Gå til innhold

Hva mener du om abort?

Anbefalte innlegg

Buddah: du er ikke tilfeldigvis kristen?

Jo, det er jeg! Men hva så?

Det lyste seriøs kristen gjennom uttalelsene dine, og jeg tippa rett :D

Også ler du av det? Way of topic dette...! Men jeg er blitt beskyldt for å rakke ned på andre mennesker og si at jeg er bedre fordi jeg er kristen, men her på forumet er det ALLTID "de" kristne som blir nedprioritert og skuffet ned utover dritten!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For det er det abort er, mord...

vissvass, er det mord å drepe søte uskyldige kyllinger med undrende øyne, mjuke fjær og søt fremtoning? BTW, abort motstanderne er de værste morder. I USA dreper de leger som ufører abort, de sprenger klinikker i lufta osv. Dette fører til at mange legger ned praksisen sin, og kvinner blir presset til å ta abort på egenhånd, noe som kan føre til døden.

Saklighet er en fin bil.

jeg vet. Men er du imot abort må du kunne stå for konsekvensene, nemlig at kvinner tar abort på egenhånd med en strikkepinne, med lemlestelse og død som følge.

Jeg er i prinsippet IKKE i mot abort siden jeg ikke vet noe særlig om når man kan kalle et foster for et menneske, det får leger ta seg av. Men jeg synes at argumentasjonen din var lovlig tynn.

Lenke til kommentar
Buddah: du er ikke tilfeldigvis kristen?

Jo, det er jeg! Men hva så?

Det lyste seriøs kristen gjennom uttalelsene dine, og jeg tippa rett :D

Også ler du av det? Way of topic dette...! Men jeg er blitt beskyldt for å rakke ned på andre mennesker og si at jeg er bedre fordi jeg er kristen, men her på forumet er det ALLTID "de" kristne som blir nedprioritert og skuffet ned utover dritten!

Nei, jeg ler ikke av det at du er kristen, jeg var bare fornøyd med det at jeg tippa rett ;) Jeez, som folk skal overtolke da. Lå IKKE noe mer bak enn det. Forøvrig aksepterer jeg kristne, såvel som homofile, minoritetsgrupper, dyr, planter og alt annet levende her på jorda. Jeg er nok ikke den sorten, skjønner du.

EDIT: Og det lille, opplagte paradokset at nicket ditt er Buddah...

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
For det er det abort er, mord...

vissvass, er det mord å drepe søte uskyldige kyllinger med undrende øyne, mjuke fjær og søt fremtoning? BTW, abort motstanderne er de værste morder. I USA dreper de leger som ufører abort, de sprenger klinikker i lufta osv. Dette fører til at mange legger ned praksisen sin, og kvinner blir presset til å ta abort på egenhånd, noe som kan føre til døden.

Saklighet er en fin bil.

jeg vet. Men er du imot abort må du kunne stå for konsekvensene, nemlig at kvinner tar abort på egenhånd med en strikkepinne, med lemlestelse og død som følge.

Det blir jo død uansett om de tar abort med strikkepinne eller hos lege? Litt kjipt at to dør med strikkepinne da, men jaja...! Skjønner ikke hvorfor de tar abort med strikkepinner, de må ha det virkelig ille og ja, vet ikke helt hvordan jeg skal si om det... men jeg er fortsatt imot abort..!

Lenke til kommentar
Det blir jo død uansett om de tar abort med strikkepinne eller hos lege?

Ja... men bare fosteret dør, eller fjernes (som det klinisk heter) under en kontrollert abort.

Litt kjipt at to dør med strikkepinne da, men jaja...!

Ikke noe "jaja" i det hele tatt, dette er en viktig del av sakens kjerne.

Skjønner ikke hvorfor de tar abort med strikkepinner, de må ha det virkelig ille og ja, vet ikke helt hvordan jeg skal si om det...

Kanskje fordi det ikke finnes noen annen metode, nettopp fordi en gjeng vattnisser vil nekte henne å få det skikkelig utført. Det er en akt av desperasjon. Kanskje kvinner hverken kan, burde, eller vil ha barn? HAR det slått deg?

men jeg er fortsatt imot abort..!

Du ramset nettopp opp at dine egne argumenter sprekker i stor stil, og likevel står du på ditt, tapprt, litt kvasi-trollete og semi-jokkete. Slikt stahet står det respekt av.

Lenke til kommentar

Hvilke(n) av disse situasjonene er dere for abort i:

CASE 1:

Kvinnen har blitt voldtatt og vil aldri kunne elske barnet på grunn av at hun da stadig blir minnet på episoden med faren...

CASE 2:

Kvinnen har ikke god nok helse til å gjennomføre en fødsel.

CASE 3:

Undersøkelser viser at babyen kommer til å bli vanskapt.

CASE 4:

Kvinnen ønsker seg ikke et barn på grunn av at det kan gå ut over hennes studering.

Lenke til kommentar
Skal man la noen drepe fordi hvis ikke truer de med å drepe seg selv?

Nei. Det handler om at du skal la de få gjort inngrepet, før de gjør det selv, med stor fare for egen helse.

@Buddah

Noen gang hørt om "troll"? Eller såkalte "stone deafs"? Du er nok et alvorlig tilfelle av begge deler. Du er nedgravet i argumenter, og istedet for å svare på en sakelig måte som fremhever din sak, velger du å fullstendig overse de og jatte på med små, uviktige, usaklige innlegg, slikt so mdet over..

Lenke til kommentar

Case 1 og 2 er helt klare i mitt syn. Der må man være åpene for abort.

Case 3: Muligens under sterk tvil. Synes allikevel det er en pinglete løsning.

Case 4: Totalt utelukket. Hun mener jeg ikke burde ha rett til abort.

Nå er loven slik her i landet at man har rett til å velge selv, og slik bør det fortsatt være. Vi kan ikke ha det slik som katolikkene.

Lenke til kommentar

Jeg ser du kommer med argumenter Buddah, men jeg må bare spørre deg rett ut: Er du i mot abort, fordi du mener at det kun er Gud som skal kunne styre over død og liv - og fordi at dersom en person har blitt gravid så har Gud en mening med det?

Edit: For å si det på en kort og konsis måte: er du imot abort fordi det strider i mot din tro og ditt livssyn?

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Har tenkt litt nå. Og Haltan har litt rett. Jeg står for fast i min sak. Hehe, prinsipielt vil jeg si det er galt å ta abort og jeg er imot det, men i praksis blir det en litt annen sak for det er så mange situasjoner hvor abort kan løse en del problemer...! Unnskyld for min stahet.. ;)

og fordi at dersom en person har blitt gravid så har Gud en mening med det?

Jeg tror ikke gud har en mening med alt som skjer her på jorden. Alltid to valg for meg/alle. Galt og riktig. Tror ikke gud har en mening med alle som blir gravide, men jeg tror at uansett hvordan barnet blir lagd eller hvem som lager det så er gud like gla i barnet... selv om de er "freaks"..! Gud er forresten også like gla i hun/han som velger å ta aborten eller voldta..

Endret av Buddah
Lenke til kommentar

For å svare på spørsmålene mine selv:

Case 2 er soleklar, det gjelder for så vidt også den første..

Egentlig ser jeg ingen problemer for Case 3 hvis det er stygge nok misdannelser (100% ufør)... Og i prinsippet er jeg også for at personer med stor sjanse for å få vanskapte barn (100% uføre) ikke skal ha lov til å formere seg (det gjelder jo for søsken, så hvorfor ikke alle andre?).

Lenke til kommentar
Har tenkt litt nå. Og Haltan har litt rett. Jeg står for fast i min sak. Hehe, prinsipielt vil jeg si det er galt å ta abort og jeg er imot det, men i praksis blir det en litt annen sak for det er så mange situasjoner hvor abort kan løse en del problemer...! Unnskyld for min stahet.. ;)

Jeg tror ikke gud har en mening med alt som skjer her på jorden. Alltid to valg for meg/alle. Galt og riktig. Tror ikke gud har en mening med alle som blir gravide, men jeg tror at uansett hvordan barnet blir lagd eller hvem som lager det så er gud like gla i barnet... selv om de er "freaks"..

FINT at du hører på det vi sier og tar noe til deg, god holdning! :)

Men jeg synes darkness stiller et svært interessant spørsmål, som du avfeier ganske elegant ;)

Er du imot abort fordi det strider i mot din tro og ditt livssyn? <-

Lenke til kommentar
Har tenkt litt nå. Og Haltan har litt rett. Jeg står for fast i min sak. Hehe, prinsipielt vil jeg si det er galt å ta abort og jeg er imot det, men i praksis blir det en litt annen sak for det er så mange situasjoner hvor abort kan løse en del problemer...! Unnskyld for min stahet..  ;)

Jeg tror ikke gud har en mening med alt som skjer her på jorden. Alltid to valg for meg/alle. Galt og riktig. Tror ikke gud har en mening med alle som blir gravide, men jeg tror at uansett hvordan barnet blir lagd eller hvem som lager det så er gud like gla i barnet... selv om de er "freaks"..

FINT at du hører på det vi sier og tar noe til deg, god holdning! :)

Men jeg synes darkness stiller et svært interessant spørsmål, som du avfeier ganske elegant ;)

Er du imot abort fordi det strider i mot din tro og ditt livssyn? <-

Takk :yes:

Jeg er imot abort fordi jeg ikke liker det! Ikke bare pga. min tro og livssyn! Selvfølgelig har det også noe å gjøre med det, men ble kristen for ett halvt år siden ca. og har nesten alltid ment det samme om abort.. ;)

Lenke til kommentar
Jeg er 100% for frivillig abort. Barn er noe man bør ønske når man får det, og bør ikke være en byrde man blir påført på et tidspunkt i livet da det virkelig ikke passer inn.

Da syns jeg du bør ta ansvar når du først går til sengs med en uten kondom. Hvis du blir gravid så er det din skyld og ingen annens! Hvis ikke det er voldtekt da..! Ett barn har like stor rett til å leve som allt annet i denne verden..! Hvorfor stoppe det? Ta ansvar før du ligger med noen... <-- DER er samfunnet altfor liberalt! Det er blitt "normalt" å gå til sengs med noen etter å ha kjent de i 2 timer! Det er noe fundamentalt gang..! Ser du ikke det er du på bærtur..!

Abort er som sagt ett veldig vanskelig tema og så mange gode argumenter for og imot. Å spare samfunnet penger er ett teit argument som jeg ivertfall ikke liker. Også er det jo dette argumentet at hvis barnet er skadet eller lider av en slags sykdom så skal man ta abort. Selv om barnet lider av Downs eller mangler en arm eller to, så er det fortsatt et menneske og har like sterke følelser som deg og meg! Det er fortsatt like verdifullt som hvilket som helst kjendis eller filmstjerne.. "perfekte mennesker"!!

Noen enige? :thumbs:

Gjentar: Det finnes hauger og lass av forskjellige situasjoner der man kan bli gravide, uten at det på noen som helst måte er noe man kan lastes for. Sviktende prevansjon er et av de beste argumentene. Jeg har selv opplevet RFSU-godkjente kondomer som sprekker, og kjenner folk som har blitt gravide på P-piller.

Personlig mener jeg at et ufødt barn ikke har "rett" på noe som helst, i alle fall ikke de tre første månedene. I denne perioden vil barnet umulig kunne overleve hvis man ble født, hverken med eller uten hjelp.

Når det gjelder barn med Downs syndrom: Jeg har en onkel som jobbet med spesialtilpassing av hjelpeutstyr for funksjonshemmede. Han viste til statistikker som sier at opp mot 75% av alle forhold der det fødes barn med Downs syndrom går i oppløsning. Det å få barn med slike defekter er en ENORM påkjenning som du neppe har noe som helst grunnlag for å kunne forstå, og jeg mener dypt og indelig at foreldre skal få kunne bestemme om de ønsker å snu livet sitt på hodet for et slikt barn. Jeg vet at jeg ville hatt muligheten, og spør en hvilken som helst person om de ville foretrekke et barn med 46 eller 47 kromosomer... Jeg ser faktisk ikke noe galt med å luke ut de med størst problemer.

(Og spar meg for kommentarer som: "Hva blir det neste? Skal vi luke ut alle de med rødt hår, eller kanskje en føflekk i panna?")

Ok, så du mener at barn som ikke er noe enda? Men man vet med ganske stor sikkerhet at de blir noe, de har ingenting å si?! Er ikke du litt kald og følelsesløs. :dontgetit:! Alle vet at prevansjon ikke er helt 100% sikkert og burde tenke på det før de går til sengs med noen! Hvis du ikke er klar for barn, så ikke ha sex..! Så enkelt er det...! Og selv om du opplever at kondomen sprekker eller P-pillen ikke virker så er det faktum der at om 9 måneder så har du ett levende vesen i hendene, men du har valget om du vil drepe det. For det er det abort er, mord...

Jeg kald og følsesløs? Vel, det var å ta litt hardt i, men jeg tenker kanskje på en litt annen måte enn deg. At jeg kanskje er litt mer kynisk enn gjennomsnittet kan være. Tror uansett det er feil å bringe alt for masse følelser inn i en slik debatt.

Hvis du ønsker å stå for et syn der man ikke skal ha sex før man er klar for å ha barn så skal du få lov til det, men jeg forholder meg retten til å hygge meg med sex fram til det tidspunktet hvor både min og min kjæres utdannelse er ferdig før jeg tenker tanken på å beholde et barn som eventuelt måtte unnfanges. På den måten så sikrer jeg et eventuelt barn gode omgivelser med trygge rammer og på et tidspunkt da det er ønsket, i stedet for å ta i mot et barn på et tidspunkt hvor det ikke er ønsket og vi ikke kan fullføre våre egne mål i livet.

At du ønsker å karakterisere en abort i før 3. måned som mord får være ditt valg. Jeg kaller ikke et frø en blomst, og heller ikke et eple for et tre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...