettopp kjøpt et par blå lysdioder fra elfa.(skulle gjerne gitt link, men elfa er nede atm) Disse skal gå på ca 2,5 - 3V så jeg målte på HK mitt hvor mange V de gir, joda 5V, kjekke saker det, trenger bare en motstand så skulle no det gå bra... Så setter jeg i den orginale powerLED'n (som er grønn) starter opp, den orgianale LED'n lyser litt gult syntes jeg... Hmm dette var da merkelig.. restarter... Så ser jeg at den først lyser grønt men sakte men sikkert blir mer og mer gul, og nå lyser den orange. Noen som vet hva som kan ha skjedd her?Ok, til det virkelige problemet... hvilke motstand trenger jeg når jeg skal koble en 3V LED på 5V?? Bare lurte på en ting, jeg har KR7A-Raid kortet (storebroren:), og du har KR7A-133a kortet. Er det noen mulighet for at de gir samme volt til power-led'sa, har ikke akkurat et multimeter for hånden:( Har 5stk. 3mm blåe led's som er kjøpt hos Elfa, da kunne jeg jo brukt dem, uten motstand:) De går på 5v. Haster! mvh, Lasse Lenke til kommentar
Xell Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 Quote: LasseAndreK skrev (2002-03-19 21:27):Bare lurte på en ting, jeg har KR7A-Raid kortet (storebroren:), og du har KR7A-133a kortet. Er det noen mulighet for at de gir samme volt til power-led'sa, har ikke akkurat et multimeter for hånden:(Har 5stk. 3mm blåe led's som er kjøpt hos Elfa, da kunne jeg jo brukt dem, uten motstand:) De går på 5v.Haster!mvh,Lasse kan nesten garantere det. De har nok ikke gjort noe særlig med utlegget mellom disse 2 modellene, bare endre litt på en chip. Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 Quote: On 2002-03-19 14:17, asdfteam skrev:Trenger man motstand hvis man seriekobler mange led?På Clas Ohlson selger de store røde dioder, 1000mcd, 1,7V/20mA. 79,- for 10 stk.10-20 sånne må da gi like mye lys som en neon. Jepp, de lyser ganske kraftig, og er dessuten alvorlig digre :smile: Lenke til kommentar
Laka Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 Quote: On 2002-03-20 07:50, Xell skrev: Quote: LasseAndreK skrev (2002-03-19 21:27): Bare lurte på en ting, jeg har KR7A-Raid kortet (storebroren:), og du har KR7A-133a kortet. Er det noen mulighet for at de gir samme volt til power-led'sa, har ikke akkurat et multimeter for hånden:( Har 5stk. 3mm blåe led's som er kjøpt hos Elfa, da kunne jeg jo brukt dem, uten motstand:) De går på 5v. Haster! mvh, Lasse kan nesten garantere det. De har nok ikke gjort noe særlig med utlegget mellom disse 2 modellene, bare endre litt på en chip. Du mener at jeg bør ta sjansen, ok, da gjør jeg det! Hva vil skje vis f.eks. at hovedkortet bare støtter 3v?? Men gjelder dette også for "work" led'en, gir den også 5v? mvh, Lasse _________________ "" Jeg våger påstå at hvis alle mennesker hadde rede på hva de sier om hverandre, ville det ikke finnes fire venner her i verden "" [ Denne Melding var redigert av: LasseAndreK på 2002-03-20 13:51 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå