Gå til innhold

Hva mener du om abort?

Anbefalte innlegg

Abort er et vanskelig tema. Selv vet jeg ikke helt hva jeg mener. Altså, en unik mulighet for de som mener jeg ikke hørere etter! Her har jeg ingen veldig fortintatt mening! :thumbs:

Synes dere det er greit at man tar livet av et barn? Vitenskapen er jo stadig uenig om når fosteret blir til "et barn".

Samtidig kan man mene at mange mennesker er ute av stand til å ta vare på et barn, og for å ikke tilføre samfunnet utgifter kan det være smart å la kvinnen abortere.

Hva mener dere?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Samtidig kan man mene at mange mennesker er ute av stand til å ta vare på et barn, og for å ikke tilføre samfunnet utgifter kan det være smart å la kvinnen abortere.

Hva mener dere?

Hør litt på deg selv! Tenker du KUN penger? Det er barnet det handler om. Ville du hatt lyst til å vokse opp uten å føle deg ønsket? Ville du vokst opp i et alkoholisert voldshjem? Og hvorfor får jeg inntrykk her av at menn er overlegne kvinner?

"skal vi menn la kvinner få slippe?" Eh.. Men for all del. Rett meg hvis det ikke var slik du mente det.

Lenke til kommentar

Å velge å ta abort er et veldig vanskelig valg for flesteparten av kvinner. Selv om de ble gravid helt i mot sin vilje. Men jeg mener at hvis de tar valget så bør de ha muligheten til å ta abort, uten å bli stemplet som morder osv. av alle mulige "idealister".

Lenke til kommentar

Har ikkje tenkt so veldig mykkje over temaet eigentleg, men det er i alle fall viktig at det er tilatt med sjølvbestemt abort.

Angåande det om abort er drap, so skil eg mellom sterkt mellom drap og kirurgisk/medisinsk abort. Meiner sjølv at når du drep nokon er det fordi du ønsker å påføre vedkommande smerter med døden til følge. Og det er vel ikkje tilfelle ved abort.

Lenke til kommentar

Da TROR jeg du misforstod litt...

Jeg synes nok, vipper litt, til at abort ikke bør forekomme. Barnet, som muligens er en levende skapning, kan ikke noe for det. Men jeg ser poenget at det kan være dyrt å betale barnehjem/fosterhjem for barnet dersom kvinnen er en uegnet mor.

Hvor har jeg skrevet her at menn er kvinnen overlegen? Mente ikke det altså!

Lenke til kommentar

Det eg prøver å komme fram til er at fordi ein person er abort lege er det ikkje gyldig grunn til at den personen skal skytast fordi han begår drap.

Eg kan forstå at somme personar av forskjellige årsaker synest at det å ta ein abort er ein påkjenning dei må leve med resten av livet. Men det burde være kvinnens eige valg.

Lenke til kommentar

Jeg er 100% for frivillig abort. Barn er noe man bør ønske når man får det, og bør ikke være en byrde man blir påført på et tidspunkt i livet da det virkelig ikke passer inn. Det er langt bedre å få et barn å utesette å få barn til et tidspunkt hvor ting ligger til rette for det, og barnet faktisk i utgangspunktet er ønsket.

Jeg mener oppriktig talt at man bør sette foreldrene i høysetet i en slik diskusjon, og diskusjonen rundt å "drepe et barn" er ganske absurd. Det er ikke snakk om å drepe et barn, men å hindre at det kommer til verden.

Når det gjelder på hvilket tidspunkt et barn blir et barn, så er vel dette i grunn ingen vitenskaplig greie, men et spørsmål om overbevisning og følelser.

Samfunnet er alt for konservativt på dette området, og man blir nærmest uglesett om man tar abort. På samme måte så har samfunnet et helt forkastelig forhold til aktiv dødhjelp, som jeg i grunn ikke klarer å finne noen fornuftige argumenter for å forby (forutsatt at man har klinkende klare retningslinjer på når det skal tillates). Dette er forøvrig en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke litt unge mennesker forstår seg så mye av omverden når det gjelder følelser. Sine egne følelser er kjente, men hvordan andre kan føle deg er ukjent. Mange må ha noe de kan relatere til for å skjønne.

On topic: Jeg er for fri abort. Det er jo faktisk slik at det ikke utføres abort på et foster som er over 3 mnd gammelt uten at det er noen svært spesielle grunner for det i Norge. Selv ville jeg foretrukket å bli "abortert" dersom fremtidsutsiktene mine så ut til å bringe vold, fattigdom, mangel på kjærlighet og omsorg og rett og slett det å ikke være ønsket.

Tenk deg å bli fortalt av moren din en dag "jeg ønsket deg ikke, og jeg vil fremdeles ikke ha deg. du har vært en byrde og en klamp om foten min helt siden jeg ble gravid". Eller å vokse opp i totalt fattigdom. Du lever i en konstant visshet om at du gjør at foreldrene dine sliter seg totalt ut for å greie å skaffe nok mat og klær.

Enda verre ville det vært hvis du var et utslag av at moren din ble voldtatt. Du vil aldri få treffe faren, og om du kunne så hadde du vært så kvalm av å tenke på at han hadde voldtatt moren din. Du må hele tiden vite det at moren din blir minnet på den jævlige opplevelsen.

Trenger jeg komme med flere eksempel?

Lenke til kommentar

Abort er grusomt, ingen tvil om det faktum. Fosteret har et hjerte som pumper og en hjerne som fungerer osv. Så man tar et liv.

Dessverre er det et nødvendig onde.

Dette er aldri en lett avgjørelse. Og enhver vil med tungt hjerte komme fram til at det er det eneste rette.

Men se for deg at abort blir forbudt. Hva med kvinner som blir voldtatt? Da må de føde barnet til sin overgriper til verden. Det er umulig å si hvordan det vil påvirke moren.

Og unge jenter, som har vært uforsiktig. Nå snus hele livet oppned, plutselig er de en mor, med ansvar for et lite barn. Dette vil gå ut over skole, jobb osv osv. Pluss et enormt ansvar så tidlig i livet.

Ingen vil vel at barn skal vokse opp og føle seg uønsket eller som en byrde?

Lenke til kommentar
Hva er best? At skapningen dør før den vet at den eksisterer? Eller at den lever et langt, smertefullt liv med uegnede foreldre og vanskelige sosiale forholder?

Prevensjon!!

Selv uegnede personer må læres opp til at har man sex så kan man få barn. Det finnes bedre måter å hindre å få barn på en abort.

Lenke til kommentar
Nei, man beskytter ikke seg selv - man beskytter ungen

Greit nok, men som jeg sier tidligere. Samfunnet må ta ansvar. Disse ungene kan få et kjempe liv hos foster foreldre barn løse osv.

Det er aldri godt å si når man tar liv av en ny Einstein eller Mozart

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...