Gå til innhold

Prosessortemperatur

Gjest Slettet-CjU9gHZb

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-CjU9gHZb

Hvor høy temperatur er det vanlig at AMD Duron 1,2 GHz har under moderat belastning? Hvor mye tåler den?

Ignorant

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å rette opp i endel generelle uklarheter.

Duron og T-birder har samme temp. specs.

Maks peak temp er 90 grader. Cpu kan overleve temp. topper opptil denne temp.

Maks overlevbare temp. over en lenger periode er 70 grader. Dvs. at hvis cpu holder 75 grader over en lenger periode, vil den dø selv om den ikke går høyere.

De fleste duroner og tbirder blir ustabile på temperaturer rundt 60-65 grader.

En annen kjent sak er at de onboard temp målerne på socket a hk, er for å si det mildt sterkt ustabile og er ikke til å stole på. Det beste er å montere en litt mere nøyaktig måler, men det går også ann å regne seg fram til hva load temp circa burde være.

Regnemetoden har jeg forklart bla i denne tråden.

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=18277&forum=24

Har sett folk på forumet som påstår at de kjører amd cpuer på konstante temperaturer på over 70 grader. Disse personene har allvorlig feilmåling av temp. fordi at ved disse tempene dør amd cpuer.

http://www.overclockers.com/ finnes info ang. kjølere til regnestykket, og annet som er av interesse ang kjøling/overklokking.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg har sett gjennom en god del av AMDs pdf-dokumenter om Duron, Athlon og Athlon XP. Men jeg har ikke sett det du sier, at max temp over tid er 70 grader. Det er veldig rart at det ikke står på alle spekene for hvordan kjølingen skal være. Det jeg har sett er *kun* max die temperature, aldri noe om "max sustained die temperature" e.l.

Jeg har også lest at AMD har kjørt testing med maskiner der CPU temp. har ligget på 100 grader i ett år uten at CPUen har gått til helvete.

Så vennligst dokumenter påstanden din.

Quote:

On 2002-03-20 03:15, Shepherd skrev:

Les hva jeg skrev over da!!!!!

90 GRADER ER MAKS TÅLBARE PEAK TEMP!!!!!

Amd's spec for maks temp over tid er 70 grader, det står i white-papers fra AMD selv. Orker ikke lete de opp akkurat nå ! Ligger på AMD sida.

Lenke til kommentar

Jeg har sendt mail til AMD support med spørsmål om levetid på CPU versus temperatur. Les svaret i denne tråden: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=21207&forum=24

Jada, jeg bruker Arctic Silver 3 :-)

Nei, jeg tror ikke det er noen rasjonell grunn til at CPU-temperaturen bør ligge under 50 grader (dersom man ikke overklokker da). Min Athlon XP 1800+ ligger på 65 grader ved full load uten stabilitetsproblemer.

Quote:

On 2002-03-20 13:31, craq skrev:

Viss prosseroren er over 70 grader varer den ikke særlig lenge vertfall!

viss du er litt kresen bør den ligge under 50 grader, kjøp deg artic silver3 :-]

Lenke til kommentar

Jeg hadde jo helst hadde sett at temperaturen var lavere. Må kanskje kjøpe meg luftigere kabinett. Hadde jo vært festlig å kunne overklokke jævelskapen da. :-)

Jeg har målt temperaturen både fra Asus PC Probe og Hardware Monitor, begge viser det samme. Kanskje måleren er fucka?

CPUen kjører 100% stabilt ja.

Quote:

On 2002-03-20 14:12, Betroz skrev:

65 grader ved full load...da hadde i alle fall jeg vært nervøs!!! Og den er 100% stabil? DET var rart synes jeg da. Men hvis du sier det så må jeg vel stole på det.

Min T-Bird 1400 er på 44 grader max load @ 1.70V :wink:

Lenke til kommentar

Til BlackEagle

Går ut ifra at du har lest denne:

http://www.amd.com/us-en/assets/content_ty..._docs/23794.pdf

Kapittelet om General Socketed Design Targets er nyttig lesning:

Her er hvordan du skal lese tabellen (copypasta fra en litt eldre tekst så talene er ikke like men du skjønner sikkert tegninga)'

AMD's specs contained in "AMD Thermal, Mechanical, and Chassis Cooling Design Guide" (p. 13, Publication # 23794 Rev: B Issue Date: October 2000) gives the following guidelines:

CPU up to 48 watts: C/W of .55

CPU up to 55 watts: C/W of .41

CPU up to 70 watts: C/W of .32

C/W means that for every watt the CPU radiates, the heatsink is supposed to cool the core by C/W x watts plus ambient temp. AMD specs system temp at 45 C, which is on the warm side. What all this means when you run the numbers is the following:

CPU up to 48 watts: 26.4(48 x .55)+ 45 = 71.4 C

CPU up to 55 watts: 22.6 + 45 = 67.6 C

CPU up to 70 watts: 22.4 + 45 = 67.4 C

Sorry for engelsken orka ikke oversette.

Jeg burde oxo ha presisert tidligere at den 90 eller 95 gradern gjelder peak temp inne i coren.

Competent people solve problems, smart people prevent them!

[ Denne Melding var redigert av: Shepherd på 2002-03-20 19:06 ]

Lenke til kommentar

Jeg har lest den ja... Jeg kunne ikke se noe om max *anbefalt* temperatur. De tallene du skriver tror jeg er bare beregnede temperaturer dersom man bruker en heatsink som er konstruert etter spesifikasjonen i dokumentet, altså ikke max temperatur man kan ha over tid uten å skade CPU. Eller er det noe jeg har misforstått i dokumentet?

Jeg har som sagt mailet dette spørsmålet til AMD support, og de skrev at "operating range" er 0 - 95 grader Celsius for Athlon XP. AMD oppgir ingen "optimal temperatur" for CPUene sine. Så lenge temperaturen er innenfor "operating range" vil CPUen ha en normal livslengde, dvs vanligvis 10 år eller mer!

Nok en gang, les mailen fra AMD her:

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=21207&forum=24

Quote:

On 2002-03-20 19:00, Shepherd skrev:

Til BlackEagle

Går ut ifra at du har lest denne:

<klippet bort>

Lenke til kommentar

Helt riktig at dette er desingn spec for kjøleribber, det står ikke direkte at temp bør være under 70. Men leser man litt mellom linjene og bruker tabellen så står det faktisk at over ca 70 ikke er bra. Siterer fra dokumentet:

To maintain the die temperature of the processor below the maximum Tdie value, certain heatsink design points must be considered. Table 3 details additional specifications that MUST be met for the AMD Athlon processor to reliable operate.

Mao dette er minstekravene amd stiller til kjøling.

Det som dreper alle cpuer til syvende og sist er elektronmigrasjon. To faktorer(av flere)som har innvirkning på hastigheten denne prosessen skjer ved, er temp og strømstyrke. Jo varmere og jo høyere spenning, desto fortere skjer migrasjonen. Mao jo kaldere jo bedre.

På strømsiden er det slik at endel HK produsenter med viten og vilje overvolter amd cpuer for å oppnå bedre stabilitet, noe som øker migrasjonen. I tilleg er det utenfor spec'n som er forutsettningen for 90/95 gradern.

Pga variasjoner i produksjonen er levetiden til en cpu variabel. Hvis du er uheldig med ditt eks. kan levetiden i utgangspunktet være langt under 10 år, ved å stresse cpu med temp og høy volt kan den dø relativt kjapt.

En annen liten kuriositet er at spec for lagring av amd cpuer (i spenningsløs tilstand seff) er maks 100 grader. "Hmm kjøre cpu opp mot 90 i full fart, når maks lagringstemp er 100, høres ikke bra ut"

Nå skal ikke jeg gå rundt å leke politi for folk å si at 70 er for varmt, fy skam deg! Folk velger selv hva de vil gjøre med cpuene sine. Men det å "anbefale" andre å gjøre det samme er en tanke jeg ikke liker da folk med mindre kunnskaper om farene kan bli skadelidende pga råd fra andre.

Hvis du i tillegg overklokker og overvolter cpuen (enda mer en det hk allerede gjør) så forkortes levetiden enda mer og spesielle hensyn bør taes.

OVERKLOKKING ER DIREKTE SKADELIG OG FOLK BURDE VITE HVA DE BEGIR SEG INN PÅ FØR DE BEGYNNER.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...