Gå til innhold

Hva mener du om abort?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Derfor har legevitenskapen satt en 12 ukersfrist som hovedregel for å gjennomføre en abort her i Norge.

EMD mente at denne fristen var for lang, men kom likevel frem til at dette ikke var tilfellet. Norges abortlovgivning stridet ikke mot konvensjonens bestemmelse.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Poenget er at når egget er befruktet, så er man gravid og når man er gravid så er dette begynnelsen på et menneskeliv. Og ifølge EMK art. 2 skal retten til livet vernes ved lov.

Så dere mener at fosteret ikke skal ha rett på beskyttelse ved lov, og at retten til livet ikke skal tilfalle alle?

Livet får man kun en gang, og derfor skal ikke dette være en lett avgjørelse. Man må forstå alvorligheten av at man har med et utviklende menneskefoster å gjøre.

Her bruker du begreper som er lagt opp til å diskutere i debatten, som basis for ditt argument. Du sirkelargumenterer:

Hvorfor er graviditeten starten på et menneskeliv? Jeg føler meg helt sikker på at jeg kan avfeie ditt argument for denne påstanden; den er alt for løs! At EMK ønsker å verne en rett til liv, har forøvrig ingenting i en debatt å gjøre der vi diskuterer om noe er et liv, og om dette "liv" skal være vernet, og isåfall hvordan dette vernet skal fungere. Det er som å besvare spørsmålet om hvilken type styreordning Norge burde ha, med å korrekt si at i Norge har vi en form for monarki. Det er ikke mer hjelp i det enn en faktaopplysning - det har igrunn ikke sin del i debatten å gjøre i det hele tatt.

"Livet får man kun en gang, og derfor skal ikke dette være en lett avgjørelse."

Helt riktig. Vi burde ikke drepe skadedyr, tråkke på insekter eller spise planter! Du må ha fått med deg nå at denne typen argument ikke er gyldig; det at du verdsetter en idé - liv - som du ikke klarer å forsvare, har heller ikke sin del i debatten å gjøre da et foster på ingen måte har sin egen oppfatning av dette slik du har. Du tar ikke fra et foster noe som helst. Skal du forsvare fra fosterets perspektiv, så må du være ærlig nok til å ta hensyn til forsterets perspektiv!

Jeg mener ikke at et foster burde ha rettigheter, nei. Jeg mener at pårørende av forsteret burde ha sine rettigheter. Selv om fosteret ikke lider av å bli skylt bort, vil begge fremtidige foreldre kunne gjøre dette. Disse burde vernes gjennom lovverket. Ikke et objekt.

Lenke til kommentar

Da strekker du det for langt. Det må to mennesker til for skape et foster. Sæd alene kan ikke skape et menneskefoster.

ALLE celler kan skape et foster.

Det kalles kloning.

Tvillinger er naturlige kloner.

Man kan skape nærmest uendelig mange naturlige kloner av hvert befruktede egg; altså er hvert befruktede egg tilnærmet uendelig mange personer som aldri blir til, i tillegg til den ene som blir til dersom fosteret vokser opp og blir et barn.

...

...

...

Husk det: Inni hvert barn som blir født (alene) er det tapt minst ett annet potensielt menneskeliv.

De fleste andre pattedyr får to, tre eller fire kloner i stedet for bare en slik mennesker gjør.

...

HVA er det vi verner ved å forby abort?

Det blir fremdeles tapt milliarder av potensielle barn hvert eneste år, og bare en prosentdel av disse vil komme fra kunstig abort.

Levende tenkende mennesker som kan føle smerte og frykt bør beskyttes.

Et foster i uke 15 kan ingen av delene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Hvordan vet du at et foster på 15 uker ikke kan føle smerte?

Ingen hjerneaktivitet på det tidspunktet.[1]

Å? Litt rart at dem reagerer på musikk og lyder da eller?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Hvordan vet du at et foster på 15 uker ikke kan føle smerte?

Ingen hjerneaktivitet på det tidspunktet.[1]

Å? Litt rart at dem reagerer på musikk og lyder da eller?

Det gjør de tidligst i 30. uke.[2]

Du veit at babyer kan bli født og leve i fra uke 25-26 ja??

Tror du må revurdere kildene dine.

Lenke til kommentar

Har kun lest førstepost, og jeg vil si min mening;

Jeg er for abort dersom:

1. foreldrene er for unge

2. foreldrene ikke har stabil og solid inntekt

3. foreldrene ikke bor sammen

4. barnet ikke er ønsket

5. begge foreldrene er enige om det. Dersom de ikke er enige, så må de i alle fall snakke sammen til de blir enige om en løsning.

Jeg er imot abort dersom moren blir tvunget til det, og om foreldrene (evt ene parten) vil ta abort fordi legen sier at barnet vil bli født med en sykdom. Det er stygge saker.

Lenke til kommentar

Ja, det kan du si. Jeg har forstått selve betydningen som "det å diskutere og henge seg opp i hver minste detalj". Altså en unødvendig spissfindighet. Men jeg har heller forstått bruken av ordet slik at dette er noe en kverulant sier til en annen, og den som sier det først unnslipper flaggeringen. Ganske enkelt den feige manns herseteknikk, altså. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...