Gå til innhold

Lagre og åpne dialog, og en undo funksjon?

Anbefalte innlegg

Har jobbet i det siste med en slags "notisblokk", med forskjellige funksjoner, f.eks. lagre internt (maks 3 dokumenter, med mulighet for passord-beskyttelse, blabla, vet ikke hvor god den sikkerheten er, den bør funke, har ikke fått tid til å teste så mye på det).

Vil lage alt ferdig først, så kan jeg få noen venner til å teste litt for bugs og sånt.

Men til poenget:

Lagre internt går selvfølgelig fint. Men å lagre sånn i en mappe på pc-en får jeg ikke til. Der skal jeg liksom ha opp en save-dialog. For å åpne skal jeg da ha opp en open-dialog, også hvis noen vet hvordan, så vil jeg gjerne ha en Save As-dialog. Noen tips og løsninger?

Har lekt meg litt med CommonDialog, men fant ikke ut noe.

Kan noen gi meg et eksempel på dialogene, hvis dere har følgende informasjon?

- CommonDialog 1, heter "dlgCommonDialog1"

- Vinduet/feltet hvor teksten som skal lagres står, og hvor teksten som skal lastes skal være, heter "Text1".

Må vel nødvendigvis ikke bruke en RTF der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dlgCommonDialog1.showsave
if not dlgCommonDialog1.filname = "" then
'altså hvis han ikke skriver noe, skjer ikke noe
RTF.loadfile dlgCommonDialog1.filname
end if

husker ikke koden for åpne fil med textboks, men sånn her kan man gjøre med RTF. Hvis du finner koden så bytter du den ut med 'RTF.loadfile'

Lenke til kommentar

Har prøvd litt forskjellig, kom så fram til en løsning jeg kunne bruke i denne versjonen. Nemlig at teksten i text1 overføres til RTF-boksen.

Kom ikke så langt... Boksen kom opp og jeg skulle prøve, men filen lagres ikke. Kan trykke lagre og boksen forsvinner, men filen er ikke der den er lagret... Så.. WTF? :roll:

Lenke til kommentar

Ok, det funker sånn OK. Men den ser ikke ut til å oppdage andre filer. Den verken viser de, eller spør om den skal overskrive... Hvordan mekker jeg det? I hvertfall slik at den spør om jeg skal overskrive...

Hmmm, den forrige koden, virker den for å åpne en "åpne-dialog"? Hadde faktisk bruk for det også. :yes:

Hehe, satt her og lurte på hvorfor filen min var på 300KB etter den var kompilert. Etter en stund fant jeg jo ut at jeg hadde brukt bmp i stedet for jpg en plass. :D bmp'n var på 200KB og jpg'n var på litt over 6KB. :p

Lenke til kommentar

dlgCommonDialog1.showsave
if not dlgCommonDialog1.filname = "" then
if dir(dlgCommonDialog1.filname) = "" then
Open dlgCommonDialog1.filname For Output As #1
Print #1, Text1.Text
Close #1
else
If MsgBox(CommonDialog1.FileName & " already exist." & vbCrLf & "Do you want to replace it?", vbQuestion + vbYesNo, "Save as") = vbYes Then
Open dlgCommonDialog1.filname For Output As #1
Print #1, Text1.Text
Close #1
else
exit sub
end if
end if
end if

Har ikke testa den ut, men den ser ut til å være riktig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...