Gå til innhold

Hva mener du om abort?

Anbefalte innlegg

Sånn ser jeg på saken: Fosteret er ikke noe levende vesen før det er gått en tolv uker. Før dette er det bare en celleklump og har derfor ikke noen "rett" til å leve. Ser man på fosteret som et menneske helt fra befrukningen finner sted, så må man jo også kalle de sædcellene som ikke kommer frem for mordoffere. For ikke å snakke om det som skjer når noen onanarer! Det må jo i såfall være massedrap... :p

Hvis moren ønsker en abort før det har gått tolv uker, så bør hun få det. Det er en traumatisk situajon å gå gjennom en abort, og de fleste lider med traumer i ettertiden, så å si at det er en "lettvindt løsning" er helt absurd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sånn ser jeg på saken: Fosteret er ikke noe levende vesen før det er gått en tolv uker. Før dette er det bare en celleklump og har derfor ikke noen "rett" til å leve. Ser man på fosteret som et menneske helt fra befrukningen finner sted, så må man jo også kalle de sædcellene som ikke kommer frem for mordoffere. For ikke å snakke om det som skjer når noen onanarer! Det må jo i såfall være massedrap... :p

Hvis moren ønsker en abort før det har gått tolv uker, så bør hun få det. Det er en traumatisk situajon å gå gjennom en abort, og de fleste lider med traumer i ettertiden, så å si at det er en "lettvindt løsning" er helt absurd.

Som sagt tidligere: Å sammenligne abort før 3. måned for mord, er som å kalle et frø en blomst, og et eple for et tre.

Også veldig enig med deg: Abort er ingen "lettvindt løsning".

Lenke til kommentar

Er veldig enig i hva dessertglow og darkness sier. Et lite utviklet foster er IKKE et menneske. På det stadiet hvor abort er vanlig, er det omtrent like utviklet som en rotte. Men dreping av rotter er dere vel ikke imot? Synes det blir veldig lettvint å si at alle eventuelle mødre skal bære fram barnet. Ingen av dere vet tydeligvis ikke hva det vil si.

En abortsak bør være ca 80% opp til moren og 20% opp til faren. Ingen andre har noe de skulle ha sagt. Synes den abortloven vi har nå er ganske fin. 12 uker er ganske god tid, og fosteret har ikke utviklet seg noe særlig enda. Men etter 12 uker synes jeg det begynner å bli betenkelig.

Vent til dere selv eller kjæresten deres blir gravide før dere sier at det ikke er så vanskelig å føre fram et barn. Forestill dere at livet blir snudd fullstendig på hodet. Kanskje holder dere på med studier, men må kutte de ut fordi dere må jobbe (ja, et barn koster mye penger.), sikkert lett for jokkeR, men mange har ikke en millionær som far.

Og abort er heller ikke en lettvindt løsning. Fysisk er den kanskje ikke så krevende, men psykisk er det en stor påkjenning som få kan uttale seg om.

Lenke til kommentar
Hvorfor bare ved ung alder og ved voldtekt? For det første så er ikke abort en lettvint løsning, det er ett jævlig vanskelig valg å ta, og kan skape traumer i ettertid. For det andre, mister man rettigher når man blir eldre?

Og hva er det med alt dette jeg er for her og mot der. De fleste som er imot abort er imot abort fordi de mener ett foster er ett menneske og ett liv, men er ikke fosteret ett mennesket om det ble unnfanget ved voldtekt? Er fosteret mindre verd da?

Tja, jeg vil ikke utdype saken så kjempemye av personlige årsaker, men jeg synes det er verre å føde et voldtektstbarn enn et vanskapt barn. Det vanskapte kan man elske, voldtektsbarnet ville jeg ha støtet fra meg. Jeg er både for og imot; det er ingen regler som sier at det ikke er lov, er det vel?

Ja, abort er et vanskelig valg, men hvis du så bestemmer deg for å ta abort, har du tatt ditt valg som ingen andre kunne gjort for deg. Klart det er et stort skritt å ta abort, og at det er et veldig sårt tema, men disse traumene i ettertid har da de fleste vært skyld i selv? Unntatt selvfølgelig voldtektsofrene, derfor jeg er "for" dem og "imot" det andre.. Hater klaging på ting man SELV er skyld i!

Vel, samtidig er jeg vel litt dobbeltmoralsk her.. Har tatt angrepillen to ganger selv, og vet at hvis jeg hadde blitt gravid så hadde jeg tatt abort uten å blunke... så nå graver jeg egentlig meg selv bare enda dypere... :no:

Konklusjon: For FRI abort helt klart :)

Endret av RaZorbLadeKisS
Lenke til kommentar
Hvorfor bare ved ung alder og ved voldtekt? For det første så er ikke abort en lettvint løsning, det er ett jævlig vanskelig valg å ta, og kan skape traumer i ettertid. For det andre, mister man rettigher når man blir eldre?

Og hva er det med alt dette jeg er for her og mot der. De fleste som er imot abort er imot abort fordi de mener ett foster er ett menneske og ett liv, men er ikke fosteret ett mennesket om det ble unnfanget ved voldtekt? Er fosteret mindre verd da?

Tja, jeg vil ikke utdype saken så kjempemye av personlige årsaker, men jeg synes det er verre å føde et voldtektstbarn enn et vanskapt barn. Det vanskapte kan man elske, voldtektsbarnet ville jeg ha støtet fra meg. Jeg er både for og imot; det er ingen regler som sier at det ikke er lov, er det vel?

Ja, abort er et vanskelig valg, men hvis du så bestemmer deg for å ta abort, har du tatt ditt valg som ingen andre kunne gjort for deg. Klart det er et stort skritt å ta abort, og at det er et veldig sårt tema, men disse traumene i ettertid har da de fleste vært skyld i selv? Unntatt selvfølgelig voldtektsofrene, derfor jeg er "for" dem og "imot" det andre.. Hater klaging på ting man SELV er skyld i!

Vel, samtidig er jeg vel litt dobbeltmoralsk her.. Har tatt angrepillen to ganger selv, og vet at hvis jeg hadde blitt gravid så hadde jeg tatt abort uten å blunke... så nå graver jeg egentlig meg selv bare enda dypere... :no:

Konklusjon: For FRI abort helt klart :)

Men vi snakker vel lover her, ikke personlig etikk. Derfor jeg spør om ett foster som er resultatet av en voldtekt er mindre enn ett foster som er resultatet av ett fullbyrdet samleie som gav begge parter en himmelsk orgasme? Jeg mener det blir ganske sykt om vi skal tillate abort ved voldtekt, men ikke ellers, "voldtektsbarn" vil da fra første sekund føle seg mindre verd enn andre barn, og kanskje ende opp som sin far. Men selvfølgelig, jeg forstår din personlige holdning til abort, og mener det igrunn er en sunn holdning.

Lenke til kommentar

Jeg så jeg hadde gått glipp av et viktig innspill fra Olsen, her. Ja - hvorfor skulle et liv være mindre verdt fordi det ble unnfanget under voldtekt? Har ikke dette barnet like mye rett til å leve? Det er jo ikke barnets skyld at det ble til på denne måten? Hvis du først skal være mot abort, så burde man vel gå hele linjen ut?

Slik jeg ser det, er det best om den gravide og faren får bedømme om barnet har et godt grunnlag til å få en god oppvekst når det først kommer. Dersom de kommer frem til at barnet trolig ikke vil få en god oppvekst slik alle barn fortjener, så synes jeg bare det er rett og rimelig at kvinnen (med et svært tungt hjerte - dette er jo ikke til å unngå) får ta abort.

Man bør også tenke på hvordan det ville påvirket samfunnet om ingen skulle få ta abort. Et barn som må vokse på opp på et dårlig grunnlag - hvordan vil det utvikle seg til å bli? Å vokse opp uten kjærlighet, i fattigdom og gå med følelsen av å være uønsket kan umulig være bra for et barn. Vil ikke dette gjenspeile seg i samfunnet senere? Det hadde kunnet ført til et svært ustabilt samfunn. Et enda kaldere samfunn? Kriminelt samfunn? Et samfunn med folk uten utdannelse? Det ville kostet staten mye penger også. Hvor mye støtte vil staten måtte betale til alenemødre? Hvor mye ville det kostet samfunnet ellers øknomisk?

Nei, jeg tror fremdeles at fri abort er det eneste riktige.

Lenke til kommentar
Derfor jeg spør om ett foster som er resultatet av en voldtekt er mindre enn ett foster som er resultatet av ett fullbyrdet samleie som gav begge parter en himmelsk orgasme?

I seg selv, nei. Som et uønsket barn og som en konstant påminnelse om voldtekten, ja.

nettopp. Voldtekt kan være ett personlig argument for å ta abort, selv om man i andre sammenhenger IKKE ville tatt abort. Men det blir helt feil å forby abort, bortsett fra ved voldtekt, siden det vil fjerne alle argumenter imot abort, eller om man fremdeles vil holde fast på mord argumentet, så gjør det staten til massemorder.

Lenke til kommentar
Derfor jeg spør om ett foster som er resultatet av en voldtekt er mindre enn ett foster som er resultatet av ett fullbyrdet samleie som gav begge parter en himmelsk orgasme?

I seg selv, nei. Som et uønsket barn og som en konstant påminnelse om voldtekten, ja.

Men da er det vel i så fall foreldrenes beste som er begrunnelsen for aborten?

Hva med det uønskede barnet som er en konstant påminnelse om den kondomen som sprakk på den festen, eller det uønskede barnet som er resultatet av p-pillene fra "Pharma AS" ikke fungerte som de skulle?

Det ligger en vanvittig dobbeltmoral i det å være mot abort av uønskede barn som har blitt unnfanget av årsaker som man selv ikke hadde kontroll over, fordi dette er mord, men er for abort av barn som resultat av en voldtekt. Man må ta et standpunkt: Er det den svært lite utviklede celleklumpen i livmoren eller foreldrene man skal ta hensyn til før 12. uke? Mener man celleklumpen, ja så er abort galt samme hvordan man vrenger å vrir på det. Mener man foreldrene, ja da må man være for abort. Det finnes ingen gylden middelvei i slike dyptgående moralske spørsmål.

Lenke til kommentar
hvis et par foreldre ikke har råd til å ha et barn med dawns syndrom, så vil det jo gå ut over både foreldre og barn.

dermed, ingen dobbeltmobil...

*EDIT* mener dobbeltmoral..

Tror du missforstår litt. Det å ha barn med downs syndrom koster ikke noe særlig ekstra for foreldrene - du får nemlig masse støtte. Derimot er det en psykisk påkjenning og tar veldig masse tid.

Argumentet du egentlig kommer med er at rike folk ikke skal få lov til å ta abort, mens fattige skal få lov. Kanskje man skulle sette inn en minimumsgrense når det gjelder inntekt for å få lov til å bære fram et barn?

Lenke til kommentar
Sånn ser jeg på saken: Fosteret er ikke noe levende vesen før det er gått en tolv uker. Før dette er det bare en celleklump og har derfor ikke noen "rett" til å leve.

Jeg er også for fri abort, men jeg skjønner ikke helt denne argumenteringen - er ikke alle mennesker bare celleklumper?

Lenke til kommentar
Gud skaper hvert enkelt menneske.

Gud har ingenting med abort å gjøre. Gud er en overbevisning som en del mennesker har (en relativt liten del av verdens befolkning forøvrig), men det er hevet over enhver tvil om at Gud ikke har skapt hver menneske - de som er kristne tror derimot at Gud skapte verden, samt Adam og Eva, og stod muligens for unnfangelsen av Jesus.

Med den argumentasjonen er abort av unger som resultat av voldtekt også feil, samt dødstraff.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...