Gå til innhold

Paging av bilder fra mySQL database

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mener du at det f.eks. skal dukke opp 10 resultat på hver side, og så skal du få opp en liste med linker til sider som inneholder de neste resultatene?

Du bruker du LIMIT i sql spørringen for å begrense antallet som skal vises, og så må du finne ut totalt antall som matcher søket ditt. I linken til de andre sidene må du huske å sende søkekriteriet, som du finner igjen i $_SERVER["QUERY_STRING"]. Glem ikke å fjerne eventuelle "gamle linker" til neste side søkeside. Du kan f.eks. bruke eregi_replace til det.

Lenke til kommentar

Si at jeg skal lage et fotoalbum med info som ligger i en database. Jeg vil vise f.eks. 10 bilder p.r. side, og jeg vil ha "Forrige", "Neste", sidenummer osv. F.eks. "Forrige 1,2,3,4,5,6 Neste". Jeg har klart å bruke 'limit' osv. men "Neste", "Forrige", og vise antall sidenummer osv. får jeg ikke til. :(

Lenke til kommentar

Har du en liten database, med ganske få bilder kan du like gjerne skippe limit - da slipper du å kjøre to spørringer også. MySQL foretrekker faktisk å søke gjennom hele databasen dersom det ikke er for mange rader.

Husk da at du begrenser antallet i while($variabel = mysql_fetch_* and $i < 10)

Lenke til kommentar
hvis du har mysql versjon 3.x, så må du kjøre 2 queryes, ett med limits og ett uten. det uten bruker du for å telle opp antall rader totalt.

ut fra dette kan du så beregne sidenummer.

Finnes det noen formel for å regne ut antall sidenummer?

Torbjørn: Takk, og en ting. Avataren din virker ikke hos meg...

????????: Takk, men det kan bli noen tusen bilder, så tror jeg bruker limit :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...