donald D Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Hei, en venn av meg skulle fikse pc min ved og formatere hele hardisken og installere xp på nytt. Han fikk det til og jeg ble veldi fornøyd. Men så kom probleme han hadde delt opp harddisken min i 4 deler slik at det kunne var 2GB på hver. Dete var allt for lite og nå kommer det støtt å stadig at jeg har for lite plass på den disken jeg har xp på. Jeg har ingen andre programmer en xp på dene disken så jeg ønsker å kunne legge sammen en av de tre andre delen som jeg ikke bruke med dene disken. Dette vil jeg helst gjøre uten å må formatere og installere xp på nytt. Takker for all hjelp jeg kan få. Lenke til kommentar
donald D Skrevet 18. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2004 Kan du gå litt mer nøye inn på saken. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 vel.. det er et program som heter partision magic.. dette skal visst være veldig bra, men jeg har ikke hatt mulighet til å prøve det ut enda.. Lenke til kommentar
donald D Skrevet 18. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2004 Finnes det noen andre måter å gjøre dette en å bruke det programme. Lenke til kommentar
twhumax Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Du må boote fra bootable diskette eller CD, denne må ha den gode og gamle DOS kommandoen FDISK, kjør FDISK, velg å se alle partisjoner, så sletter du alle og lager en ny som omfatter hele disken. Typisk vil en "Recovery CD" inneholde FDISK. Lykke til! Lenke til kommentar
Civix Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Du må boote fra bootable diskette eller CD, denne må ha den gode og gamle DOS kommandoen FDISK, kjør FDISK, velg å se alle partisjoner, så sletter du alle og lager en ny som omfatter hele disken. Typisk vil en "Recovery CD" inneholde FDISK. Lykke til! hmmm, men da sletter man jo det som er på disken også da..gjør man ikke? Og det var jo nettopp det han ikke var så lysten på. Med partition magic kan man ihvertfall slå sammen partisjoner uten å måtte formatere. Lenke til kommentar
donald D Skrevet 18. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2004 Er det mulig å få tak i en demo av partition magic eller noe sånt slik at jeg slipper å slette det jeg har fra før Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 På http://zeleps.com/ finnes et gratis program som kan endre partisjonstørrelser uten at data går tapt under forutsetning av at du kjører FAT og ikke NTFS filsystem. Uansett hvilket program man bruker bør man være klar over at repartisjonering aldri er helt uten risiko! Lenke til kommentar
J0ppe Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Partition magic er et veldig bra program! Anbefales Lenke til kommentar
venomzorg Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 få han til å installere windows på nytt, da er det enklest for da gjøres det når du booter opp fra cden. det KAN vel også gjøre uten å måtte installere win på nytt med partition magic, men ja, jeg har både hatt gode og dårlige erfaringer med det. jeg ville heller installert win på nytt, er ikke mye arbeid det. Lenke til kommentar
Pangaea Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Å legge inn windows på nytt er ikke mye arbeid, det er det som må gjørest etterpå som tar tid. Oppdateringer av windows, evt brannmur, drivere, office pakke osv osv Skulle tro dette problemet kan løses med Partition Magic Lenke til kommentar
mark Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 (endret) Control Panel-->Administrative Tools-->Computer Management-->Disc Management--> delete de uønsklede partisjoner på disc 0-->Resize C: EDIT: eller går det an å resize i Computer Management? (ikke sikker) i såfall bruker du partition magic (som du "kjøper") Endret 19. februar 2004 av mark Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 når vi alleredet er inne på emnet.. jeg skal om en liten stund formatere harddisken, som har to parisjoner.. jeg regner med jeg blir å bruke f-disk på 98 oppstartdisketten. vil partisjonene forsvinne, eller må hver parisjon formateres hver for seg, og hva med filsystemet? etter formateringen, så skal jeg legge inn win XP og mandrake Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 (endret) FDISK og format er to forskjellige ting . fdisk lager et område av disken som heter partisjon , denne velges det størrelse på . format formatterer denne partisjonen med et filformat som et OS forstår . Det kan være HPFS , NTFS , FAT16 ,FAT32 , LINUX osv . Hvis du skal benytte fdisk bruker du denne for å fjerne de partisjonene som er der (slik at hele diskens område blir uallokert ,dvs ingen partisjoner) Deretter brukes fdisk til å lage ny partisjon(er) i foretrukket størrelse . Så formatteres den/de med ønsket fil format . Win98 FDISK kan bare formattere FAT(FAT16) og FAT32 ! Endret 19. februar 2004 av syar2003 Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 ok.. men hvordan skal jeg få riktig format på partisjonene når jeg bare har en pc. gjør man det under installasjon av os? og hvilket filformat er best for linux? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 OS installasjonene fixer det for deg hvis du vil . Dual win og Linux . Installer windows først . Sørg for å ha ubenyttet disk område som linux installasjonen kan partisjonere. Etter linux er installert får du en linux bootmanager til å velge os v/boot . Lenke til kommentar
jivac Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 Går det an å smelte sammen to harddisker Finnes det noen andre måter å gjøre dette en å bruke det programme. Eventuell en smeltedigel..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå