Gå til innhold

Hva mener du om abort?

Anbefalte innlegg

Støtte til Buddah på mye av dette!

Selvsagt er det ikke riktig å drepe abortleger, det vil jeg ikke forsvare. Da er man blitt fanatisk. Men jeg tror faktisk at jeg vil gå så langt til å si at abort er en form for drap.

Men dersom graviditeten er en del av en voldtekt kan jeg kanskje gå med på en abort. Men ellers synes jeg drap/abort er forkastelig. Et drap skal ikke skje uten videre. Jeg støtter dødstraff, noe jeg er relativt alene om her. Men jeg støtter ikke drap av uskyldige fostere, ganske alene om det også.

Og, jeg deffinerer meg som kristen. Riktignok har jeg en del andre verdier enn Buddha men...

Kunne sikkert skrevet masse masse om dette, men det orker jeg ikke....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå tenker jeg masse jeg kunne ha sagt, men da hadde vi sporet totalt av her.

Fosterene er jo enda ikke bevisst på sin egen eksistens heller. Og så er det fysisk umulig at et så ungt foster hadde overlevd utenfor magen til moren på dette stadiet. Det er vel forsatt så lite at hjertet ikke har begynnt å fungere, og hjernen omtrent er like smart som lilletåen til Moskva-Marit. Så jeg vil ikke si at ungen enda har fått et liv som kan drepes.

Endret av sluffy
Lenke til kommentar
Hvilke(n) av disse situasjonene er dere for abort i:

CASE 1:

Kvinnen har blitt voldtatt og vil aldri kunne elske barnet på grunn av at hun da stadig blir minnet på episoden med faren...

For.

CASE 2:

Kvinnen har ikke god nok helse til å gjennomføre en fødsel.

For

CASE 3:

Undersøkelser viser at babyen kommer til å bli vanskapt.

For.

CASE 4:

Kvinnen ønsker seg ikke et barn på grunn av at det kan gå ut over hennes studering.

For

Lenke til kommentar
Jeg synes abort er OK ved ung alder, voldtekt og lignende. Ellers er jeg imot, det blir en lettvint løsning.

Hvorfor bare ved ung alder og ved voldtekt? For det første så er ikke abort en lettvint løsning, det er ett jævlig vanskelig valg å ta, og kan skape traumer i ettertid. For det andre, mister man rettigher når man blir eldre?

Og hva er det med alt dette jeg er for her og mot der. De fleste som er imot abort er imot abort fordi de mener ett foster er ett menneske og ett liv, men er ikke fosteret ett mennesket om det ble unnfanget ved voldtekt? Er fosteret mindre verd da?

Lenke til kommentar

Før barnet har blitt bevisst på egen eksistens (en stund etter fødsel) mener jeg det ikke er mye som skiller det fra de millioner av sædceller som ikke nådde frem. Men det er likevel greit at der er satt en grense for hvor langt ut i svangerskapet abort blir gjennomført. Ut ifra dette ser jeg ikke på abort som noe etisk problem, særlig om det viser seg at barnet blir vanskapt/svært alvorlige sykdommer. Men er mot å "skreddersy" og "luke ut" barn. Variasjoner iht. normalfordelingen er jo essensen i evolusjonen, slik manipulering fører til stagnasjon. Men noen få ganger kan naturen feile, vi har i dag muligheten for å gjøre inngrep for å rette på dette.

Lenke til kommentar
Kun den første er jeg for.

CASE 2:

Kvinnen har ikke god nok helse til å gjennomføre en fødsel.

Oki... Så om kvinnen faktisk kommer til å dø av fødselen så mener du at hun skal gå igjennom den likevel? Det blir for dumt. For det første så synes jeg man skal tenke på de personene som allerede ER kommet til verden, og for det andre så gir det et ekstremt dårlig grunnlag for ungen. Alle babyer trenger en mor.

Lenke til kommentar

En annen ting som jeg også har lagt merke til her, er at det nesten (jeg kan ikke huske at noen jenter har uttalt seg, men for å være på den sikre siden sier jeg nesten) ikke har vært noen jenter/kvinner som har uttalt seg om saken. Menn må faktisk ikke gå igjennom 9 måneder med graviditet, må ligge med rier i mangfoldige timer før de til slutt må presse ut en unge ut gjennom vagina. Det er faktisk ikke bare-bare å levere fra seg ungen etter en fødsel dersom du vet du ikke er i stand til å ta deg av den. Morsinstinket sier at du vil at ungen skal være nær deg, men du vet med deg selv at den ikke vil få det godt hos deg. Jeg synes det er dødelig urettferdig at det skal være slik - men det er nå engang så fra naturens side, og ingen ting man kan gjøre noe med. Poenget er at menn også var med på å stelle i stand dette - de burde få tatt mer ansvar. Jeg ser for meg at alle som er i mot abort stort sett klandrer kvinnen. Dette er trist.

Det jeg mener er at det er altfor lett for dere å kynisk avfeie abort - også gjerne fordi noen av dere er for unge til å forstå hvordan det noen gang vil føles å være gravide, hvordan det vil føles å få et barn - sikkert også for ung til å vite hvordan det føles å ha sex.

For all del, dere har all deres rett til å ha deres meninger, men la det være sagt at jeg synes det er synd at dere aldri vil få muligheten til å vite hvordan det er å være den kvinnelige parten. Det er likevel mulig å PRØVE å sette seg inn i hennes ståsted. Jeg er for fri abort, men kan faktisk ikke forutse hvilken bestemmelse jeg ville tatt dersom jeg ble gravid. Kan dere sette dere inn i en slik situasjon og vite helt sikkert hva dere ville valgt?

Ps. Det går selvfølgelig også motsatt vei dersom kvinnen tar abort uten at mannen får være med å velge. Den som har en løsning på dette, skal jeg gladlig bøye meg i støvet for.

Lenke til kommentar

Jo det er faktisk det, for hva hjelper det å si dette til en person som vil ta abort?

Spørsmålet er om å ta barnets liv er et nødvendig onde i visse situasjoner.

Alle er vel enig i at folk må ta ansvar? Det er ikke det debatten handler om, den handler om hva man gjør i det øyeblikk graviditeten er et faktum.

Når graviditeten er ett faktum, så sett deg stille ned og si til deg selv at der rota du til alt og nå gjorde du noe dumt. Nå har du valget mellom å føre frem ett nydelig lite barn med store øyne, små søte fingre og en glatt mage, eller så kan du drepe det... :cry:

Propaganda hører ihvertfall ikke til i noen debatt. Et tydelig tegn på at man ikke har flere argument.

Lenke til kommentar

etter min mening (som viser seg å være veldig lik olsen sin) så skal det få væere fri abort hele veien gjennom svangerskapet..

også det at hvis en 14 åring blir gravid ikke skal få ta abort fordi foreldrene ikke vil det, synes jeg også bør fjernes.

det at det er lite kvinner som har uttalt seg i saken, er egentlig veldig synd for dem, og de burde faktisk gjøre noe med den saken.

hvis den gravide kvinnen har gått gravid gjennom store deler av svangerskapet, og er kjæreste med faren, så synes jeg at faren burde ha rett til å få barnet hvis han velger å ta fult ansvar for barnet etter at moren er ferdig med å amme og sånt (perioden). for hva om begge bestemte seg for å faktisk få et barn, men så ombestemte moren seg..

også denne loven som er på tur å innførers som setter omtrent full stopp for ultralyd og abort bør fjernes, for ikke alle foreldre har både psyke og økonomi til å ta seg av et vannskapt barn, eller et ekstremt sykt barn..

og til alle dere som skriker ut: MORD MORD MORD!!!

DET ER IKKE MORD!!!

selv om mekanikken i huet og resten av kroppen virker, så betyr det ikke at man dreper et liv..

man kan faktisk sammenligne det med en pc.. en pc uten bios uten OS uten noen form for software.. det er ikke stort..

det er jo akkurat det samme et nyfødt barn er.. unntatt at barnet har registrert noen lyder, men det betyr ikke at barnet vet hva lydene er..

sånn..

jeg er parat til å motsi de som prøver å motsi meg.. :yes:

Lenke til kommentar
etter min mening (som viser seg å være veldig lik olsen sin) så skal det få væere fri abort hele veien gjennom svangerskapet..

Her er jeg uenig, tror jeg. Etter 12. (?) svangersskapsuke så er fosteret for utviklet til at det er etisk forsvarlig å fjerne det mener jeg. Nå har jeg ikke uketallene foran meg, men fosteret begynner tankevirksomhet og å oppføre seg som ett tenkende vesen en god stund før fødselen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...