Gå til innhold

Hva mener du om abort?

Anbefalte innlegg

Og når de smelter sammen igjen?

Da er det et liv.

Så hvis man aborterer før de smelter sammen, myrder man to liv, mens hvis man aborter etterpå, myrder man bare ett. Fantastisk! Hvilken bånnsolid definisjon av «liv»!

Sånt må man ta stilling til slik tilstanden er i den tid man gjennomfører aborten. Vi snakker om slik det er, ikke slik det kunne vært på aborttidspunktet.

Uansett lukter det litt troll av innleggene dine.

Endret av SLIguy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår ikke at det skal være vanskelig å skjønne at et enslig egg betyr et foster og at to egg betyr to foster. To epler betyr to epler, skjønner? Å ikke forstå at to egg betyr to fostre vil jeg definitivt kalle dumskap.

Lukter det dumskap av EMK, synes du?

Uansett, så spekulerer du for mye. Du må ta det slik det er på aborttidspunktet. Du tenker for mye på hva som kunne vært, i stedet for å se det slik det er.

EDIT: Men samma, denne diskusjonen leder ikke frem til noe som helst. Bare krangel fra ende til annen. Dere får diskutere videre med hverandre.

Endret av SLIguy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, vi må tenke på hvordan det er på aborttidspunktet. Det har jeg også skrevet flere ganger; og slik det er på aborttidspunktet så er det ikke et liv man dreper. Og det er nettopp det longwinded vil frem til - det at din definisjon på liv er helt ubrukelig i en slik sammenheng.

Jeg er helt enig i en påstand som: "Å drepe er galt". Men jeg er helt uenig i påstanden dersom du kaller det å ta abort for å drepe; da vil jeg påstå at du bruker en helt gal definisjon av det å drepe, eller andre premisser for definisjonen. Slik som i dette tilfellet.

Endret av cuadro
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, vi må tenke på hvordan det er på aborttidspunktet. Det har jeg også skrevet flere ganger; og slik det er på aborttidspunktet så er det ikke et liv man dreper. Og det er nettopp det longwinded vil frem til - det at din definisjon på liv er helt ubrukelig i en slik sammenheng.

Du fjerner muligheten for liv for dette fosteret, rettere sagt frarøver du fosteret retten til liv. Husk at vi snakker om graviditet, man kan ikke bli litt gravid.

EDIT: Jeg er ikke motstander av abort, selv om noen sikkert kan tolke det dithen. Jeg forsøker å forholde meg til EMK. Retten til livet skal være vernet ved lov. Retten til liv skal vernes så langt det er mulig.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Du fjerner muligheten for liv for dette fosteret, rettere sagt frarøver du fosteret retten til liv. Husk at vi snakker om graviditet, man kan ikke bli litt gravid.

EDIT: Jeg er ikke motstander av abort, selv om noen sikkert kan tolke det dithen. Jeg forsøker å forholde meg til EMK. Retten til livet skal være vernet ved lov. Retten til liv skal vernes så langt det er mulig.

Hvilken rett til liv? Hvorfor skulle et foster har rett til å leve? Det dere flirer av dere gang etter gang henger ikke på greip; denne tautologien er ikke akseptert i diskusjonen.

"Husk at vi snakker om graviditet, man kan ikke bli litt gravid."

Det har da vitterlig ingenting med saken å gjøre i det hele tatt, har det? Du må gjerne snakke om graviditet om det er det du vil, jeg forøvrig snakker om fosteret og abort som en handling, helt uavhengig graviditeten.

Det du sier er i essensen at et foster vil kunne bli et liv, og derfor er det "hellig" livet og burde ikke avlives. Dette er en veldig fjern og naiv tanke, spør du meg. På samme måte bærer også drapsmenn og voldtektsmenn det samme rettsmerket, og datamaskiner, insekter og all "dødmaterie" bærer det samme potensiale til å utvikle seg til å være et liv. Den harde virkeligheten er at noe ikke er et liv bare fordi det kan utvikles til det, og bare at det er et liv sier heller ikke noe om hvor ønsket eller hellig det er, eller hvorfor i det hele tatt vi burde ta vare på det.

Dere ser ut til å stadig ønske å dra diskusjonen inn på hva liv er. Denne delen av debatten er uinteressant. Jeg vet hva et foster er, enn om du ikke vet hva liv er - og jeg ser ingenting gale med å bli tildelt valget om å fortsette eller stoppe utviklingen av et foster.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Poenget er at når egget er befruktet, så er man gravid og når man er gravid så er dette begynnelsen på et menneskeliv. Og ifølge EMK art. 2 skal retten til livet vernes ved lov.

Så dere mener at fosteret ikke skal ha rett på beskyttelse ved lov, og at retten til livet ikke skal tilfalle alle?

Livet får man kun en gang, og derfor skal ikke dette være en lett avgjørelse. Man må forstå alvorligheten av at man har med et utviklende menneskefoster å gjøre.

Endret av SLIguy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er at når egget er befruktet, så er man gravid og når man er gravid så er dette begynnelsen på et menneskeliv.

Poenget er at denne enkle fremstillingen ikke holder vann.

Det er flott med rettigheter, men spørsmålet er om de i det hele tatt er anvendbare på embryoer. Rettigheter beskytter noen og ikke noe, sant? Så «hvem» er det befruktede egget, når det er uavklart om det vil gi opphav til tvillinger, trillinger eller noe annet?

Hvis du har hatt svaret klart lenge, så venter jeg på å få høre det.

EDIT: Om egget utvikler seg til å bli tvillinger eller trillinger spiller ingen rettslig rolle.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...