Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverkstrafikk fører til høy CPU-bruk

Anbefalte innlegg

Jeg har en 300mhz CeleronA tilkoblet et 100mbit full duplex nettverk. På denne maskinen klarer jeg ikke utnytte mer enn 12.5% av båndbredden fordi CPU'en makser ut. Det kan legges til at den maskinen har 512MB PC133 Ram, og at jeg har prøvd 3 forskjellige NIC's med samme resultat.

La meg understreke at det altså er CPU'en som er begrensningen her.

En annen maskin tilknyttet det samme nettverket med samme operativsystem (winxp pro corp sp1) klarer å presse gjennom ca. 40-50%, et langt bedre resultat. Denne maskinen har 64mb Ram.

Noen som har en idé om hvordan jeg kan få den førstnevnte maskinen til å yte bedre? Jeg har prøvd mye rart allerede, men det er mulig jeg har oversett noe. Overklokking er dessverre umulig.

Håper noen kan hjelpe! :)

Edit: jeg kan legge til at mellom to noenlunde kjappe maskiner utnyttes nettverket nærmere 100%

Endret av Oracel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en 300mhz CeleronA tilkoblet et 100mbit full duplex nettverk. På denne maskinen klarer jeg ikke utnytte mer enn 12.5% av båndbredden fordi CPU'en makser ut. Det kan legges til at den maskinen har 512MB PC133 Ram, og at jeg har prøvd 3 forskjellige NIC's med samme resultat.

Du har nyeste driver samt drivere til hovedkortet innstallert?

Hvilke nettkort er det?

Lenke til kommentar

Som jeg skrev i den opprinnelige posten så har jeg testet med 3 forskjellige NIC's med samme resultat, så jeg tror merke/modell av NIC er rimelig irrelevant. Men det som står i nå er et Netgear FA311. Det meste av drivere forøvrig (hovedkort, skjermkort) er de nyeste tilgjengelige (dvs. 3-4 år gamle, og nei, det fins ikke nyere).

For spesielt interesserte så er hovedkortet et "noname" M747 med BX660 (eller noe i den retning) chipset.

Lenke til kommentar

Mulig det blir litt tungt for en 300 MHz å kjøre Windows XP Pro, men rart at det skal gå så treigt (du har tross alt nok minne).

Den andre maskinen du henviser til, har den også en Celeron 300A?

Har du prøvd å sette opp en ftp server og sjekke ytelsen ved overføring via ftp-protokollen?

Evt. så kan du også prøve å kjøre prosessoren på 450 MHz. 300A er vel en av tidenes mest overklokkvennlige prosessorer (i prosent) :)

Lenke til kommentar

Den andre maskinen er også en 300mhz. Jeg har ikke prøvd FTP, men jeg har prøvd HTTP (med minst like dårlig hastighet). Overklokking er dessverre ikke et alternativ. Multiplier er låst, og økning av FSB fører til en del ustabilitet i systemet.

Lenke til kommentar

Nettverkskabelen er en mulig, dog liten, feilkilde.

Du skriver ikke hvordan du har målt ytelsen, selv om 12.5% indikerer en nøyaktig måling. Vanlig filkopiering via Windows går treigt, så hvis du har mulighet bør du måle ytelsen på en annen måte (f.eks. vha. en lokal ftp-server).

For å sammenlikne de to pc'ene du har kan du også kjøre ytelsestester på cpu og harddisk.

Du kan også prøve å kjøre half-duplex og se om det hjelper.

Drøye 10 Mbit/s er jo uansett til å leve med...

Endret av ohn
Lenke til kommentar

Diskene er satt opp riktig, og maskina jobber kjapt og greit lokalt (12.5mbps disk xfer hadde jo blitt skikkelig vintersirup). Jeg vil minne om at det er CPU'en som butter (den står konstant på 100% når jeg kopierer filer til/fra den maskinen), ikke diskene. Men jeg skal se om jeg får kjørt noen benchmarks lokalt og se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...