meastp Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 (endret) EDIT: Topicen er endret, vennligst se litt lenger ned... Hei! Har oppdatert kjernen til 2.6.2, med ALSA innebygget i kjernen. Jeg har installert alsa-lib og alsa-utils, begge i nyeste versjon (./config;make;make install). Det ser ut til at alt virker, for det kommer et "knepp" fra høyttalerne når jeg starter opp maskinen. Problemet er at jeg ikke hører noen ting... Det er ikke noe med KDE, da? Under lydsystem i KDE's konrollsenter, har jeg følgende: Start aRts-lydtjeneren ved oppstart av KDE - JA Slå på nettverksgjennomsiktigher - NEI Utveksle sikkerhet og referanseingo over X11-tjeneren - NEI Kjør lydtjener med sanntidsprioritet - JA Automatisk sett lydtjeneren i suspendmodus hvis inaktiv i: - JA (60s) Vis meldinger med - JA - artsmessage Vis beskjeder - "feil" det er også en knapp rett under (Test). Det skjer ingenting når jeg trykker på den... Noen med tips her? Endret 19. februar 2004 av meastp Lenke til kommentar
meastp Skrevet 18. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2004 Har altså skrudd opp volum, og hører "during/skurring" fra høyttalerne. Jeg kan se at det er lyd på "aRts-kontrollverktøy". Lenke til kommentar
meastp Skrevet 18. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2004 Nei, jeg gir snart opp.. er det mange som har fått ALSA til å fungere i det hele tatt? Jeg ser jo når jeg søker på nettet at det er _veldig_ mange som har problemer med det. Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 (endret) Har du prøvd uten å bruke noen audioserver(arts)? Er jo ikke sikkert det er driverene det er noe galt med. Er arts satt til å bruke ALSA? Og JA - ALSA er med i 2.6 kernelene, så det er MANGE som har fått ALSA til å fungere. Stopp KDE, stopp lissegodt hele X. Prøv så å spille av en lydfil med et kommandolinjebaser verktøy. Om ingenting vil fungere så kan du jo bare bruke OSS driverene da.... Endret 18. februar 2004 av kattemat Lenke til kommentar
meastp Skrevet 19. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2004 ENDELIG!!! Jeg fulgte bare guiden på alsa's hjemmeside... Måtte kompilere selv, men det får bare være... Nå virker ihvertfall lyden Lenke til kommentar
meastp Skrevet 19. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2004 ENDELIG!!! Jeg fulgte bare guiden på alsa's hjemmeside... Måtte kompilere selv, men det får bare være... Nå virker ihvertfall lyden ...men etter at jeg tok en omstart, funka den ikke lenger... hva skal jeg gjøre? (link til guiden jeg fulgte) Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Tipper modulene ikke er lastet. Sikker på at modules.conf(eller hvaenn distroen din bruker) er satt opp riktig? Prøv å modprobe modulene og se om det fungerer da. Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Hva jeg ville gjort er: 1. Kompilere ALSA-funksjonalitet og -drivere inn i kjernen (statisk). 2. Legge inn ALSA-lib og ALSA-utils 3. Sjekke at enheter er til stede, ved hjelp av aplay -l 4. Stille lydnivå med alsamixer 5. Spille av en eller annen .wav med aplay Lenke til kommentar
meastp Skrevet 19. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2004 Hva jeg ville gjort er:1. Kompilere ALSA-funksjonalitet og -drivere inn i kjernen (statisk). 2. Legge inn ALSA-lib og ALSA-utils 3. Sjekke at enheter er til stede, ved hjelp av aplay -l 4. Stille lydnivå med alsamixer 5. Spille av en eller annen .wav med aplay Det har jeg allerede forsøkt, og det funket ikke... Lenke til kommentar
meastp Skrevet 19. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2004 (endret) Feilen ligger i alsamixer et eller annet sted... hvordan var det jeg lagret settings der igjen? BTW: Når jeg spiller en musikk-CD i KsCD, er lyden bare skurrete... noen som vet? Endret 19. februar 2004 av meastp Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 # alsactl store Gjør du ikke det må du sette opp lyd på nytt hver gang du booter opp. Hvis du har byttet driver og så kjører 'alsactl restore' eller alsamixer uten å lagre instillingene først får man vanligvis et ras av feilmeldinger. Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Eh, hva funker ikke? Du sier at lyden ikke funker, det vil si? Viser aplay -l at lydkortet er tilstede er det bare å stille inn lyd med alsamixer og spille av en eller annen wav for å teste. Er ikke snakk om magi :_p Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Feilen ligger i alsamixer et eller annet sted... hvordan var det jeg lagret settings der igjen? BTW: Når jeg spiller en musikk-CD i KsCD, er lyden bare skurrete... noen som vet? dårlig kabel? Lenke til kommentar
meastp Skrevet 19. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2004 Feilen ligger i alsamixer et eller annet sted... hvordan var det jeg lagret settings der igjen? BTW: Når jeg spiller en musikk-CD i KsCD, er lyden bare skurrete... noen som vet? dårlig kabel? Nei, det er helt klart når jeg spiller mp3-filer (fra cd) Lenke til kommentar
foolish Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Jeg skrev en guide for Fedora Core 1 (dvs. 2.4 kjerne). Den siste delen, den om konfigurasjon, gjelder vel også for 2.6. http://foolish.digitalinc.info/docs/alsa/ Lenke til kommentar
meastp Skrevet 20. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2004 Takker for svar.. jeg ignorerer skurringen, det kan være programmet... Det eneste som irriterer meg, er at settings i alsamixer ikke lagres. Jeg må sette de to barene som ligger helt til høyre (DAC og en til) på fullt hver gang jeg starter opp. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Feilen ligger i alsamixer et eller annet sted... hvordan var det jeg lagret settings der igjen? BTW: Når jeg spiller en musikk-CD i KsCD, er lyden bare skurrete... noen som vet? dårlig kabel? Nei, det er helt klart når jeg spiller mp3-filer (fra cd) når du spiller mp3-filer leses dette digitalt, og bearbeides av CPU. audio-cd leses "analogt", og sendes til lydkort via analog kabel uten å ta turen innom IDE/CPU ol. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 20. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2004 Feilen ligger i alsamixer et eller annet sted... hvordan var det jeg lagret settings der igjen? BTW: Når jeg spiller en musikk-CD i KsCD, er lyden bare skurrete... noen som vet? dårlig kabel? Nei, det er helt klart når jeg spiller mp3-filer (fra cd) når du spiller mp3-filer leses dette digitalt, og bearbeides av CPU. audio-cd leses "analogt", og sendes til lydkort via analog kabel uten å ta turen innom IDE/CPU ol. ok... da lærte jeg det Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 har du ikke sett inne i pc'n? Der går det en liten kabel. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 20. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2004 har du ikke sett inne i pc'n? Der går det en liten kabel. Ja, lydkabelen fra cd-rom til lykort... satt den sammen selv, så jeg vet det . Tenkte bare ikke på det sånn umiddelbart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå