Gå til innhold

hvilken distro/shell

Anbefalte innlegg

alt ligger allerede på NTFS da. hvis jeg skal forandre til Ext2 filsystem, slettes alt da? kommer nok til å gå for anderlin sitt partisjoneringsforslag, men med siste partisjonen med NTFS og en addon til linux, i påvente av en bedre løsning. som at noen stjeler litt mer kildekode fra M$ :p

Endret av zlinky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lilo og Grub er to bootloadere til x86 GNU/Linux. Mange distroer setter disse opp automatisk vd å skanne gjennom partisjonene etter andre OS. Hvis du installerer XP først, finner den denne og konfigurerer deretter. XP derimot, setter ikke slikt opp automatisk med GNU/Linux.

Jeg regner det som en selvfølge at ext2 støtter filer over 4GB (som jeg tror er grensen for fat32). En endelig bekreftelse likevel må komme fra noen andre, da jeg ikke har filer å teste det med.

Endret av anderlin
Lenke til kommentar

forøvrig bruker man stort sett ext3 i dag. La installeren til f.eks fedora ta seg av dette.

For gentoo folket som ikke vet det: Fedora HAR faktisk bash installert, det er IKKE forbudt å bruke det... (selv bruker jeg det svært ofte, greit å ha for en del systemadministrasjonsting!)

En annen ting: Når du installerer, ikke få "alt" syken - Legg inn det du trenger, ikke alt mulig annet dilldall. Skal du ikke kjøre server, ikke legg inn serverene! Du behøver stort sett ikke gå "inn" i kategoriene å hake av for alt mulig dilldall (GRIP i sound/video er dog et unntak :p). Og ja, du kan legge inn programmvare senere også! En god idé er forøvrig å legge inn alle gruppene i development tools...

Lenke til kommentar

Men støtten for ext3 i windows er dårligere. Det er jo ellers ikke så veldig stor forskjell, så vidt jeg vet.

Det er riktig at du tjener på å velge kun det du kommer til å bruke, men akkurat det er litt vanskelig å vite første gang. Ved mine første installasjoner valgte jeg alt som hørtes morsomt/bra ut, og prøvde det ut. Så kunne jeg velge akkurat det jeg ville ha ved senere installasjoner. Men for systemet er det selvfølgelig bedre å installere minst mulig, for så å velge akkurat det man vil ha ut fra søk på internett etc.

Endret av anderlin
Lenke til kommentar
og ingen har enda fortalt om Ext2 støtter filer over 2gb?

Mente å ha hørt at maks filstørrelse kan ha med kernelen å gjøre - correct me if I'm wrong.

Etter litt leting fant jeg ihvertfall følgende fil ligge og slenge på min PC som er en DV-film på over 3GB:

-rw-r--r--    1 root     root     3215075328 2002-11-03 13:41 fest.avi

Dette er på en ext2-partisjon på en SuSE 8.2 maskin.

Lenke til kommentar
ok, da blir det tilleggsprogrammer uansett hvordan jeg vrir på det..

hvordan er det med ext2 da, støtter det filer over 2 GB?

Jepp. Avhengig av blokkstørrelse, men den skal støtte filstørrelser over 16GB.

Filesystem block size:     1kB          2kB           4kB           8kB

File size limit:               16GB      256GB       2048GB     2048GB
Filesystem size limit:  2047GB     8192GB    16384GB    32768GB

Fra /usr/src/linux/Documentation/ext2.txt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...