saphire Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Jeg har casemoddet sky hawk kabinettet mitt å laget ett 120mm x 129mm hull i toppen som jeg har dekt med ei aqua computer rist som er i metall, eller noe i den duren. Iværtfall så er den rista "tung". Så lurte jeg på en ting, har hørt at metall mot alluminium ikke er helt bra, men hva kan i værste fall skje ? Lenke til kommentar
Tabaqui Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Kobber mot aluminium er ikke noe smart triks, men tror det går greit med stål. (Slipper du en kobbermynt i en alu båt har den spist seg gjennom på noen dager hvis det er litt fuktig der) Lenke til kommentar
Luv Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Kobber mot aluminium er ikke noe smart triks, men tror det går greit med stål. (Slipper du en kobbermynt i en alu båt har den spist seg gjennom på noen dager hvis det er litt fuktig der) Båt, som i "seil-båt" ? Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 "Alu båt" Som i aliminiums båt kanskje Lenke til kommentar
klikko Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Kobber mot aluminium er ikke noe smart triks, men tror det går greit med stål. (Slipper du en kobbermynt i en alu båt har den spist seg gjennom på noen dager hvis det er litt fuktig der) hmmmm that gives me an idea! Lenke til kommentar
atrax Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Kobber mot aluminium er ikke noe smart triks, men tror det går greit med stål. (Slipper du en kobbermynt i en alu båt har den spist seg gjennom på noen dager hvis det er litt fuktig der) Noen dager du liksom... Selvfølgelig vil aluminiumet i kontakt med kobberet korrodere først, siden kobber er et edlere metall enn aluminium. Men det vil ta sin tid, og med mindre skroget til alu-båten er laget av alu-folie, så er påstanden om at det tar et par dager helt på jordet. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 vel.. han sa ikke hva slags båt... kanskje han mente en rennestens-båt.. Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Det blir vel kanskje litt "irr", akkurat der kor grillen og kabinettet møtes. Mange nybygde eller nyombygde båtar har alu overbygg, f eks dei nyaste Hurtigrutene. Då er alu-delen isolert frå resten av båten. Det kan jo du og gjere med litt teip mellom grillen og kabinettet, samt skiver av plast til skruene. Står forresten at grillen er laga av rustfritt stål på sida til AC. Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 vel.. han sa ikke hva slags båt...kanskje han mente en rennestens-båt.. Av aliminium? Uansett, som sagt forskjellige metaller mot hverandre, spesielt med et bindemiddel som vann, er ingen god ide. Da dannes det korrosjon. Men det er jo ikke verre enn å lakke metallrammen så er problemet fikset. Lenke til kommentar
Tabaqui Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Selvfølgeig ikke snakk om noe hurtigrute.... Små joller. En kompis som mistet en kobbermynt i en sånn en gang.Kom tilbake en uke etterpå hadde den spist seg gjennom skroget. Saltvannet hjalp sikkert til, men det kaller jeg noen dager. Så ja, kobber og aluminium er en dårlig kombinasjon. Uenig? Test selv. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Det blir vel kanskje litt "irr", akkurat der kor grillen og kabinettet møtes. Mange nybygde eller nyombygde båtar har alu overbygg, f eks dei nyaste Hurtigrutene. Då er alu-delen isolert frå resten av båten. Det kan jo du og gjere med litt teip mellom grillen og kabinettet, samt skiver av plast til skruene. Står forresten at grillen er laga av rustfritt stål på sida til AC. De nyeste Hurtigrutene har ikke alu overbygg! Det er for dyrt heter det. Derfor bygger de heller i stål, og tynne plater for å spare vekt. Det ser logisk nok ikke så pent ut Men det er brukt alu overbygg på noen litt eldre hurtigruter. Det var STORE tæreskader i sammenføyningen mellom stålet etter endel år. Uansett vil ikke slike problemer oppstå hvis det ikke er vann tilstede, så man kan slappe av med hensyn til viftegriller og slikt. Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Artic Du har rett og eg har feil. Moralen er at eg aldri må stola på informasjon som eg har fått på etterpåfest. Det blir kanskje litt irr trur no eg allikavel om du har høg luftfuktighet, men det tærer nok aldri igjennom kabinettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå