Gå til innhold

Hva mener du om abort?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, vi har barnevernssystemet og fosterforeldre, så vi bør jo prøve dem først (dvs. før vi setter dem i fengsler for ungdomskriminelle). Barnevernet har imidlertid begrensede ressurser. Dess færre som behøver deres hjelp, dess bedre vil de kunne ta hånd om den enkelte. Derfor er det god ressursbruk å abortere når man kan, slik at barnevernet kan fokusere på dem som hadde gode utsikter, men kom skjevt ut likevel.

Hvorfor putte dem i fengsel eller prøve barnevernet, hvorfor ikke bare drepe dem? Det må da være mye billigere og det er for mange mennesker ute i verden uansett.

Hvis du begynner å drepe barnevernsbarn, så øker du risikoen for at dine egne barn, eller barna til broren din, eller kameraten din, kan bli sortert ut av en byråkrat. Du må veie denne ulempen opp mot fordelen av ressursbesparelser for barnevernet. Hvor mye skal vi svelge for barnevernets skyld?

Lenke til kommentar

Men hva pokker betyr det å være «glad i livet»?

Vell, man må jo ha et kriterie for hva som gjør et liv verdt å leve. Det er første steget til å vite om man skal kunne abortere eller ikke. Hvis man liker livet sitt, er man såklart glad for at man ble født. Om en ikke liker livet sitt, kan det hende abort hadde vært et bedre alternativ. Men det er umulig å vite om et fremtidig barn kommer til å like livet sitt eller ikke, uavhengig av om den har en sykdom, eller foreldre som ikke er glad i det.

 

Siden hun ikke magisk kan vite dét, er det altså mulig at hun velger feil og bærer frem et barn det hadde vært bedre å abortere – hvis vi godtar premisset om at abort kan være et bedre valg i enkelte situasjoner. Å bære frem barnet er også et valg.

 

I det virkelige liv er det ingen som har magisk, fullkommen informasjon om noe som helst, men vi må likevel velge. That’s life. Det man kan basere valget på, er følgende fremtidsutsikter: (1) hvorvidt begge foreldre elsker barnet og er klare til å oppdra det i fellesskap, (2) hvorvidt barnet er sunt og kan leve et liv uten store medisinske komplikasjoner. (Som en person med medisinske komplikasjoner jeg ikke unner andre, er jeg kjempetilhenger av å abortere syke fostre.)

Dine kriterier for hva som avgjør om man burde ta abort eller ikke er jeg uenige i. Det går såklart an for foreldrene å vite om de elsker barnet eller ikke, og man kan finne ut om de har sykdommer før de er født. Men det er langt i fra synonymt med et barn som ikke vil like livet sitt.

Det jeg vil frem til her er at de som er for abort kun i tilfeller der f eks barnet blir født med en sykdom ikke nødvendigvis har grunnlag for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Abort er et sårt emne å berøre, da dette som sådan omhandler menneskeliv såvel som følelser.

 

Rettslig sett må Norge forholde seg til EMK, som Norge har ratifisert. Vi har vår egen lov om menneskerettigheter (basert på bestemmelsene i EMK), men EMK har likevel forrang i tilfelle motstrid (Lex Superior-prinsippet), jf. Mnskrl. § 3. Dette er også årsaken til at Norge måtte i retten for å få det avklart om vår abortlovgivning er konvensjonsstridig. Inntil videre er det antatt at vår abortlovgivning ikke strider mot EMK. Diskusjonen dreier seg om EMK art. 2 pkt. 1 første punktum, "Retten for enhver til livet skal beskyttes ved lov".

Endret av SLIguy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så mange som ønsker å debattere på fremtidige, usikre premisser?

 

Jeg ser ett poeng som stadig kommer opp igjen: "Det er ingen måte å vite om fosteret blir en lykkelig person eller ikke." Hva har dette med saken å gjøre? Det er ikke denne fremtitige personen som aborteres bort. Denne fremtidige personen eksisterer ikke. Denne fremtidige personen har ingen meninger, ønsker eller ambisjoner før den eksisterer, og et forster har heller ingen av disse konseptene.

 

Det er ingenting fremtidig man dreper eller myrder ved å ta abort. Tvert imot, det vi tar bort har mindre forståelse og evne til konseptualisering enn de fleste slaktedyr.

Endret av cuadro
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Jeg kan ikke se for meg at noen som står utenfor situasjonen skulle kunne bedømme den, og si hva som er moralskt riktig. Jeg ser for meg at den som står på utsiden og fordømmer all abort - på et generelt utsagn - er den som har et forklaringsproblem.

Nå ser jeg at jeg gikk meg litt vill i forklaringen, men håper i alle fall noe var til nytte.

 

Jeg er ikke ute etter å diskutere dette med deg :tease: men jeg er uenig. Du bruker store fine ord men ser du ikke hva du skriver? Nå snakker vi vel om for eller mot abort. Det er ganske trangsynt og ikke akseptere at folk har forskjellig syn på dette - og hvilken forklaring er det du trenger? Hvorfor er det galt i å ta stilling på om man støtter abort eller ikke, selv om man nødvendigvis ikke er den som sitter med valget?

 

Og en ting til som forundrer meg og jeg syns er utrolig korttenkt og dobbeltmoralsk.

Abort er greit i noen tilfeller. Eller, abort er mer greit i noen tilfeller.

 

Gjør deg opp en mening, og stå for den. Abort er abort, eller, drap er drap. For den underutviklede babyen som blir drept, har det null betydning hvorfor den blir drept. Den bare blir drept.

Hvilken situasjon mor er i forandrer ikke det faktum at det er mord av fosteret.

 

Meh. Nå orker jeg ikke mer. Jeg høres sikkert ut som den fanatikeren, men det er jeg ikke. Jeg blir bare irritert på folk som finner på alle slags unnskyldninger for og rettferdigjør abort.

 

Hvorfor ikke bare si det som det er; "ja det er drap på et kommende liv, men jeg bryr meg ikke".

 

Om du kaller det "drap på ett kommende liv" eller å "fjerne en celleklump" spiller vel ingen rolle. Det blir bare ett ordspill hvor det ene bagatelliserer og det andre negativiserer abort. Her trengs det fakta på bordet.

 

Hva er galt i å ta livet av noe som ikke lever?

 

Når mener du man senest kan ta abort? Eller mener du at abort er helt uaktuelt?

Hvordan stiller du deg til f.eks. stamcelleforskning?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

 

Har en kompis som adopterte 4 barn, 3 av dem var født som crack-babyer, den andre var født i en heroin-rus, de lever flotte liv i dag.

 

Var du høy da du skrev dette?

Ingen kommentar.

 

Hvorfor lurer du?

 

Er det rart jeg ikke helt klarer å ta dine kommentarer seriøs?

 

Om kompisen din adopterte barn som var født på mars og som hadde foreldre som var høy på måneståv, så har det fortsatt like lite med spørsmålet om abort å gjøre. :)

Lenke til kommentar

 

 

Har en kompis som adopterte 4 barn, 3 av dem var født som crack-babyer, den andre var født i en heroin-rus, de lever flotte liv i dag.

 

Var du høy da du skrev dette?

Ingen kommentar.

 

Hvorfor lurer du?

 

 

Er det rart jeg ikke helt klarer å ta dine kommentarer seriøs?

 

Om kompisen din adopterte barn som var født på mars og som hadde foreldre som var høy på måneståv, så har det fortsatt like lite med spørsmålet om abort å gjøre. :)

 

Jeg er uenig, jeg skrev dette fordi det ødelegger argumentet om at en crack-baby har et ødelagt liv. Så, ja det er meget rart du ikke tar meg seriøst.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

 

 

Har en kompis som adopterte 4 barn, 3 av dem var født som crack-babyer, den andre var født i en heroin-rus, de lever flotte liv i dag.

 

Var du høy da du skrev dette?

Ingen kommentar.

 

Hvorfor lurer du?

 

 

Er det rart jeg ikke helt klarer å ta dine kommentarer seriøs?

 

Om kompisen din adopterte barn som var født på mars og som hadde foreldre som var høy på måneståv, så har det fortsatt like lite med spørsmålet om abort å gjøre. :)

 

Jeg er uenig, jeg skrev dette fordi det ødelegger argumentet om at en crack-baby har et ødelagt liv. Så, ja det er meget rart du ikke tar meg seriøst.

 

Bare fordi at du har en kompis som har en "crackbaby" som er normal, så fungerer resten av verden slik? Argumentet ditt basert på personlig erfaring er ganske tynt. Bare fordi om du overlever ett fall på ti meter, betyr det ikke at jeg skal overleve det.

Lenke til kommentar

 

 

Har en kompis som adopterte 4 barn, 3 av dem var født som crack-babyer, den andre var født i en heroin-rus, de lever flotte liv i dag.

 

Var du høy da du skrev dette?

Ingen kommentar.

 

Hvorfor lurer du?

 

 

Er det rart jeg ikke helt klarer å ta dine kommentarer seriøs?

 

Om kompisen din adopterte barn som var født på mars og som hadde foreldre som var høy på måneståv, så har det fortsatt like lite med spørsmålet om abort å gjøre. :)

 

Jeg er uenig, jeg skrev dette fordi det ødelegger argumentet om at en crack-baby har et ødelagt liv. Så, ja det er meget rart du ikke tar meg seriøst.

 

Bare fordi at du har en kompis som har en "crackbaby" som er normal, så fungerer resten av verden slik? Argumentet ditt basert på personlig erfaring er ganske tynt. Bare fordi om du overlever ett fall på ti meter, betyr det ikke at jeg skal overleve det.

 

Godt poeng, mitt argument er basert på erfaring, hva er ditt argument basert på?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

 

 

Har en kompis som adopterte 4 barn, 3 av dem var født som crack-babyer, den andre var født i en heroin-rus, de lever flotte liv i dag.

 

Var du høy da du skrev dette?

Ingen kommentar.

 

Hvorfor lurer du?

 

 

Er det rart jeg ikke helt klarer å ta dine kommentarer seriøs?

 

Om kompisen din adopterte barn som var født på mars og som hadde foreldre som var høy på måneståv, så har det fortsatt like lite med spørsmålet om abort å gjøre. :)

 

Jeg er uenig, jeg skrev dette fordi det ødelegger argumentet om at en crack-baby har et ødelagt liv. Så, ja det er meget rart du ikke tar meg seriøst.

 

Bare fordi at du har en kompis som har en "crackbaby" som er normal, så fungerer resten av verden slik? Argumentet ditt basert på personlig erfaring er ganske tynt. Bare fordi om du overlever ett fall på ti meter, betyr det ikke at jeg skal overleve det.

 

Godt poeng, mitt argument er basert på erfaring, hva er ditt argument basert på?

 

Hvis du må ha det inn med teskje kjekken, så skal du få det. Eksemplet jeg kom med er ikke basert på personlig erfaring. Det var ett poeng jeg prøvde å fremme til deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Hvorfor er det så mange som ønsker å debattere på fremtidige, usikre premisser?

 

Jeg ser ett poeng som stadig kommer opp igjen: "Det er ingen måte å vite om fosteret blir en lykkelig person eller ikke." Hva har dette med saken å gjøre? Det er ikke denne fremtitige personen som aborteres bort. Denne fremtidige personen eksisterer ikke. Denne fremtidige personen har ingen meninger, ønsker eller ambisjoner før den eksisterer, og et forster har heller ingen av disse konseptene.

 

Det er ingenting fremtidig man dreper eller myrder ved å ta abort. Tvert imot, det vi tar bort har mindre forståelse og evne til konseptualisering enn de fleste slaktedyr.

 

Spørsmålet er vel heller "hva det kunna blitt, hvis jeg ikke tok abort". For "noe" hadde det blitt hvis man ikke hadde tatt abort.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel heller "hva det kunna blitt, hvis jeg ikke tok abort". For "noe" hadde det blitt hvis man ikke hadde tatt abort.

 

Nå skal det sies at jeg ikke støtter abort som prevensjonsmiddel, men synes likevel at abort under kontrollerte rammer er helt greit.

 

Jeg er for eksempel for selektiv abort i tilfeller hvor barnet har skader og i forbindelse med voldtekt. Utover dette synes jeg det er litt for enkelt i dag.

 

Hvis man ikke blir født så er det i alle fall ingen fremtid å ta hensyn til. Og inntil vi finner opp en tidsmaskin som kan sveve fritt mellom tid og alternative universer med forskjellige løsninger blir det helt meningsløst å argumentere inn i slike "hvis".

 

Vi er alle energi, og energien forsvinner ikke. Den får bare en ny sjanse mener nå jeg da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Spørsmålet er vel heller "hva det kunna blitt, hvis jeg ikke tok abort". For "noe" hadde det blitt hvis man ikke hadde tatt abort.

 

Nå skal det sies at jeg ikke støtter abort som prevensjonsmiddel, men synes likevel at abort under kontrollerte rammer er helt greit.

 

Jeg er for eksempel for selektiv abort i tilfeller hvor barnet har skader og i forbindelse med voldtekt. Utover dette synes jeg det er litt for enkelt i dag.

 

Hvis man ikke blir født så er det i alle fall ingen fremtid å ta hensyn til. Og inntil vi finner opp en tidsmaskin som kan sveve fritt mellom tid og alternative universer med forskjellige løsninger blir det helt meningsløst å argumentere inn i slike "hvis".

 

Vi er alle energi, og energien forsvinner ikke. Den får bare en ny sjanse mener nå jeg da.

 

Det er akkurat dette jeg skal fram til, fordi om jeg ikke poengterte det. Men spørsmålet dukker ofte opp i slike debatter.

Endret av Slettet-EZE0dRsY
Lenke til kommentar

Min mening er at abort bør være lov. Barna som blir født kan ende opp som barn i en rusmisbrukende famile eller værre. Desuten mener jeg at ungdommer som for barn tidlig i livet skal kunne velge hvilken rettning resten av livet deres skal ta. Fosteret har ikke liv før det "viser at det er i livet" er min mening.

 

Jeg bruker narkotika, kan jeg få ha barn?

Lenke til kommentar

Min mening er at abort bør være lov. Barna som blir født kan ende opp som barn i en rusmisbrukende famile eller værre. Desuten mener jeg at ungdommer som for barn tidlig i livet skal kunne velge hvilken rettning resten av livet deres skal ta. Fosteret har ikke liv før det "viser at det er i livet" er min mening.

 

Jeg bruker narkotika, kan jeg få ha barn?

 

Du virker som en oppegående person, så ja for all del.

Så lenge det ikke går ut over barnet at man tar seg en liten MJ så burde det ikke være noe problem i det hele tatt. Men dessverre er nok det litt tabu i Norge føler jeg. Alle blir sett på som rusmisbrukere, selv om det er en sur maispipe eller at de sitter der i heroin rus og ikke har kontakt med verden.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så mange som ønsker å debattere på fremtidige, usikre premisser?

 

Jeg ser ett poeng som stadig kommer opp igjen: "Det er ingen måte å vite om fosteret blir en lykkelig person eller ikke." Hva har dette med saken å gjøre? Det er ikke denne fremtitige personen som aborteres bort. Denne fremtidige personen eksisterer ikke. Denne fremtidige personen har ingen meninger, ønsker eller ambisjoner før den eksisterer, og et forster har heller ingen av disse konseptene.

 

Det er ingenting fremtidig man dreper eller myrder ved å ta abort. Tvert imot, det vi tar bort har mindre forståelse og evne til konseptualisering enn de fleste slaktedyr.

 

Spørsmålet er vel heller "hva det kunna blitt, hvis jeg ikke tok abort". For "noe" hadde det blitt hvis man ikke hadde tatt abort.

 

Hvorfor i alle dager skal det være et spørsmål? Mener du helt oppriktig at vi skal invitere helt fullstendig usikre variabler inn i avgjørelsen om abort? Er det slik å forstå at foreldrene til f.eks. Hitler er meget skyldige kun i det å gi fødselen til denne personen, da?

 

Hva noe kunne blitt er, slik jeg ser det, helt irrelevant til hva det er og hva man skal gjøre med det som er.

Lenke til kommentar

Hver sædcelle som ikke når fram og hver og menstruasjon er en halvdel av et foster som blir drept.

 

Hvor mange celler må et foster bestå av før det er abort?

 

Det er først når barnet (og da mener jeg barn, og ikke foster) kan tenke selv at det kan argumenteres mot abort, for det finnes ingen person før det tidspunktet, bare et egg/frø som KAN bli en person.

 

Ravner, flere typer kråker, alle aper og mange apekatter, elefanter og flere dyr, er selvbevisste.

 

Hvis man tror på en sjel, er man sansynligvis religiøs, og da er man sansynligvis kristen, jødisk eller muslim, og tror at guden deres er RETTFERDIG.

Ergo vil man oppnå rettferdighet for fosteret sin sjel, uansett.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...