darkness| Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Gud er en overbevisning som en del mennesker har (en relativt liten del av verdens befolkning forøvrig), men det er hevet over enhver tvil om at Gud ikke har skapt hver menneske - de som er kristne tror derimot at Gud skapte verden, samt Adam og Eva, og stod muligens for unnfangelsen av Jesus. Med den argumentasjonen er abort av unger som resultat av voldtekt også feil, samt dødstraff. Du kan jo ikke bestemme hva folk skal tro. Det er nok mange kristne som mener at Gud har skapt hver og en på denne jorden. Mange mener Gud har en mening med alt, og derfor skal ikke mennesker kludre med liv og død - drap er synd, abort er synd. Man skal ta i mot det Gud har gitt oss. Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Vi er fortsatt mer humane enn i den tredje verden.. der føder man barnet, og dreper det. Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Gud er en overbevisning som en del mennesker har (en relativt liten del av verdens befolkning forøvrig), men det er hevet over enhver tvil om at Gud ikke har skapt hver menneske - de som er kristne tror derimot at Gud skapte verden, samt Adam og Eva, og stod muligens for unnfangelsen av Jesus. Med den argumentasjonen er abort av unger som resultat av voldtekt også feil, samt dødstraff. Du kan jo ikke bestemme hva folk skal tro. Det er nok mange kristne som mener at Gud har skapt hver og en på denne jorden. Mange mener Gud har en mening med alt, og derfor skal ikke mennesker kludre med liv og død - drap er synd, abort er synd. Man skal ta i mot det Gud har gitt oss. Gud skapte mennekset med egen fri vilje, og kan derfor også gjøre stort sett som de vil. Lenke til kommentar
VeXx Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Gud er en overbevisning som en del mennesker har (en relativt liten del av verdens befolkning forøvrig), men det er hevet over enhver tvil om at Gud ikke har skapt hver menneske - de som er kristne tror derimot at Gud skapte verden, samt Adam og Eva, og stod muligens for unnfangelsen av Jesus. Med den argumentasjonen er abort av unger som resultat av voldtekt også feil, samt dødstraff. Du kan jo ikke bestemme hva folk skal tro. Det er nok mange kristne som mener at Gud har skapt hver og en på denne jorden. Mange mener Gud har en mening med alt, og derfor skal ikke mennesker kludre med liv og død - drap er synd, abort er synd. Man skal ta i mot det Gud har gitt oss. Gud skapte mennekset med egen fri vilje, og kan derfor også gjøre stort sett som de vil. Bortsett fra at det ikke finnes noe O'Mighty, så synes jeg at det er galt å gi fødsel til et barn hvis ikke du kan forsyne barnet med det et barn trenger. Abort er ofte en redning for mange, ufrivillig graviditet, fattighet etc... Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Det stemmer nok desverre det ja Mennsker har fri vilje, og kan gjøre hva de vil. Men den dagen de dør vil Gud avgjøre om de vil bli dømt til evig fortapelse eller et evig liv i himmelen Sier bibelen i hvert fall. Lenke til kommentar
VeXx Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Det stemmer nok desverre det ja Mennsker har fri vilje, og kan gjøre hva de vil. Men den dagen de dør vil Gud avgjøre om de vil bli dømt til evig fortapelse eller et evig liv i himmelen Sier bibelen i hvert fall. Bibelen sier masse rart... Bibelen er en gigantisk pute for folk med problemer som trenger noe å falle tilbake på... Annen diskusjon det da, men Darkness ; synes du det er galt å abortere hvis du nå bor i en slum i Sør-Brazil og har ikke noen som kan ta vare på deg eller barnet? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Jeg kan ta vare på meg selv, takk. Ja, jeg synes det er galt. Tviler uansett på at jeg hadde hatt råd til å ta abort hvis jeg bodde i en slum i Sør-Brazil. Ville sikkert vært best økonomisk å bære frem barnet så det kunne jobbet. Lenke til kommentar
VeXx Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Jeg kan ta vare på meg selv, takk. Ja, jeg synes det er galt. Tviler uansett på at jeg hadde hatt råd til å ta abort hvis jeg bodde i en slum i Sør-Brazil. Ville sikkert vært best økonomisk å bære frem barnet så det kunne jobbet. Bæret frem barnet så det kunne jobbet ? Angående jobbmuligheter for fattige i Brazil... Ja, sier seg selv. Ta en kikk på City Of God. Har en kompis fra Brazil, og familien måtte flykte fra Brazil til Chile i 1988(fattigere land, mindre jobbmuligheter) pga de var forfulgt av mafia og ikke kunne gjøre noe med det.... Lenke til kommentar
Hamsterino Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 (en relativt liten del av verdens befolkning forøvrig) Neida, bare en sjettedel. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Jeg kan ta vare på meg selv, takk. Ja, jeg synes det er galt. Tviler uansett på at jeg hadde hatt råd til å ta abort hvis jeg bodde i en slum i Sør-Brazil. Ville sikkert vært best økonomisk å bære frem barnet så det kunne jobbet. Bæret frem barnet så det kunne jobbet ? Angående jobbmuligheter for fattige i Brazil... Ja, sier seg selv. Ta en kikk på City Of God. Har en kompis fra Brazil, og familien måtte flykte fra Brazil til Chile i 1988(fattigere land, mindre jobbmuligheter) pga de var forfulgt av mafia og ikke kunne gjøre noe med det.... Forøvrig - hvis du hadde lest mine tidligere poster i tråden, ville du fått med deg at jeg er for fri abort Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 hvis et par foreldre ikke har råd til å ha et barn med dawns syndrom, så vil det jo gå ut over både foreldre og barn.dermed, ingen dobbeltmobil... *EDIT* mener dobbeltmoral.. Tror du missforstår litt. Det å ha barn med downs syndrom koster ikke noe særlig ekstra for foreldrene - du får nemlig masse støtte. Derimot er det en psykisk påkjenning og tar veldig masse tid. Argumentet du egentlig kommer med er at rike folk ikke skal få lov til å ta abort, mens fattige skal få lov. Kanskje man skulle sette inn en minimumsgrense når det gjelder inntekt for å få lov til å bære fram et barn? jeg har da ikke sagt noen ting om at jeg synes at de som hadde flust med penger ikke skulle få lov til å ta abort.. dette argumentet var for å gi enda en grunn for fri abort.. og saken er faktisk den, iallefall slik jeg har forstått den, så er denne støtten ikke på lang nær nok... f.eks. så så jeg en artikkel om en alenemor, som hadde et barn. dette barnet trenge masse medisin. å jo da. hu fikk støtte, og hun fikk blåresept, bare at det var ikke nokk støtte, og blåresepten var kun på de billige medisinene.. hun hadde faktisk ikke råd til å kjøpe treåringen sin en trehjuls-sykkel engang.. heldigvis så fikk hun en ifra avis1 da.. + masse medisiner.. Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Økonomi er et dårlig argument for abort. Verre er det med oppveksten til barnet. Greit nok hvis faren ikke ønsker et barn, han kan jo bare ta sekken sin og dra. Verre er det for moren, hun har ikke dette valget. Vi nærmest forventer at alle mødre skal elsker sine barn, og at de MÅ gi de en skikkelig oppvekst. Men man må bare innse at i visse tilfeller så er ikke barnet velkomment. Å adoptere bort barnet er jo en mulighet, men ikke helt problemfritt det heller. Jeg syntes å fjerne barnet før det blir 12 uker gammelt er akseptabelt, mot at det blir født til en verden hvor det ikke er ønsket av sine foreldre. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Økonomi er et dårlig argument for abort. Verre er det med oppveksten til barnet. Greit nok hvis faren ikke ønsker et barn, han kan jo bare ta sekken sin og dra. Verre er det for moren, hun har ikke dette valget. Vi nærmest forventer at alle mødre skal elsker sine barn, og at de MÅ gi de en skikkelig oppvekst. Men man må bare innse at i visse tilfeller så er ikke barnet velkomment. Å adoptere bort barnet er jo en mulighet, men ikke helt problemfritt det heller. Jeg syntes å fjerne barnet før det blir 12 uker gammelt er akseptabelt, mot at det blir født til en verden hvor det ikke er ønsket av sine foreldre. Enig med deg. Adopsjon er ikke problemfritt, nei. Ser for meg at det kan bli vanskelig for barnet å vite at hvem som helst kan være moren deres. Gå rundt og tenke på at det kanskje har møtt foreldrene på gaten.. Kan umulig være noe sunt. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 det er jeg enig i.. men hva om et par har regnet seg gjennom regningene, og har funnet ut at de faktisk har råd til barnet som de ønsker seg.. og så viser det seg at barnet kommer til å bli veldig sykt, eller vil få funksjonshemmende missdannelser. da vil det faktisk være bedre både for barn og foreldre å ta abort. fordi at barnet da sansynligvis vil få det veldig ille... Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Økonomi er et dårlig argument for abort. Verre er det med oppveksten til barnet. Greit nok hvis faren ikke ønsker et barn, han kan jo bare ta sekken sin og dra. Verre er det for moren, hun har ikke dette valget. Dette er jo rett og slett bare tull. Fedre blir lastet økonomisk for barnet de neste 18 årene av livet. Og hva får folk til å tro at det er så lett for menn å bare reise fra kjæresten som man kanskje er svært glad i, og ikke minst sitt avkom. Jeg støtter ingen form for system der kvinnen bestemmer mer enn mannen i en slik avgjørelse. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Økonomi er et dårlig argument for abort. Verre er det med oppveksten til barnet. Greit nok hvis faren ikke ønsker et barn, han kan jo bare ta sekken sin og dra. Verre er det for moren, hun har ikke dette valget. Dette er jo rett og slett bare tull. Fedre blir lastet økonomisk for barnet de neste 18 årene av livet. Og hva får folk til å tro at det er så lett for menn å bare reise fra kjæresten som man kanskje er svært glad i, og ikke minst sitt avkom. Jeg støtter ingen form for system der kvinnen bestemmer mer enn mannen i en slik avgjørelse. Åhåhå!!!! Et lite barnebidrag er INGENTING i forhold til hva moren må sitte igjen med. Det er så sinnsykt mange eksempler på "helge pappaer" som kommer og henter ungene annehver helg og leker idyll. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er lett for fedre å reise fra kjæreste og barn, men det er LETTERE. Det blir jo totalt uglesett dersom en kvinne velger å forlate faren med ungen. "Åh, så flink faren er som greier å oppdra ungen helt alene". Når hører du slikt om alenemødre? Svært sjelden skal jeg si deg. Kvinner bør få bestemme minst 65%, og mannen resten. Det er ikke til å komme bort i fra at det er kvinnens kropp, og kvinnen som er mest bundet. Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Økonomi er et dårlig argument for abort. Verre er det med oppveksten til barnet. Greit nok hvis faren ikke ønsker et barn, han kan jo bare ta sekken sin og dra. Verre er det for moren, hun har ikke dette valget. Dette er jo rett og slett bare tull. Fedre blir lastet økonomisk for barnet de neste 18 årene av livet. Og hva får folk til å tro at det er så lett for menn å bare reise fra kjæresten som man kanskje er svært glad i, og ikke minst sitt avkom. Jeg støtter ingen form for system der kvinnen bestemmer mer enn mannen i en slik avgjørelse. Åhåhå!!!! Et lite barnebidrag er INGENTING i forhold til hva moren må sitte igjen med. Det er så sinnsykt mange eksempler på "helge pappaer" som kommer og henter ungene annehver helg og leker idyll. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er lett for fedre å reise fra kjæreste og barn, men det er LETTERE. Det blir jo totalt uglesett dersom en kvinne velger å forlate faren med ungen. "Åh, så flink faren er som greier å oppdra ungen helt alene". Når hører du slikt om alenemødre? Svært sjelden skal jeg si deg. Kvinner bør få bestemme minst 65%, og mannen resten. Det er ikke til å komme bort i fra at det er kvinnens kropp, og kvinnen som er mest bundet. Jeg kjenner minst like mange barn som bor hos en enslig far som de som bor hos en enslig mor... er jeg den eneste? Og.. hvorfor er det alltid slik at moren vinner hvis det blir krangel om barna? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Ja, jeg kjenner i hvertfall ingen fedre som er alene. Hvorfor det alltid er moren som vinner vet jeg ikke. Kanskje fordi hun har gått og bært på dem i 9 mnd, hva vet jeg? Akkurat det synes jeg ikke er riktig da - at moren har størst rett. Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Økonomi er et dårlig argument for abort. Verre er det med oppveksten til barnet. Greit nok hvis faren ikke ønsker et barn, han kan jo bare ta sekken sin og dra. Verre er det for moren, hun har ikke dette valget. Dette er jo rett og slett bare tull. Fedre blir lastet økonomisk for barnet de neste 18 årene av livet. Og hva får folk til å tro at det er så lett for menn å bare reise fra kjæresten som man kanskje er svært glad i, og ikke minst sitt avkom. Jeg støtter ingen form for system der kvinnen bestemmer mer enn mannen i en slik avgjørelse. Åhåhå!!!! Et lite barnebidrag er INGENTING i forhold til hva moren må sitte igjen med. Det er så sinnsykt mange eksempler på "helge pappaer" som kommer og henter ungene annehver helg og leker idyll. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er lett for fedre å reise fra kjæreste og barn, men det er LETTERE. Det blir jo totalt uglesett dersom en kvinne velger å forlate faren med ungen. "Åh, så flink faren er som greier å oppdra ungen helt alene". Når hører du slikt om alenemødre? Svært sjelden skal jeg si deg. Kvinner bør få bestemme minst 65%, og mannen resten. Det er ikke til å komme bort i fra at det er kvinnens kropp, og kvinnen som er mest bundet. Jeg blir seriøst provosert av slike utsagn og viser hvor lite enkelte kvinner forstår av slikt. At kvinner bærer fram barnet betyr ikke at mennene ikke bryr seg. Dette er en sak som involverer både kvinne og mann, og de bør bestemme like mye hver. Hvis du seriøst mener at menn uten større problemer kan forlate sitt barn så synesjeg det vitner om liten innsikt i menns følelser. Hvis du mener at kvinnen har større rettigheter til å bestemme over sine barn enn menn så er du en feminist, og da er det ikke noen hensiktsmessig å diskutere saken. Det er klart at barnet er avhengig av en mor de første 2-3 månedene, men etter den tid er det like mye mannens ansvar, og derfor skal mannen ha like mye å si. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Jeg blir seriøst provosert av slike utsagn og viser hvor lite enkelte kvinner forstår av slikt. At kvinner bærer fram barnet betyr ikke at mennene ikke bryr seg. Dette er en sak som involverer både kvinne og mann, og de bør bestemme like mye hver. Hvis du seriøst mener at menn uten større problemer kan forlate sitt barn så synesjeg det vitner om liten innsikt i menns følelser. Hvis du mener at kvinnen har større rettigheter til å bestemme over sine barn enn menn så er du en feminist, og da er det ikke noen hensiktsmessig å diskutere saken. Det er klart at barnet er avhengig av en mor de første 2-3 månedene, men etter den tid er det like mye mannens ansvar, og derfor skal mannen ha like mye å si. Det er kvinnen som må bære fram barnet, det er kvinnen som må føde og kvinnen blir mye sterkere knyttet til barnet enn hva faren blir da det tross alt har vært en del av henne i 9 måneder. Jeg mener kvinnen skal ha all rett til å bestemme om hun vil ta abort eller ei. Men selvfølgelig, om man er i ett parforhold er det naturlig å diskutere det, og mannen har følelser og meninger han og. Men til slutt er det kvinnens avgjørelse. Enig i siste setning i første avsnitt, men historisk sett har mannen hatt svært lite med barn å gjøre, men da kunne mann heller ikke vite hvem sitt barn det var da man knullet rundt med gud og hvermannsen Hvorfor er det ikke hensiktsmessig å diskutere med feminister? jeg er feminist, men jeg lytter da til argumenter likevel. Men poenget er jo at barn historisk sett har vært kvinnens domene og at kvinnen blir mye sterkere knyttet til barnet enn mannen. Ikke dermed sagt at mannen IKKE blir sterkt knyttet til ett barn. Men det er kvinners kropp vi snakker om her, ikke mannens. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå